Nyhet Postad 12 Maj, 2009 Rapport Postad 12 Maj, 2009 Föreställ dig ett ämne som är så tungt att en kub med 10 cm sidor väger 130 ton, ett material med en densitet högre än kärnmaterialet i solen. Ett sådant ämne utvecklas vid Göteborgs universitet och kallas för ultra-tätt deuterium (deuterium används bl.a. som bränsle till Stjärnflottans impuls- och warpmotorer). En stor fördel med ämnet är att om det används som bränsle (t.ex. på ett rymdskepp) kommer det inte var lika utrymmeskrävande som andra jämförbara bränslen. – Ultra-tätt deuterium kan bli ett mycket effektivt bränsle för laserdriven kärnfusion, säger Leif Holmlid, som är professor vid Institutionen för kemi på Göteborgs universitet, i ett uttalande. Källa [ Till originalnyheten ]
crazy_voyager Postad 13 Maj, 2009 Rapport Postad 13 Maj, 2009 borde inte densiteten vara abnormt hög? Det måste ju väga massvis att ta med sig några stavar sånt där till rymden...
Mr Trek Postad 13 Maj, 2009 Rapport Postad 13 Maj, 2009 (redigerade) Inte alls egentligen, eller jo, men när man väl fått upp dem första gången är det inga problem eftersom det är tyngdlöshet i rymden. Det kanske finns på månen så att vi kan bryta det där istället(så blir det lite lättare iallafall!). Oj, vad jag är snurrig, man gör det såklart i rymdens tyngdlöshet så att man slipper viktproblemet. Redigerad 13 Maj, 2009 av Mr Trek
Keiko Postad 13 Maj, 2009 Rapport Postad 13 Maj, 2009 (redigerade) Jo, man behöver absolut ha tynglösheten om en kub på 1000cm³ väger 130 ton. :lol: Men där ser man, framtidens bränsle kanske snart är här... Redigerad 13 Maj, 2009 av Keiko
Fmi Postad 13 Maj, 2009 Rapport Postad 13 Maj, 2009 (redigerade) Inte alls egentligen, eller jo, men när man väl fått upp dem första gången är det inga problem eftersom det är tyngdlöshet i rymden. Det kanske finns på månen så att vi kan bryta det där istället(så blir det lite lättare iallafall!). Oj, vad jag är snurrig, man gör det såklart i rymdens tyngdlöshet så att man slipper viktproblemet. I dagsläget produceras ju deuterium från (tungt) vatten, och då är ju som bekant jorden den enda platsen där produktion är möjlig. Det har väl diskuterats huruvida det finns deuterium i någon form på t.ex. månen, men så vitt jag vet är det väl ingen som är riktigt säker än. Om det är så att det bara finns på jorden så är det bäst att producera bränslet här nere. Dels för att det hur som helst inte spelar någon roll rent "massmässigt" (dvs. om du ska producera 1 kg av det här supertäta materialet måste du hur du än gör börja med åtminstone 1 kg av produkterna som förädlas - du tjänar alltså ingenting i massa, men däremot mycket i volym vilket också är mycket viktigt i rymdfart), dels för att det är lättare här nere av rent infrastrukturmässiga skäl. Redigerad 13 Maj, 2009 av Fmi
Mr Trek Postad 13 Maj, 2009 Rapport Postad 13 Maj, 2009 (dvs. om du ska producera 1 kg av det här supertäta materialet måste du hur du än gör börja med åtminstone 1 kg av produkterna som förädlas - du tjänar alltså ingenting i massa, men däremot mycket i volym vilket också är mycket viktigt i rymdfart) Det är klart men du skulle kunna flyga upp det i flera omgångar till t ex ISS så att man inte behöver ta allt på samma gång!
Fmi Postad 13 Maj, 2009 Rapport Postad 13 Maj, 2009 (dvs. om du ska producera 1 kg av det här supertäta materialet måste du hur du än gör börja med åtminstone 1 kg av produkterna som förädlas - du tjänar alltså ingenting i massa, men däremot mycket i volym vilket också är mycket viktigt i rymdfart) Det är klart men du skulle kunna flyga upp det i flera omgångar till t ex ISS så att man inte behöver ta allt på samma gång! Ja självklart får man ta det i omgångar om man vill ha upp stora mängder material. Men det blir nog hur som helst smidigare att producera själva materialet här på jorden istället för uppe i rymden.
Mr Trek Postad 13 Maj, 2009 Rapport Postad 13 Maj, 2009 Ja, antagligen. Om jag inte kommer på en till knasig teori, som för en gångs skull fungerar :P
Fmi Postad 13 Maj, 2009 Rapport Postad 13 Maj, 2009 Ja, antagligen. Om jag inte kommer på en till knasig teori, som för en gångs skull fungerar :P Du får helt enkelt uppfinna en Inertial Dampener precis som i Startrek
Fleetadmiral Postad 13 Maj, 2009 Rapport Postad 13 Maj, 2009 Även om det inte är helt säkert att det finns vatten på månen så finns det rigolitgrus som innehåller bunden vätgas. Ur vätgas kan man också framställa deuterium även om den utvunna mängden inte blir mer än ungefär en femtedel av mängden ur vattnet.
Mr Trek Postad 13 Maj, 2009 Rapport Postad 13 Maj, 2009 Tack Fleetadmiral, där räddade du mig lite iallafall!
Fmi Postad 13 Maj, 2009 Rapport Postad 13 Maj, 2009 (redigerade) Även om det inte är helt säkert att det finns vatten på månen så finns det rigolitgrus som innehåller bunden vätgas. Ur vätgas kan man också framställa deuterium även om den utvunna mängden inte blir mer än ungefär en femtedel av mängden ur vattnet. Ah, spännande. När du säger en femtedel, hur räknar du då? Får man ut en femtedel så mycket deuterium per kg grus som mängden deuterium per kg vatten? Eller är det per volymsenhet vätgas? Redigerad 13 Maj, 2009 av Fmi
Fleetadmiral Postad 13 Maj, 2009 Rapport Postad 13 Maj, 2009 (redigerade) Det anges som 1 kontra 5 ppm (parts per million). Mer info fanns inte att få. Redigerad 13 Maj, 2009 av Fleetadmiral
Fmi Postad 13 Maj, 2009 Rapport Postad 13 Maj, 2009 Det anges som 1 kontra 5 ppm (parts per million). Mer info fanns inte att få. Ok. Då är det säker från vätgas kontra vatten. Känns som att det totalt sett borde gå åt rätt stora mängder mångrus för att utvinna vätgasen då. Fast å andra sidan lider väl månen inte så stor brist på grus :P. Nåja, låt oss först vänta och se om/hur det fungerar här på jorden
Unkas Postad 14 Maj, 2009 Rapport Postad 14 Maj, 2009 Om de lyckas i Göteborg kanske vi kan ta ytterligare ett steg närmare Star Trek
Rekommenderade inlägg