EoNeel Posted October 18, 2004 Report Share Posted October 18, 2004 (edited) Namn:Kira Nerys Föräldrar:Kira Taban (pappa), Kira Meru (Mamma) Ras:Bajoren Född:Dahkur Provinsen, Bajor Arbete:Bajoriansk Militär, Överste Tidigare arbete:Frihetskämpe Arbetsplats:Deep Space Nine Kira denna tuffa f.d. Shakaar motståndskämpe, överste och "mamma". Hon är en elitsoldat och började när hon var 12-år gammal. Hon var medlem av de team som befriade Gallitepp år2357. Hon var en nyckelfigur i att exponera "The Circle". Hon var nästan tvungen att säga upp sig år2372, då Akorem Laan ville återinföra det gamla kastsystemet, d'jarra. Blev tvungen att bli gravid då man flyttade Keiko O'Briens foster till kira efter att Keiko blivit skadad. Hon stannade modigt kvar på DS9 efter att Dominion-Cardassiska styrkor tagit kontrollen över stationen. När Sisko "försvann", blev hon befordrat till Överste och fick ta över hela ansvaret för DS9. Enbart denna starka kvinna gör det värt att se DS9 Edited October 18, 2004 by EoNeel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted October 18, 2004 Report Share Posted October 18, 2004 Ja det är verkligen en intressant karaktär. Jag tyckte Kira var lite trist och ensidig i början när hon mest spelade ettrig bajoranska, men det är verkligen en karaktär som har fått möjlighet att växa och bli otroligt intressant över de sju åren som DS9 gick. Något som förvisso var fallet med alla DS9 karaktärer. Men en grej som verkligen visade detta tyckte jag var i slutet på säsong 7 när Kira fick fara till Cardassia för att hjälpa dem att leda en motståndsrörelse. Att hon över huvud taget gick med på att göra det och att hon faktiskt lyckades behärska sig länge trots gliringar från cardassierna visade verkligen hur hon utvecklats. Kira i säsong 1 skulle ha skjutit skallen av dem allihop Och det hade ju varit synd. För jag gillar ju cardassians... :cardassian: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted October 19, 2004 Report Share Posted October 19, 2004 Jag har, som jag tidigare nämnt någonstans, bara sett lite på säsong ett. Än så länge. Och nu vet jag lite mer än jag skulle önska... Överste? För mej är hon "bara" Major... t.ex. Förklara inte, jag vill inte veta, än... Men visst är hon het. Tyckte med en gång att hon är den häftigaste, tuffaste och läckraste kvinnan någonsin, i star trek världen. Ser verkligen fram emot att följa henne under de sju säsongerna som ligger framför mig. Så jag inställer mig fullständigt i hyllningskörerna till Major Kira redan nu! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted October 19, 2004 Author Report Share Posted October 19, 2004 Är man intresserad av Kira Nerys eller Nana Visitor som hon heter egentligen, så kan man gå in på hennes sida: www.nanavision.com. Där står allt om henne, vad hon gjort för filmer, teater och privat mm. På tal om filmer så skall hon och Bruce Boxleitner (B5) gjort en sci-fi skräckis som heter THEY ARE AMONG US. Är det någon som har sett den? Det vore kul att höra hur den är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted October 20, 2004 Report Share Posted October 20, 2004 På tal om filmer så skall hon och Bruce Boxleitner (B5) gjort en sci-fi skräckis som heter THEY ARE AMONG US. Är det någon som har sett den? Det vore kul att höra hur den är. <{POST_SNAPBACK}> Jag har inte sett den. Men visst är jag nyfiken. Jag tittade precis på IMDb, och där fanns fyra recentioner. En positiv (Really Creepy, catch it if you can), en neutral (Okay for one viewing ) och två generalsågningar. (Avoid this at all costs) och den värsta var (Clean the bathroom instead of watching this) Så naturligtvis så ska man ju försöka se denna. Verkar ju vara en höjdare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted October 20, 2004 Author Report Share Posted October 20, 2004 På tal om filmer så skall hon och Bruce Boxleitner (B5) gjort en sci-fi skräckis som heter THEY ARE AMONG US. Är det någon som har sett den? Det vore kul att höra hur den är. <{POST_SNAPBACK}> Jag har inte sett den. Men visst är jag nyfiken. Jag tittade precis på IMDb, och där fanns fyra recentioner. En positiv (Really Creepy, catch it if you can), en neutral (Okay for one viewing ) och två generalsågningar. (Avoid this at all costs) och den värsta var (Clean the bathroom instead of watching this) Så naturligtvis så ska man ju försöka se denna. Verkar ju vara en höjdare. <{POST_SNAPBACK}> Det var vad jag väntade mig...men man måste väl se den <_< Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Odo II Posted November 22, 2004 Report Share Posted November 22, 2004 Jag vill härmed instämma i hyllningskören! Det jag tycker är mest spännande med karaktären är sättet den utvecklas på. I början var Kira oerhört aggressiv (dock intressant då de flesta kvinnor i serierna utmålas relativt "snälla"), men ju längre serien pågår tar karaktären till sig allt som händer i avsnitten och fram växer en nyanserad och fledimensionell karaktär. (Spoiler alert i fortsättningen) Jag tänker på saker som hatet mot Cardassierna som fortfarande finns kvar, men utvecklas till förståelse och till och med förlåtelse ibland. Även det egna havandeskapet och förhållandet till de egna föräldrarna gav upphov till nya sidor hos henne. Jag läste i en intervju att Nana gärna skulle ha bytt till sig rollen som Janeway, för att få vara högste chef på ett rymdskepp, men jag skulle ha saknat henne på stationen och vad säger att det är för sent att få ett eget skepp? Kanske i den där filmen det är tal om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted November 28, 2004 Author Report Share Posted November 28, 2004 Jag är så glad för jag för några dagar sen fick nöjet att införskaffa en docka av denna fantastiska kvinna. Det är en original docka från 90-talet, den är 30cm hög och de roliga är de små rynkorna på näsroten är så nästan övermarkerade. För att inte människor skall tro att jag är "kinky" för jag samlar på dockor, så lyckades jag också komma över Sisko, Odo, Quark. Alla ligger i sina original förpackningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted November 28, 2004 Report Share Posted November 28, 2004 (edited) Jag är så glad för jag för några dagar sen fick nöjet att införskaffa en docka av denna fantastiska kvinna. Det är en original docka från 90-talet, den är 30cm hög och de roliga är de små rynkorna på näsroten är så nästan övermarkerade. För att inte människor skall tro att jag är "kinky" för jag samlar på dockor, så lyckades jag också komma över Sisko, Odo, Quark. Alla ligger i sina original förpackningar. <{POST_SNAPBACK}> Nu vet jag ju inte om en Quarkdocka skulle vara mindre "kinky" :lol: :lol: Skojar bara. ;) Jag tycker det är kul med sådana här saker som dockor, modeller och andra prylar med anknytning till sån man gillar. Vad är det för fabrikat på dessa DS9 dockor? Själv har jag en data och en troi figur av märket playmates. (låter väl kinky om nåt?) Som jag köpte på leksakshuset i karlskrona för 10 kronor styck i en back med prylar där allt kostade 10 kronor. Tyvärr hade de inte fler. De jag köpte ligger naturligtvis i sina originalförpackningar. Tyvärr ser det ut som förpackningarna har varit med på ett klingonskt slagfält... Edited November 28, 2004 by OnO Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted December 20, 2004 Author Report Share Posted December 20, 2004 SPOILERALERT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Avsnittet "The Darkness and the Light" tycker jag visar en iskall Kira. Hennes motståndspolare håller på att mördas, och hon tar saken i egna händer. Jag menar, KVINNAN ÄR JU MED BARN!? Men hon sätter ensam efter mördaren iaf. Hon är verkligen inte rädd för någonting och hennes späda varelse innehåller en tiger. När det verkligen gäller visar hon ingen nåd. Hennes karaktär tycker jag visar en människa som inte skyr n??gra medel för nå det hon skall. Hon kan ställa sig mot regeringar eller befäl, men hon gör som hon vill iaf. Det jag frågar mig om hon gjorde rätt i detta avsnitt...hon satte mycket på spel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted January 27, 2005 Report Share Posted January 27, 2005 Såg precis om Second Skin häromdagen - det avsnittet där hon blir opererad så att hon ser ut som en cardassier och de försöker övertala henne att hon egentligen är en cardassisk agent som blivit opererad till bajoran och nu alltså har blivit tillbakafixad. Allt för att komma åt hennes "pappa". Väldigt bra avsnitt, gillar henne nästan bättre som cardassier Och jag tycker att det är i det avsnittet som Kira blir verkligt intressant. När hon med tårar i ögonen säger till "pappa" i slutet att han är en god man. Det känns som om hon för en gångs skull kan se bortom att han är cardassier och att hon hatar alla såna. Mycket bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
holodoc Posted January 28, 2005 Report Share Posted January 28, 2005 Ville bara säga att jag införskaffat ett signerat foto med Kira....fruktansvärt snyggt! Samlar någon (framför allt EoNeel sånt?)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted January 28, 2005 Author Report Share Posted January 28, 2005 Ville bara säga att jag införskaffat ett signerat foto med Kira....fruktansvärt snyggt! Samlar någon (framför allt EoNeel sånt?)? <{POST_SNAPBACK}> MYCKET AVUNDSJUK! :arg: Var fick du tag på det fotot? Jag vill också ha! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted January 28, 2005 Author Report Share Posted January 28, 2005 Såg precis om Second Skin häromdagen - det avsnittet där hon blir opererad så att hon ser ut som en cardassier och de försöker övertala henne att hon egentligen är en cardassisk agent som blivit opererad till bajoran och nu alltså har blivit tillbakafixad. Allt för att komma åt hennes "pappa". Väldigt bra avsnitt, gillar henne nästan bättre som cardassier Och jag tycker att det är i det avsnittet som Kira blir verkligt intressant. När hon med tårar i ögonen säger till "pappa" i slutet att han är en god man. Det känns som om hon för en gångs skull kan se bortom att han är cardassier och att hon hatar alla såna. Mycket bra <{POST_SNAPBACK}> Håller helt med! Detta var ett mycket bra avsnitt. Kira ser verkligen bra ut som cardassier. Det är väl lustigt att hon som cardassier nästan är mer vacker än när hon är en "vanlig" bajoren. Hennes "nya" pappa ger verkligen hopp för den cardassiska rasen, de behöver inte vara som nazister. Ett annat stark avsnitt är ju också det när hennes nya pappa är svårt sjuk. Man får följa Kira i svår sorg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
holodoc Posted January 31, 2005 Report Share Posted January 31, 2005 Ville bara säga att jag införskaffat ett signerat foto med Kira....fruktansvärt snyggt! Samlar någon (framför allt EoNeel sånt?)? <{POST_SNAPBACK}> MYCKET AVUNDSJUK! :arg: Var fick du tag på det fotot? Jag vill också ha! <{POST_SNAPBACK}> ebay...där finns gott om sån´t...hade tänkt samla på mig lite signaturer... Tittar efter TOS...Dax är het...EMH vill jag ha...Data... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted February 1, 2005 Author Report Share Posted February 1, 2005 SPOILERALERT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jag tyckte så synd om Kira i sista avsnittet av DS9, då hon var tvungen att ta farväl av sin älskade Odo för att han bara måste tillbaka till Den Stora Länken. Under hela DS9-serien har jag tyckt att hon har haft otur när det gäller val av män. Alla andra lyckades, men inte hon. Jag tycker Odo är lite av en svikare. Jag menar att visst kunde han åka hem till sin hemvärld och bota geggagänget, men sen kunde återvända till Kira. Det hade iaf jag gjort. Jag förstår ju att Oda och Kira var tvungna att vara ihop för att DS9-serien skulle funka, men får jag spekulera lite så tror jag att hon hade mått mkt bättre av ett annat val än Odo. Det var ju dömt från början. Men denna starka kvinna kanske skall förbli singel...för oss fans. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter Posted February 1, 2005 Report Share Posted February 1, 2005 *SPOILER* För att tillfälligt ta bort fokus på Kira så tror jag att Odo`s återvändande till the Great Link fungerade som att lära the Changelings något om omvärlden, att fungera som en motpol till deras rädsla för Solids. Inte enbart att bota dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted February 2, 2005 Report Share Posted February 2, 2005 SPOILERALERT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Avsnittet "The Darkness and the Light" tycker jag visar en iskall Kira. Hennes motståndspolare håller på att mördas, och hon tar saken i egna händer. Jag menar, KVINNAN ÄR JU MED BARN!? Men hon sätter ensam efter mördaren iaf. Hon är verkligen inte rädd för någonting och hennes späda varelse innehåller en tiger. När det verkligen gäller visar hon ingen nåd. Hennes karaktär tycker jag visar en människa som inte skyr några medel för nå det hon skall. Hon kan ställa sig mot regeringar eller befäl, men hon gör som hon vill iaf. Det jag frågar mig om hon gjorde rätt i detta avsnitt...hon satte mycket på spel. <{POST_SNAPBACK}> Såg det här avsnittet igår. Jag förstår på sätt och vis att hon sätter efter mördaren eftersom han utplånar hennes vänner en efter en och verkligen gör det f??r att sätta åt henne. Men samtidigt så gjorde hon fel. Det är inte hennes barn och hon har ett ENORMT ansvar för bebisens välbefinnande. Det har man självklart alltid som gravid, men att utsätta sig själv för fara när man väntar någon annans bebis är oförlåtligt tycker jag. Jag blev nästan arg på henne när hon började be för barnets liv när Silaran ska döda henne - det är så dags att börja tänka på det då. Vad trodde hon skulle hända? Han har dödat fem av hennes vänner men när en höggravid Kira kommer stormande så lämnar han snällt över disruptorn, räcker upp händerna och säger förlåt eller? :arg: Så jag tycker inte hon gjorde rätt. Hon har väl tillräckligt många gamla terroristkontakter kvar så att hon kan kräva en tjänst av dem. Kanske till och med lita på att Odo skulle ta hand om saken. Hon borde ha överlåtit det till någon annan helt enkelt och absolut absolut inte riskerat att något ska hända med bebisen. Jag hade inte tyckt om det om det varit hennes egen bebis heller, men det hade varit mer hennes beslut att fatta då än nu när bebisen är O'Briens. Det var riktigt dåligt gjort! Men samtidigt så är ju inte en perfekt, supergod och änglalik karaktär något rolig - då finns ju inget att diskutera! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted February 2, 2005 Author Report Share Posted February 2, 2005 SPOILERALERT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Avsnittet "The Darkness and the Light" tycker jag visar en iskall Kira. Hennes motståndspolare håller på att mördas, och hon tar saken i egna händer. Jag menar, KVINNAN ÄR JU MED BARN!? Men hon sätter ensam efter mördaren iaf. Hon är verkligen inte rädd för någonting och hennes späda varelse innehåller en tiger. När det verkligen gäller visar hon ingen nåd. Hennes karaktär tycker jag visar en människa som inte skyr några medel för nå det hon skall. Hon kan ställa sig mot regeringar eller befäl, men hon gör som hon vill iaf. Det jag frågar mig om hon gjorde rätt i detta avsnitt...hon satte mycket på spel. <{POST_SNAPBACK}> Såg det här avsnittet igår. Jag förstår på sätt och vis att hon sätter efter mördaren eftersom han utplånar hennes vänner en efter en och verkligen gör det för att sätta åt henne. Men samtidigt så gjorde hon fel. Det är inte hennes barn och hon har ett ENORMT ansvar för bebisens välbefinnande. Det har man självklart alltid som gravid, men att utsätta sig själv för fara när man väntar någon annans bebis är oförlåtligt tycker jag. Jag blev nästan arg på henne när hon började be för barnets liv när Silaran ska döda henne - det är så dags att börja tänka p?? det då. Vad trodde hon skulle hända? Han har dödat fem av hennes vänner men när en höggravid Kira kommer stormande så lämnar han snällt över disruptorn, räcker upp händerna och säger förlåt eller? :arg: Så jag tycker inte hon gjorde rätt. Hon har väl tillräckligt många gamla terroristkontakter kvar så att hon kan kräva en tjänst av dem. Kanske till och med lita på att Odo skulle ta hand om saken. Hon borde ha överlåtit det till någon annan helt enkelt och absolut absolut inte riskerat att något ska hända med bebisen. Jag hade inte tyckt om det om det varit hennes egen bebis heller, men det hade varit mer hennes beslut att fatta då än nu när bebisen är O'Briens. Det var riktigt dåligt gjort! Men samtidigt så är ju inte en perfekt, supergod och änglalik karaktär något rolig - då finns ju inget att diskutera! <{POST_SNAPBACK}> Jag tyckte precis samma sak!!! Det var ju inte ens hennes eget barn, vad hade hänt om hon hade förlorat det? Kira är verkligen ett osäkert kort...men ett häftigt sådant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted February 22, 2005 Report Share Posted February 22, 2005 Jag funderade på en sak. Här och var ser jag folk som gnäller över eller opponerar sig mot T'Pols och 7of9s tighta klädsel på ett eller annat sätt. Men när jag såg första avsnittet i s7 nyss så insåg jag att Kiras uniform är ju minst lika åtsmitande och så är det genom hela serien (utom när hon är gravid...) Varför är det ingen som opponerar sig mot det? Är det för att hennes byst inte är lika stor som de övriga damernas? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted February 22, 2005 Author Report Share Posted February 22, 2005 Jag funderade på en sak. Här och var ser jag folk som gnäller över eller opponerar sig mot T'Pols och 7of9s tighta klädsel på ett eller annat sätt. Men när jag såg första avsnittet i s7 nyss så insåg jag att Kiras uniform är ju minst lika åtsmitande och så är det genom hela serien (utom när hon är gravid...) Varför är det ingen som opponerar sig mot det? Är det för att hennes byst inte är lika stor som de övriga damernas? <{POST_SNAPBACK}> Hm...jag håller inte med, då T'pol och 7of9 ser ut som pinupper medans Kira ser ut som en ståtlig officer. Jag tycker inte heller att Kira spelar på någon sexuell utstrålning som de andra damerna gör. Men jag kan ju vara lite "jävig" då Kira är MIN ÖVERSTE! :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted February 22, 2005 Author Report Share Posted February 22, 2005 Ofta är det ju Sisko som kommer med de smarta strategiska lösningarna på attacker mot The Dominion. Men jag måste säga att det är Kiras medverkan som är avgörande. Visst är det på Siskos order som Kira blir rådgivare till Damar, för att hjälpa honom att bygga upp en moståndsrörelse på Cardassia. Men det är i denna rådgivareroll som man inser vilket virke denna kvinna består av. När hon börjar att undervisa Damar om hur man organiserar och slåss i en motståndsrörelse är han helt rudis, och fattar ingenting. Det är kanske nu först man inser hur effektiv den Bajorianska motståndsrörelsen egentligen var i kriget mot Cardassia. Men Damar ödmjukar sig och lyssnar på denna mästare. Och det är ju Kiras idé att Damar skall utnyttja sin "legendstatus" för att få det Cardassiska folket att resa sig. Visst är det ett ödets nyck att det just är den Kira som hatar Cardassia, som också räddar Cardassia. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted February 24, 2005 Report Share Posted February 24, 2005 Jag funderade på en sak. Här och var ser jag folk som gnäller över eller opponerar sig mot T'Pols och 7of9s tighta klädsel på ett eller annat sätt. Men när jag såg första avsnittet i s7 nyss så insåg jag att Kiras uniform är ju minst lika åtsmitande och så är det genom hela serien (utom när hon är gravid...) Varför är det ingen som opponerar sig mot det? Är det för att hennes byst inte är lika stor som de övriga damernas? <{POST_SNAPBACK}> Jag håller med dig. Det är märkligt att bara vissa karaktärer blir upmärksammade. Kanske handlar det om att Kira inte har ett lika playboy likt utseende som T'Pol och 7of9. Även Deanna Troy går omkring i (viserligen stiliga) sexiga tighta kläder i de första TNG säsongerna. Kan i övrig inte annat än att att instämma med alla andra. Kira är en toppenkaraktär. Har alltid gillar att hon är stenhård och resolut i allt. Hon backar inte ens om det kan betyda hennes liv, och är inte rädd för att spöa upp cardisar (Damar) under Dominion okupationen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted February 25, 2005 Author Report Share Posted February 25, 2005 T'Pol och 7of9 framställs ju som om det var understimulerade och att de måste hävda sin sexualitet, medans kira hävdar ingenting hon är bara sig själv och tar sin ledarroll för självklart. Kiras person är mera närvarade och äkta. T'Pol och 7of9 är mera som "utfyllnad". Detta kanske låter lite hårt, men det är som jag ser det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted February 25, 2005 Report Share Posted February 25, 2005 T'Pol och 7of9 framställs ju som om det var understimulerade och att de måste hävda sin sexualitet, medans kira hävdar ingenting hon är bara sig själv och tar sin ledarroll för självklart. Kiras person är mera närvarade och äkta. T'Pol och 7of9 är mera som "utfyllnad". Detta kanske låter lite hårt, men det är som jag ser det... <{POST_SNAPBACK}> Jag håller inte med. Jag menar inte att Kira spelar på sin sexualitet, jag tycker bara inte att de båda andra damerna gör det i så stor utsträckning heller. Både T'Pol och 7of9 är viktiga för storyn i sina respektive serier, precis som Kira är i DS9. Visst, de har åtsmitande kläder, men de är åtminstone heltäckande - jämför med Uhura och övriga damer i TOS där klänningsuniformen knappt går nedanför stjärten. Att säga att de spelar på sin sexualitet betyder i min värld att de använder sig av sina tillgångar för att få fördelar. Och det har åtminstone inte jag sett att de har gjort. Och inte Kira heller självklart. Min poäng var bara att det finns andra, tex Kira, som har lika tighta uniformer som T'Pol och 7 men det uppmärksammas inte lika mycket. Det måste ju bero på något. Och min uppenbara tanke var att eftersom inte Kira har E-kupa så kanske det är det som är anledningen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts