Aike Posted February 24, 2019 Report Share Posted February 24, 2019 Vem som är den mysteriska röda ängeln i Discovery är kanske huvudfrågan hittills under säsong två av Discovery. Jag tycker denna delen av säsong två har varit höjdpunkten, men har inte lyckats själv komma på vem det kan vara. Det finns dock en jättetråd på Trekbbs om denna fråga: https://www.trekbbs.com/threads/red-angel-theories-post-here.297881/page-17 De flesta gissningar och spekulationer tycks luta åt att det är en art eller figur vi har sett förut antingen i TOS eller TNG. Spock har nämnts, talosians från The Cage samt Iconians från TNG-avsnittet Contagion. Eller tom Burnham eftersom ängeln verkar att ha en kvinnlig kroppsform. Ett roligt svar på gåtan är: Citat The answer is right there in the name: The Red Angels are the spirits of all the Red Shirts that died in all of time' Här är ett längre argument för varför det är Iconians: Citat I didn't want to think the theory that the Angels were the Iconians, but after "Obol for Charon", can there be any doubt?1. The sphere was a communication device which tries to disseminate its knowledge through the Discovery's computer system - same occurrence happens to the Yamato and the Enterprise in "Contagion"2. The sphere causes major system failures - same as "Contagion"3. The sphere is said to be 200,000 years old, the same age as the evacuation of Iconia noted by Picard.4. Iconia is in the Beta Quadrant, near Romulan Space. Spock's trajectory after fleeing Starbase 5 is deeper into Beta Quadrant.5. Iconians were called "Demons of air and darkness" who could instantly appear anywhere in the galaxy without the need of a spaceship. So far, that seems to be the behavior of the Red Angels.6. In "Contagion" there is the initial belief that the Iconians were malicious. But Picard notes that this was the reputation given them by the people who tried to annihilate them. Discovery is trying to make the Angels' intentions appear dubious, but its slowly appearing that they are beneficial, they just communicate their motives in a very "alien" way.7. As a bonus point: having just re-watched contagion, there is an oblique reference to Clarke's third law when Picard notes that primitive civilizations would think Starfleet and its abilities would appear magical. Quite a coincidence that Clarke's law was also noted in "Brothers" Kan dock inte säga att jag minns avsnittet Contagion eller Iconians särskilt bra, men de förekommer tydligen i DS9-romanen "Demons of air and darkness" också. Min egen förhoppning vore dock att det är en helt ny art eller varelse. De har till exempel lyckats väldigt bra med Kelpierna (Sarus art). Dock har ju mycket i serien lånats från tidigare serier, så varför inte detta med? Tror dock baserat på serien och vad Alex Kurtzman sagt att det inte är en övernaturlig varelse som Q eller en gud. Vad tror ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Markus Posted February 25, 2019 Report Share Posted February 25, 2019 15 timmar sedan, Aike sade: Vem som är den mysteriska röda ängeln i Discovery är kanske huvudfrågan hittills under säsong två av Discovery. Jag tycker denna delen av säsong två har varit höjdpunkten, men har inte lyckats själv komma på vem det kan vara. Det finns dock en jättetråd på Trekbbs om denna fråga: https://www.trekbbs.com/threads/red-angel-theories-post-here.297881/page-17 De flesta gissningar och spekulationer tycks luta åt att det är en art eller figur vi har sett förut antingen i TOS eller TNG. Spock har nämnts, talosians från The Cage samt Iconians från TNG-avsnittet Contagion. Eller tom Burnham eftersom ängeln verkar att ha en kvinnlig kroppsform. Ett roligt svar på gåtan är: Här är ett längre argument för varför det är Iconians: Kan dock inte säga att jag minns avsnittet Contagion eller Iconians särskilt bra, men de förekommer tydligen i DS9-romanen "Demons of air and darkness" också. Min egen förhoppning vore dock att det är en helt ny art eller varelse. De har till exempel lyckats väldigt bra med Kelpierna (Sarus art). Dock har ju mycket i serien lånats från tidigare serier, så varför inte detta med? Tror dock baserat på serien och vad Alex Kurtzman sagt att det inte är en övernaturlig varelse som Q eller en gud. Vad tror ni? Jag tror att det kan vara tidsresenären som är med i några avsnitt i ST EN som Archer har en del att göra med, (kommer inte ihåg vad han heter nu). Min förhoppning är att på nått sätt radera tidslinjen där de senaste långfilmerna utspelar sig i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted March 6, 2019 Report Share Posted March 6, 2019 Som jag skrev i diskussionstråden för Light and Shadows: Citat sonden hade uppgraderats med 500 år (hur de nu kan avgöra sådant, men kanske att de såg en tidsförskjutning i sonden som avgjorde årtalet - konstigt att dessa beräkningar nästan alltid blir exakt jämna hundra år). Det placerar oss i samma tidsera som sulibanernas mystiska välgörare (ENT: Shockwave). Även en grupp antropologer från detta århundrade reste i tiden för att studera olika viktiga händelser (ENT: Cold Front). Det vore väl intressant? Den personen gick de ju aldrig in på i fler detaljer. Annars har jag själv börjat fundera på om det är Section 31 själva. När vi såg Airiam i Light and Shadows få de där röda ögonen zoomade de in på ögat och klippte sedan ihop detta med nästa scen - taket i NCIA-93 - skeppet som ägs av Section 31. Det kändes som en vinkning att det kanske kunde vara den organisationen som stod bakom. Man skulle då kunna anta att Section 31 från vår tid antingen redan vet om det och nu försöker dölja alla spår, eller att de inte vet om det. Fast samtidigt skulle detta bli mer av samma sak - Cloak and Dagger - om man jämför med Lorca från säsong 1, så de kanske inte går ner den vägen igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted March 8, 2019 Author Report Share Posted March 8, 2019 Jag undrar mer och mer om det inte är Burnham, eftersom "ängeln" ser ut att ha en kvinnokropp. Finns hittills inga egentliga tecken på en ny utomjordisk art som kommer att spela en stor roll mer än att kanske låta Burnham använda dräkten för att få tidslinjen att utspela sig korrekt eller att förhindra något hemskt från att hända. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts