Gå till innehåll
Mr Borg

Studera språk

Rekommenderade inlägg

Hittade inte detta ämne någonstans.

Läste i Metro idag att en kille hade doktorerat i Klingonspråket. Det finns 30 stycken i världen som kan tala den flytande. Någon som vet vilka högskolor/universitet eller alternativ som erbjuder fantasispråk inom Star Trek?

Kan ju vara kul att studera något nångång.

Lund hade ju nån kurs i Klingon vet jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag vet är klingon det enda ST-språk som har utvecklats i ngn nämnvärd utsträckning. (Även om det finns ett Vulcan language Institute också).

På StoCon var det en kille från Uppsala universitet som föreläste, som på ngt vis forskat inom klingon, och vad jag förstod så fanns det en kurs där som man kunde läsa.

I filmen Trekkies visar de också en snutt från Klingon Language Institutes egna kurser (som dock enbart verkade hållas i USA.

Sen finns det tydligne ngn svensk motsvarighet till KLI också: Klingonska Akademin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flyttar detta ämne till Raser och grupperingar då språkdiskussioner hör hemma därunder. Även diskussioner om ST-språk man kan lära sig, borde därför höra dit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag har förstått så har även Bajorianskan ett tal och skriftspråk, som skall vara lika utvecklat som Klingonskan.

Hur är det med Vulcan? Där finns ju också ett vackert skriftspråk, men hur är det med själva talspråket?

Hm...det måste ju finnas sidor på nätet om detta...skall kolla på engång!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg