Jump to content

Romans? *SPOILERVARNING*

MrsRiker

Recommended Posts

Jag har sett till och med avsnitt 4.23 (To the death) och nu kan jag inte hålla mig längre! *fniss* Kan någon som har sett hela serien DS9 tala om för mig om Odo och Kira någonsin kommer att bli ihop?? Jag blev oerhört frustrerad när Kira blev tillsammans med Shakaar (avsn. Crossfire), jag vill ju att hon och Odo ska få ihop det nångång :wub:

Tack på förhand från en ohyggligt nyfiken MrsRiker :D

Jodå, de finner varandra. Mer skall väl inte sägas, då det i övrigt bör komma lite oväntat för dig, exakt vad som händer. Jag förstår att du ville veta, jag var själv likadan och hoppades på dem...

*mindre spoilervarning*

Om du undrar vilket avsnitt det är så är det "His Way" i slutet av säsong 6.

Darn, då har jag ju jättelångt kvar, jag är bara i slutet av säsong 4!!! Men tack tack, då gäller det att speeda upp sitt Trek-tittande alltså :D

• 4 months later...

Jag hade personligen lite svårt för denna romans. Odo för mig är en gåta. Han är egentligen ingen "person" och samtidigt kan han vara alla personer... :blink:

Jo, jag kom på en grej. Skulle Kira, rent teoretiskt, kunna bli med barn med Odo?

Edited by EoNeel

Knappast, då skulle nån del av Odo bli spermier, och jag tror inte att en del som är separerad från Odo kan formskiffta.

Detta anser ju jag då vara helt fel, eftersom Odo är Odo även när han antar mänsklig form. Som *riktig* människa, får man väl anta att Odo's spermier är riktiga de också, förutsatt att Odo verkligen blev människa och inget annat inkompatibelt med rasen Bajoran.

Edited by VresiBerba

Men även om Odo i allt ser ut som en humanoid så är han ju faktiskt inte det. När en del av hans kropp kommer bort från honom är det ju bara en tidsfråga innan den dör. Fast jag kan ju inte säga detta med säkerhet. Är det någon annan som de facto vet?

<{POST_SNAPBACK}>

Nej detta stämmer inte. *spoiler varning*

Odo blir förvandlad till människa av sina egna efter att vara den enda som har skadat (dödat) en annan av sitt slag. Han blir då förvandlad till en *riktig* människa (annan ras?) som straff, med kött och blod. Rimligvis borde han därför även kunna producera riktig sädesvätska, med följden att kunna befrukta en kvinna, kompatibel med hans egen ras.

Men även om Odo i allt ser ut som en humanoid så är han ju faktiskt inte det. När en del av hans kropp kommer bort från honom är det ju bara en tidsfråga innan den dör. Fast jag kan ju inte säga detta med säkerhet. Är det någon annan som de facto vet?

<{POST_SNAPBACK}>

Nej detta stämmer inte. *spoiler varning*

Odo blir förvandlad till människa av sina egna efter att vara den enda som har skadat (dödat) en annan av sitt slag. Han blir då förvandlad till en *riktig* människa (annan ras?) som straff, med kött och blod. Rimligvis borde han därför även kunna producera riktig sädesvätska, med följden att kunna befrukta en kvinna, kompatibel med hans egen ras.

<{POST_SNAPBACK}>

Enda chansen att Odo skulle göra någon med barn skulle vara under den perioden han var solid (Broken Link - The Begotten). Men inte ens det är säkert. Även när han var solid var han annorlunda, han hade t.ex sitt vanliga uttänjda ansikte.

Men som sagt, om någon del av honom separeras över går den genast till gelé (förutom se ovan). Det vet vi med absolut säkerhet, det är ju så de kollar om folk är skepnadsskiftare.

Jo fast han blir tillbakaförvandlad till changeling igen innan han blir tillsammans med Kira (avsnitt 5.12 - The begotten)

<{POST_SNAPBACK}>

Jo det har du ju förstås rätt i. Men frågan löd 'om Kira rent teoretiskt skulle kunna bli med barn med Odo'. Och svaret på den frågan borde ju med största sannolikhet vara; ja, det skulle hon. Att det sedan praktiskt inte blev så på grund utav olika orsaker, är väl av ganska akademisk vikt.

Sedan skulle man, hypotetiskt sätt, kunna lagrat spermier i en spermiebank, så att Odo skulle kunna bli pappa även när han inte längre var av kött och blod. Rimligtvis borde även DNA strängar kunna manipuleras, att man skulle kunna befrukta ett ägg på artificiell väg.

Men inte ens det är säkert. Även när han var solid var han annorlunda, han hade t.ex sitt vanliga uttänjda ansikte.

Nej, naturligtvis är ingenting helt säkert. Men så länge ingenting nämns om Odo's eventuella reproduktiva organ, så får man väl anta att Odo, så att säga, fungerade fullt ut. Detta antagande är ju förstås en subjektiv bedömning från min sida, och det behöver inte alls vara så. Men som sagt, rent teoretiskt...

Jag får inte ihop detta i alla fall. Den ras som Odo tillhör måste ju ha ett eget sätt att fortplanta sig på. För mig är det på det sättet att Odo, som kan bli en stol eller en leksak, består av samma materia när han är en humanoid. En stol kan ju inte göra någon med barn...alltså kan inte Odo få barn med humanoider utan bara med sin egen art. Hans naturliga tillstånd är ju inte att vara en humanoid utan en flytande massa, det är ju hans riktiga "person" resten är bara kopior av något annat. :blink:

Edited by EoNeel

I avsnitt 7.14 - Chimera, så dyker en av de 100 changelings upp på DS9 (de som blivit utsända av grundarna för att samla info om andra raser). När han får reda på att Odo och Kira har ett förhållande så säger han att han också hade det en gång, men att det tog slut för att det var viktigt för kvinnan att skaffa barn och det inte gick. Och så frågar han om det är viktigt för Kira, varpå Odo svarar att de inte har diskuterat det än.

Så jag antar att det besvarar frågan om Odo kan göra en humanoid gravid.

Rent generellt verkar det ju vara svårt för olika raser att skaffa barn - om jag inte missminner mig så blir Tom och B'Elanna förvånade för att de lyckas bli gravida så snart och i DS9 avsnitt 6.26 - Tears of the prophets verkar ju Julian tro att det nästan är omöjligt för Dax och Worf att skaffa barn.

Och då pratar vi ändå om två humanoida raser... :)

Så jag antar att det besvarar frågan om Odo kan göra en humanoid gravid.

Nej, men det svarar på frågan om de har diskuterat att göra Kira gravid. Ur ett rent grafiskt och i serien historiskt perspektiv, antar jag att du har rätt med tanke på när det två blev tillsammans och så vidare. Men ur ett teoretiskt, och framför allt ett filosofiskt perspektiv, så skulle mycket väl Odo kunna göra en humanoid gravid. Frågan är bara under vilken tidsrymd vi pratar, och om han skulle kunna göra det på egen hand, det vill säga på traditionellt sätt genom samlag.

Om vi pratar om när han är en changeling, så skulle Odo rimligvis inte kunna befrukta en kvinna genom vanligt samlag, men det skulle fortfarande kunna gå genom andra metoder. Om vi pratar om när Odo var en riktig humanoid själv, det vill säga av riktigt kött och blod, så är det precis lika rimligt att anta att han genom samlag skulle kunna befrukta en kvinna, precis som vilken annan humanoid som helst.

Hårklyverier, kanske. Men frågan lyder fortfarande; om Odo rent teoretiskt skulle kunna göra Kira med barn. Och på den frågan finns det ingen annan anledning än att svara; ja, så länge ingen information säger något annat. Som till exempel att Odo saknar penis, eller är steril. Odo kanske egentligen är kastrat, vad vet jag :)

• 4 months later...

Frågan är iaf komplicerad. Det är ju en del andra raser som har svårt att få barn tillsammans, även om det inte är helt omöjligt.

När det gäller Kira och Odo's förhållande så är det kanske vetenskapligt möjligt för dem att få barn. Jag tänker på kloning eller någon typ av konstgjord befruktning. Nästan ingenting är omöjligt i ST-kosmos. För mig är det bara så svårt att fatta vad Odo egentligen är...

SPOILERALERT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

I ett avsnitt av DS9 är ju Odo svårt sjuk av en virus som håller på att ta hans liv, men efter en massa strul så blir han botad. Alltså kan han bli sjuk av ett virus och virus behöver celler för att sprida sig. Alltså har Odo celler, men... Att Odo inte är en humanoid vet man. Han kan ta vilken skepnad han vill, en fågel, en sten mm. Men det jag undrar är om han bara är en kopia av det han blir, eller om han kan kopiera saker ner i deras byggstenar. Om han kan det så vore väl befrukning efter samlag inte vara omöjligt, iaf inte i teorin. Han har en kropp som består av celler med D.N.A och R.N.A. Alltså är det så att han kopierar saker även på cellnivå, och då blir det spännande. Varför skulle han inte kunna kopiera ett fortplantningssystem?

För att bygga på det Eoneel sade så var det i ett avsnitt av DS9 där man antydde att Odo och den kvinnliga Foundern utövat väldigt intimt umgänge med varandra.

Betänk väl att det är med nervknippen och hela paketet då.

Fast problemet som jag ser det med tanke på Odo är att han väl inte skapa sädesceller. Allt han gör är en del av honom, förr eller senare måste det återgå till sin normala form, inberäknat sädescellerna då.

Frågan är iaf komplicerad. Det är ju en del andra raser som har svårt att få barn tillsammans, även om det inte är helt omöjligt.

När det gäller Kira och Odo's förhållande så är det kanske vetenskapligt möjligt för dem att få barn. Jag tänker på kloning eller någon typ av konstgjord befruktning. Nästan ingenting är omöjligt i ST-kosmos. För mig är det bara så svårt att fatta vad Odo egentligen är...

SPOILERALERT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

I ett avsnitt av DS9 är ju Odo svårt sjuk av en virus som håller på att ta hans liv, men efter en massa strul så blir han botad. Alltså kan han bli sjuk av ett virus och virus behöver celler för att sprida sig. Alltså har Odo celler, men... Att Odo inte är en humanoid vet man. Han kan ta vilken skepnad han vill, en fågel, en sten mm. Men det jag undrar är om han bara är en kopia av det han blir, eller om han kan kopiera saker ner i deras byggstenar. Om han kan det så vore väl befrukning efter samlag inte vara omöjligt, iaf inte i teorin. Han har en kropp som består av celler med D.N.A och R.N.A. Alltså är det så att han kopierar saker även på cellnivå, och då blir det spännande. Varför skulle han inte kunna kopiera ett fortplantningssystem?

<{POST_SNAPBACK}>

Satt och funderade hur grunläggande genetik idag fungerar med fortplantning... Endast djur inom samma ras kan få fullt fungerande ungar, besläktade raser kan få barn, men de är då sterila (tex tigrar och lejon). Tex så kan ju inte Människor och klingioner få barn, utan genetikers hjälp... Vilket i sig öppnar en del frågetecken om Spock...

Har jag missminnat mig, eller talat inte odo i något avsnitt om att han inte kan bli far till Kiras barn?

För att bygga på det Eoneel sade så var det i ett avsnitt av DS9 där man antydde att Odo och den kvinnliga Foundern utövat väldigt intimt umgänge med varandra.

Fast problemet som jag ser det med tanke på Odo är att han väl inte skapa sädesceller. Allt han gör är en del av honom, förr eller senare måste det återgå till sin normala form, inberäknat sädescellerna då.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tänkte rent teoretiskt att sädescellerna kom på köpet, om han kunde kopiera ett fortplantningssystem till minsta atom.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tänkte rent teoretiskt att sädescellerna kom på köpet, om han kunde kopiera ett fortplantningssystem till minsta atom.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tvivlar på det. Han kan ju inte ens kopiera ett perfekt bajoranskt ansikte. Titta bara på öronen och alla drag i ansiktet som bara är difusa. Tror att han nämnde något om det själv i början av första säsongen. Så följdaktligen så kan han säkert inte kopiera ett fortplantningsorgan ner till minsta atom heller. Jag tror inte ens att han är i närheten.

Kom och tänka på husförhöret i Emil i Lönneberga. När prosten berättar att gud skapat människan, säger hon sig begripa detta. Men sen tilläger hon: De däringa krussidullerna i örat vet i hundan hur han har fått te! :D

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tvivlar på det. Han kan ju inte ens kopiera ett perfekt bajoranskt ansikte. Titta bara på öronen och alla drag i ansiktet som bara är difusa. Tror att han nämnde något om det själv i början av första säsongen. Så följdaktligen så kan han säkert inte kopiera ett fortplantningsorgan ner till minsta atom heller. Jag tror inte ens att han är i närheten.

Kom och tänka på husförhöret i Emil i Lönneberga. När prosten berättar att gud skapat människan, säger hon sig begripa detta. Men sen tilläger hon: De däringa krussidullerna i örat vet i hundan hur han har fått te! :D

<{POST_SNAPBACK}>

Håller även med om detta. Men Det finns ett avsnitt av Ds9 (SPOILERALERT!), där högkvarteret är infiltrerat av en formskiftare, som är en perfekt kopia av en hög officer, med öron och allt.

Jag funderade på att om Odo bara övar sig så skulle det kunna fungera. ;)

Håller även med om detta. Men Det finns ett avsnitt av Ds9 (SPOILERALERT!), där högkvarteret är infiltrerat av en formskiftare, som är en perfekt kopia av en hög officer, med öron och allt.

Jag funderade på att om Odo bara övar sig så skulle det kunna fungera. ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Det har du rätt i. För i Children of Time (när han träffar Sisko å de övriga från dåtiden) så säger han ju att han har blivit bättre på att imitera humanoida ansikten.

Men att reproducera sig tillsammans med Kira är väl fortfarande omöjligt. Eftersom en del som lämnat en changeling återgår till sitt gelestadium efter ett tag så borde ju det gälla även sädesceller. Och att det är så vet vi ju, eftersom det är det sättet man kontrollerar att en person inte är en changeling - genom att ta blod som då återgår till den guldbrunfärgade gelegeggan :)

Men någon slags artificiell befruktning kanske går att få till stånd. Om man buntar ihop Bashir, EMH och doktor Crusher i samma labb så borde de säkert kunna ordna detta :D