Gå till innehåll
rehnvall

Immortel

Rekommenderade inlägg

Nu har Enki Bilal serie "Immorel" (gudarnas marknad och lokfåglen? i sverige) blivit amrikaniserad film.

Imortel är ett SF-drama i Paris förlagt till New York (de blir inte bättre av att man ser "eifeltornet" i horisonten :blink: tyvär har de ändrat på prisis allt utom namnen och utsendendet i filmen, men vissa sencer är kvar tex när Nikopol får ett nytt ben av järnvägsräls av Horus eller när "gudarna" spelar Monopol.

Filmen är delvis med riktiga människor och delvis 3D karaktärer, miljön är en korsning mellan Blade runer och Femte Elementet. Filmen verkar kopiera massor av andra filmer MEN serien var gjord på början av 80-talet. Så röda eller blå piller är inte tex ifrån Matrix utan ifrån serien.

hh.gif

"Gudnen" Horous kommer till Jorden för att skaffa ett barn "av själ botom mänskligt förstånd" därför besätter han den djupfrysta fången Nikopol och våltar den "perfekta" kvinnan Jill. Nikopol har sedan problem att förklara allt....

Tyvär är amrekanarna pryda så Horus har fått ett par stringtrosor? i metal och de nakna keruberna har blivit ersatta av små "spöken"

Problemet är att jag hadde otroligt svårt att förstå filmen, eftersom jag läst serien före, tex Jill dödar de män som antastar henne med en annten till en dator.

Som ni redan har förstått så skiljer sig filmen och serien, serien har verkligen en dos av kalla kriget och allt är smutsigt och nerslitet. "Gudarna" är rymdvarelser som behöver olja för sin teknologi, Paris borgmästare förhandlar med dem om att leverera olja emot odödlighet (vilket "gudarna" igentligen inte vill aceptera men de är desperat behov av oljan)

Horus vill störta de andra gudarna så han besätter en astronaut Nikopol. Under en brutalare ishocky match mellan farsister och komunister nästlar sig Nikopol in som en komunistisk spelare och vinner matchen men hjälp av horus kafter. De söker sedan asyll i Paris och försöker bli valda till borgmästare för att stoppa oljelveranserna till Pyramiden.....lättast att bli vald är att mörda sina konkurenter....

Redigerad av rehnvall

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig hört talas om denna serie eller film. Filmen finns den på DVD eller är det något som kommer på bio? Finns serien på DVD? Vem är det som har gjort serien, och vem har gjort filmen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att rehnvall menade serietidning när han skrev serie. Jag har inte lyckats finna någon info om någon tv-serie, när jag kollat runt.

Men hur som helst så verkar filmen ganska intressant. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara rekommendera seriealstren Bilal gjort, t ex Gudarnas Marknad (Tung Metall Presenterar) och Lockfågeln (Studio Epix), som rehnvall nämner...

Blir mycket nyfiken på filmen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att förklara när jag pratar om serierna menar jag seriealbum som Holodoc också nämner.

Även om man inte läst serien är filmen en upplevelse i ovanliga/konstiga sf-saker. De är nog en fördel att inte ha läst serien före eftersom allt är ändrat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
För att förklara när jag pratar om serierna menar jag seriealbum som Holodoc också nämner.

Även om man inte läst serien är filmen en upplevelse i ovanliga/konstiga sf-saker. De är nog en fördel att inte ha läst serien före eftersom allt är ändrat.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för "varningen"...

:rolleyes:

Risken är väl att man blir lika irriterad som av att se allt som ändrats i så många andra "comic book movies"...

Å andra sidan var det så länge sedan jag läste serrierna att jag inte kommer ihåg något....mer än att det var bra...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

filmen va rena rama skräpet enligt mig. inte alls värd att se, kändes som om man satt å kolla på ett dåligt tv spel där de inte hade tillräkligt me pengar för att få snubbarna att se verkliga ut.. två riktiga skådisar e me resten e data gjort. kunde vatt bra om de anlitat skådespelare istället för en data nörd.. men det e bara min mening.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, tyvärr var detta en film som inte alls visste vart den skulle eller vart den ville komma någonstans. Man har svårt att ta det till sig eftersom den är så splittrad.

Svårt med så dåligt animerade karaktärer. Funderade dock på om det var en "konstnärlig" mening med att få dem att se så stela ut. Kanske skulle de se plastikopererade ut eller nåt?

hur som helst kan jag inte rekommendera den här filmen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja ni har rätt, de skulle inte skada med lite mer budget och lite mer tid på manuset. Varför kunde de inte bara planka första albumet rakt av iställer för att blanda in Jill från det andra albumet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu