Talar Posted October 25, 2004 Report Share Posted October 25, 2004 Jag läste det här om ett europeiskt forskningsproiekt för att hitta andra planeter i närheten av oss där det finns liv. Vad jag förstår så ska dom helt enkelt få så bra bilder att dom kan avgöra om det finns växtlighet på planeterna. Undrar hur säker den här metoden är. Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted October 26, 2004 Report Share Posted October 26, 2004 Vad jag förstod av artikeln så verkar det möjligt att kunna urskilja världar och detta är ett projekt som jag har väntat på och kommer att följa. Man skulle inte lägga så mycket slantar på dessa projekt om man inte trodde på dem, och det gör jag med. Det är bara en tidsfråga om, när, var och hur vi hittar liv i kosmos utanför våran egen värld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted October 26, 2004 Report Share Posted October 26, 2004 Titta på växtlighet på fjärran planeter i andra solsystem? Det verkar som att titta på uppkvarkar med förstoringsglas... Är det verkligen möjligt? Finns den tekniken, egentligen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Durator Posted October 26, 2004 Report Share Posted October 26, 2004 Man börjar väl kunna hitta kemiska sammansättningar i atmosfärer på andra planeter. Om detta sen innebär att man förstår det finns växtlighet på planeterna greppar jag inte riktigt. För att se bladverk är det väl inte tal om, eller :blink: Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted October 26, 2004 Report Share Posted October 26, 2004 Vad jag förstod av artikeln så handlade om gigantiska instrument i rymden, det skulle inte gå att se ET i badet men hans värld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Talar Posted October 26, 2004 Author Report Share Posted October 26, 2004 Jag vet inte exakt hur det går till, men jag hoppades att det skulle finnas någon här som kan ge en bättre förklaring. Vad jag förstår så handlar det om att på något sätt se färgskiftningar på planetens yta eller atmosfär, alltså något som förändrar sig med tiden och därför tyder på variation i växtlighet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tonica Posted October 26, 2004 Report Share Posted October 26, 2004 Det var så jag fattade det också. Och det är nog sant att vegetation kan synas som färgskiftningar även på långt håll. Inte enskilda växter naturligtvis. Låter som en bra idé, men dyr. Och innan man kommer så långt så finns det ju mycket annat man kan göra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thestargaze Posted November 10, 2004 Report Share Posted November 10, 2004 Men hur stor chans är det egentligen att hitta liv på andra planeter i vår livstid? Måste vara väldigt liten.. Det är en intressant ide med att hitta en annan planet med växtlighet och atmosfär. Själva tanken att det kan finnas en annan planet "Jorden" någon annanstans egentliegn ganska otroligt, eftersom man inte har hittat en sådan planet ännu. Faktum är att det är ganska vanligt att man hittar planeter som Jupiter. Men kan det verkligen vara så ovanligt med planeter som jorden och varför i så fall? Universum så som vi känner det, är ju oändligt stort. Innehållande av miljontals stjärnor... någonstans måste det finnas planter med liv.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Durator Posted November 10, 2004 Report Share Posted November 10, 2004 Men hur stor chans är det egentligen att hitta liv på andra planeter i vår livstid? Måste vara väldigt liten.. Det är en intressant ide med att hitta en annan planet med växtlighet och atmosfär. Själva tanken att det kan finnas en annan planet "Jorden" någon annanstans egentliegn ganska otroligt, eftersom man inte har hittat en sådan planet ännu. Faktum är att det är ganska vanligt att man hittar planeter som Jupiter. Men kan det verkligen vara så ovanligt med planeter som jorden och varför i så fall? Universum så som vi känner det, är ju oändligt stort. Innehållande av miljontals stjärnor... någonstans måste det finnas planter med liv.. <{POST_SNAPBACK}> En av orsakerna till att man hittills inte hittat jorden-stora planeter är sättet som man hittat dem på. Fram till nyligen beräknade man bara på stjärnors flykt genom rymden att det var något som störde dem med sin gravitation, därför hittades bara stora jätteplaneter typ Jupiter. Mer om det här finns på: Extrasolar Planets Searches Här kan du se att man har hittat åtminstone 14 jordlika planeter vad avser storlek och avstånd från sin stjärna. Och som jag sagt tidigare här på forumet (i en annan tråd) så vet man ju inte hur osannolikt det är med liv på andra planeter. Och hur livet ska te sig på dessa vet man ju inte heller. Vissa tror att livet följer vissa banor och slutar med någon slags gemensam minsta nämnare, som att man har fyra extremiteter och händer. Andra som Carl Sagan tror att man inte vet hur man ska beskriva liv, att vi egentligen har för dålig fantasi/kunskap för att lista ut alla de former som liv, och framför allt, intelligent liv kan ta. Använd gärna Drakes formel för att se hur osannolikt liv på andra planeter är via Drake Equation Drakes formel är ett sätt att beskriva sannolikheten som anses någorlunda vedertagen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Talar Posted November 10, 2004 Author Report Share Posted November 10, 2004 Om man kan få så bra bilder att man kan titta på planetens färg så borde man ju även kunna se om den t.ex. skulle utstråla ljus från kontinenter som tyder på städer och civilisation. Det kanske skulle kunna vara en liten chans att upptäcka en annan civilisation under vår livstid även om den nog är väldigt liten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kurtrud Posted November 10, 2004 Report Share Posted November 10, 2004 Om man med växtlighet menar liv som använder solenergi i en process som liknar fotosyntes skulle det kunna vara så att det bildas syrgas i den processen. Då skulle man kunna se syrgasens absorptionslinjer i spektrat från den planeten. Problemet är att vi ännu inte har någon metod där vi direkt kan observera ljus från exoplaneter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thestargaze Posted November 11, 2004 Report Share Posted November 11, 2004 (edited) Använd gärna Drakes formel för att se hur osannolikt liv på andra planeter är via Drake Equation Drakes formel är ett sätt att beskriva sannolikheten som anses någorlunda vedertagen. <{POST_SNAPBACK}> På tal om Drakes formel. Hur många här tror på den ekvationen? Jag läste nyligen om den i illustrerad vetenskap...och jag måste säga att jag är väldigt tveksam på dess riktighet. Kan man verkligen räkna ut hur många intelligenta, kommunicerade civilisationer det finns i vår galax med en ekvation??? Mycket tvekamt!! Men visst är det en kul ide! (Durator: Hade väldigt kul med att räkna ut ekvationen på hemsidan du angav. .) Edited November 11, 2004 by Kathryn Archer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Durator Posted November 11, 2004 Report Share Posted November 11, 2004 Använd gärna Drakes formel för att se hur osannolikt liv på andra planeter är via Drake Equation Drakes formel är ett sätt att beskriva sannolikheten som anses någorlunda vedertagen. <{POST_SNAPBACK}> På tal om Drakes formel. Hur många här tror på den ekvationen? Jag läste nyligen om den i illustrerad vetenskap...och jag måste säga att jag är väldigt tveksam på dess riktighet. Kan man verkligen räkna ut hur många intelligenta, kommunicerade civilisationer det finns i vår galax med en ekvation??? Mycket tvekamt!! Men visst är det en kul ide! (Durator: Hade väldigt kul med att räkna ut ekvationen på hemsidan du angav. .) <{POST_SNAPBACK}> Formeln brukar refereras. Men det är ju som du säger, det blir ju bara gissningar med massa parametrar. Så i slutändan kan man lika gärna säga att man inget vet Jag har också haft kul med ekvationen länge. Man kan ju säga att vissa gånger så är det väldigt sannolikt med intelligent liv och andra dagar väldigt osannolikt. Personligen så tror jag att det kan finnas både liv och intillegent liv t.om. i vintergatan. Men jag är ju bara en primat vars kusiner nyligen hoppade ner från träden, så vad vet jag egentligen :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tonica Posted November 11, 2004 Report Share Posted November 11, 2004 Den där formeln har jag läst om. Precis som ni andra tror jag nog att det är tveksamt om det stämmer. Men när det gäller något som man vet så lite om, är det nog bra att ha någon form av teori att gå efter. Sen får man väl komma på något bättre när man vet mer. Tonica Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts