Jump to content

Diskussionstråd: Avsnitt 13 - "What's Past Is Prologue"

loghaD

AVSNITT 13 [OPINIONSUNDERSÖKNINGEN STÄNGS EFTER 1 VECKA]  

3 members have voted

1. 1. Vad tyckte du om det trettonde avsnittet av Star Trek: Discovery?

• 5 - Mycket bra
      2
    • 4 - Bra
      0
    • 3 - Okej
      1
    • 2 - Dåligt
      0
    • 1 - Mycket dåligt
      0

This poll is closed to new votes

• Please sign in or register to vote in this poll.
  • Poll closed on 02/05/2018 at 12:00 PM

Recommended Posts

Ännu en helg är äntligen över, vilket innebär att det är dags för ett nytt avsnitt av Star Trek: Discovery!

Veckans avsnitt heter What's Past Is Prologue, som liksom Vaulting Ambition är ett Shakespeare-citat. Mer specifikt uttalas det av Antonio i The Tempest (Stormen på svenska), med innebörden att det förflutna lägger grunden för nuet. Det citatet kan säkert vara relevant, nu när så många planer står inför sanningens ögonblick: Lorcas sammansvärjning, L'Rell och Voqs infiltration och så förstås Burnhams uppdrag att finna information of skeppet Defiant. Samtidigt måste Stamets - och kanske även spegel-Stamets - finna ett sätt att rädda mycelnätverket från en pest som hotar att breda ut sig till hela multiversumet.

Observera att i den här tråden är det fritt fram att diskutera allt som hänt i detta (och föregående) avsnitt, så om du inte har sett avsnittet än och vill undvika SPOILERS så bör du träda fram försiktigt.

Har ni dock information om senare delar av serien så uppmuntrar vi er dock att använda er av spoiler-taggen, som ser ut så här:

Spoiler

Tydligen är ramen med kelpienganglier riktigt gott, men ganska svårt att få tag på i Sverige.

Rösta gärna i opinionsundersökningen, så att vi får en bild av tittarnas åsikter medan de ännu är färska! Undersökningen här på forumet stängs efter en vecka, men det går alltid bra att lämna ett omdöme eller en recension på avsnittets avsnittets databassida!

Edited by loghaD

Lite besviken över Lorca's slut. I diskussionstråden för avsnitt 3 skrev jag:

On 10/4/2017 at 4:13 AM, loghaD said:

Vad gäller Lorca så är jag lite orolig över hans gestaltning. Jag kan förstå att man vill visa en mer problematisk befälhavare, men han verkar nästan ond, vilket får mig att undra om detta faktiskt kommer stt bli en berättelse om hur oliktänkande människor kan lära sig att arbeta tillsammans eller om han kommer att behöva dö eller avsättas innan säsongen är slut.

En del av det jag hör från producenterna tyder dock på att jag har fel, och i så fall blir ju detta en intressant upptäcktsfärd för mig; vi får se.

Tyvärr känns det som att dessa farhågor besannades i det här avsnittet, och tyvärr suddade de ut mycket av Lorca's karaktärsutveckling på köpet; han visade sig inte vara en moraliskt grå karaktär, utan en ganska endimensionell skurk.

Bra scener med Saru. Det känns som att de laddar för att permanentera honom som kommendör inför nästa säsong, vilket jag skulle välkomna. Då lär vi väl även få se Burnham som försteofficer, såsom när hon först introucerades.

• Jocke featured this topic
  • Jocke unfeatured this topic
  • 2 weeks later...
On 2018-02-05 at 06:12, jan_kivisaar sade:

Det hördes ett Tie Fighter-ljud...

Göm innehåll

...sekunderna innan Lorca upplöstes i småbitar.

Jag såg avsnittet tillsammans med en kollega, och vi reagerade båda direkt.

/ Kiwi

Jag hör det kanske lite svagt, men det var inte så tydligt för mig. 

• 5 months later...

Tycker detta var en intressant upplösning för Lorca. Tycker att det var en spännande vändning att han var en skurk och de har planterat väl för det. Tråkigt dock att han försvann ur serien, då han har varit en favorit. Detta avsnittet tycker jag sammanfattar Discoverys första säsong bra. Hela serien bygger på en stark dualismer både i handling och karaktärer. Spegeluniversumet mot det normala universumet, Burnhams inre kamp på grund av hennes bakgrund och hennes gärning i det första avsnittet när hon startade kriget, Lorcas inre demoner, där han drivs både av ett reellt maktbegär men även respekt och kärlek för Burnham och besättningen på Discovery samt värderingsstriden mellan Federationen och klingonerna.

Tycker serien trots att den stundtals har varit mycket mörk har fångat essensen i Star Trek väl: dvs att välja en högre lösning på problem. Så jag finner det lite lustigt hur ogillad serien verkar vara när man tittar t ex på Imdb där den har sämst betyg av alla serier. Visst, det är över 7, så de flesta gillar den, men nästan alla recensioner är negativa. Har aldrig sett något liknande när det gäller Star Trek.

On 2018-08-10 at 13:53, Aike sade:

Tycker serien trots att den stundtals har varit mycket mörk har fångat essensen i Star Trek väl: dvs att välja en högre lösning på problem. Så jag finner det lite lustigt hur ogillad serien verkar vara när man tittar t ex på Imdb där den har sämst betyg av alla serier. Visst, det är över 7, så de flesta gillar den, men nästan alla recensioner är negativa. Har aldrig sett något liknande när det gäller Star Trek.

Men jag gillar att serien inte stryker medhårs utan istället upprör och engagerar. Samtidigt hoppas jag att serien lugnar ner sig något i säsong 2.