zzzzhjc456 Posted June 9, 2019 Report Share Posted June 9, 2019 Hur ställer sig arter och grupperingar (primärt federationen) till immaterialrätt - både på ett juridiskt och på ett mer filosofiskt plan? Vilka referenser finns det till åsikter om immaterialrätt och informationsfrihet? Jag kan anta att Ferengis ser allt med värde - och därmed också information - som varor. Federationen skulle man ju kunna anta är lite mer informationsfrihetliga av sig, men man ser ändå då och då tillfällen där federationen ser information primärt som en handelsvara. Till exempel avsnitt 10 på säsong 1 i Voyager där flera i besättningen vill köpa en transportteknologi för skeppets katalog av litteratur. Finns det fler referenser till immaterialrätt och informationsfrihet i Star Trek? Hur ser de på patent till exempel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted June 9, 2019 Report Share Posted June 9, 2019 Jag har inget minne av de någonsin diskuterat detta. Frågan blev ju också mer på tapeten några år efter Enterprise slutade. Tror dock aldrig att Star Trek kommer att förespråka att patent eller immaterialrätt inte skulle gälla, då serierna och filmerna är just kommersiella produkter som skyddas av detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas1968 Posted August 27, 2020 Report Share Posted August 27, 2020 On 2019-06-09 at 14:36, Aike sade: Jag har inget minne av de någonsin diskuterat detta. Frågan blev ju också mer på tapeten några år efter Enterprise slutade. Tror dock aldrig att Star Trek kommer att förespråka att patent eller immaterialrätt inte skulle gälla, då serierna och filmerna är just kommersiella produkter som skyddas av detta. Är ju dock skillnad på hur man ser på immaterialrätt och patent inom federation jämfört med hur man betraktar upphovsrätt och immaterialrätt inom det fiktiva Star Trek universumet. Är ju liksom två helt olika frågor. Frågan är vad patent skulle göra för nytta inom en organisation där pengar inte existerar. Patent och upphovsrätt är ju i verkligheten främst till för att skydda upphovsmännens ekonomi vilket knappast behövs om pengar inte existerar. Upphovsrätt kan ju dock behövas av andra skäl t ex om någon skapar en litterär figur så kanske han inte vill att den skall användas för t ex porr. Patent har jag däremot svårare att se något behov av om man inte har pengar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted August 31, 2020 Report Share Posted August 31, 2020 On 2020-08-27 at 17:03, Jonas1968 sade: Är ju dock skillnad på hur man ser på immaterialrätt och patent inom federation jämfört med hur man betraktar upphovsrätt och immaterialrätt inom det fiktiva Star Trek universumet. Är ju liksom två helt olika frågor. Frågan är vad patent skulle göra för nytta inom en organisation där pengar inte existerar. Patent och upphovsrätt är ju i verkligheten främst till för att skydda upphovsmännens ekonomi vilket knappast behövs om pengar inte existerar. Upphovsrätt kan ju dock behövas av andra skäl t ex om någon skapar en litterär figur så kanske han inte vill att den skall användas för t ex porr. Patent har jag däremot svårare att se något behov av om man inte har pengar. Jag tänker att immaterialrätt i Federationen mer har att göra med att den som har upphovsrätten är den som får "credd" för att de skapat det hela och att detta är en viktig del i ett system där pengar inte är viktigt, men status i form av goda omdömen och gott rykte är viktigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas1968 Posted September 3, 2020 Report Share Posted September 3, 2020 On 2020-08-31 at 19:43, Pjotr'k sade: Jag tänker att immaterialrätt i Federationen mer har att göra med att den som har upphovsrätten är den som får "credd" för att de skapat det hela och att detta är en viktig del i ett system där pengar inte är viktigt, men status i form av goda omdömen och gott rykte är viktigare. Ja upphovsrätt handlar nog både om att ge upphovsmannen "credd" och att man inte vill att man skapar en litterär figur och inte vill att någon använder den i t ex porr. Patent däremot har jag svårt att se någon större mening med i federationen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted October 12, 2020 Report Share Posted October 12, 2020 (edited) Det är klart rent filosofiskt är det en intressant diskussion huruvida patent och immaterialrätt existerar i Star Trek-världen. Dock är det nog bara något vi fans kan diskutera eller skriva om i fanfiction. Däremot lär som sagt Paramount eller CBS knappast godkänna ett avsnitt som skulle förespråka att dessa saker inte skulle existera eller ändras radikalt. Det går emot deras affärsmodell. Sedan tror jag inte heller frågan om upphovsrätt är lika het i USA som den var i Sverige när Piratpartiet dök upp. Så intresset finns nog inte där heller. Dessutom att pengar som vi förstår det inte tycks finnas i TNG-eran betyder inte att äganderätt inte finns. Picards familj verkar producera vin på sin gård. Kan vem som helst kliva in där och ta en flaska i deras vinkällare? Jag tror nej. På samma sätt borde man inte kunna göra vad man vill med populära författares böckers på 2300-talet om de inte så önskar. Edited October 12, 2020 by Aike Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts