Jump to content

ENT: Avsnitt # 4.06-4.09

Pjotr'k

Recommended Posts

säsong 4 håller mycket hög standard måste jag säga, inte så att det är med och slåss mot TNG, men jag tycker det blivit riktigt bra nu. många uppskattade säsong 3, men jag tyckte personligen att säson 3 var sämre än säsong 2... det var för mycket action och för lite utforskning.

säsong 4 verkar lovande

det enda jag tyckte var lite fl var att soval skulle gå och bli "snäll" han passar mycket bättre som den där man ogillar, men ändå tycker om att se i serien! han ska vara en RIKTIGT gnällig vulcan tycker jag :) men antingen får han återgå till sin tidigare karriär och bli gnällig igen, eller så får nån anna ta hans plats, dessa personer behövs i en ST serie!

angående DVD-boxarna så ska du nog inte vara orolig, det är lite skillnad nu mot hur det var tidigare, DVD-boxar ses ju nu som en likadan självklarhet som repriser...

Edited by discharged

Kir´Shara

Hur kan detta gå till?! Det blir ju bara bättre och bättre hela tiden :w00t:

Gillade avsnittet. Osjälviskhet, dårskap, hjältemod i en härlig röra. Man ser här vad som är fröskottet till det som ska bli Federationen. Viljan att förhindra krig med till alla buds stående medel. Att samarbeta oavsett vad, bara det leder till fred.

En höjdpunkt var när Shran anropade Enterprise och uttryckte sig "Tell Archer that he owes me twice now!", vilket flin man fick efter det :D

Andra var faktiskt när man såg Soval uthärda tortyrstolen, en bra scen i mitt tycke.

Andra höjdpunkter var att få se skeppen både i strid och annars. Andorians skepp är bland de finare faktiskt :)

Så fick man se en liten romulan på slutet med B)

Det här bådar gott!

Kir'Shara

Jag håller med Peter till fullo! Det här var ett av de bästa avsnitt jag sett med Enterprise och som avslutande del i trilogin var det ett fullkomligt lysande avsnitt! Att V'Las betydde problem var väl uppenbart, men att han var romulan hade jag inte ens reflekterat över.

*SPOILER OM RYKTEN*

Vi skall tydligen enligt en del rykten se mer av andorianerna och Andoria - då kanske mer av utvecklingen inför federationen kommer fram? Romulanerna kommer troligen också vara med mer, men eftersom människorna och vulcanerna inte skall få se romulanerna förrän under TOS tid blir det väl troligen mer av skepp, etc.

Jag tror inte att det var Koss, men måste nog kolla närmare i så fall. Han hade ju ändå vulcanska föräldrar - en väldigt lång infiltrering kan man tycka i så fall, för att deras familj skulle bli så inflytelserik som de sades vara.

Inte Koss som var romulan på slutet.

Även väldigt tveksam till att V`Las skulle vara romulan även om han inte verkar ha särskild bra koll på sitt temperament.

Man hör klart och tydligt romulanen säga "our people" till V`Las, något jag tar som att den ene är romulan och den andre Vulcan.

Men V'Las frågar ju: "What about me?" på vilket han får svaret "You can't be taken with us yet - that would cause suspicion" eller något liknande. Därav menar jag att V'Las säkert är romulan och vill hämtas hem av de sina men de kan inte göra det än.

Ett mycket bra avsnitt, säsong 4 blir bättre och bättre :)

vet inte så mycket om själva Vulcan/Romulan- sambandet, så det låter jag bli att spekulera om

jag hoppas bara att Koss uppbrutning av giftermålet inte blir fritt fram för Trip & T'Pol :(

"I'm a Syrannite. We don't lie" :P

någon som vet när nästa avsnitt sänds? efter nyår?

Edited by Me

Awakening - jag håller med alla röster som tidigare har sagt att det bara blir bättre och bättre. Den här säsongen hittills har varit fantastisk och ska det fortsätta såhär så kommer ENT snart att bli min favoritserie.... :D

Jag ÄLSKAR att man får se mer av vulcansk kultur och tradition. Jag ÄLSKAR att high command är så himla korrumperat, eller i alla fall V'Las. Scenen i slutet mellan T'Pol och hennes mamma var fantastisk. Och återigen får övriga besättningen lite mer att göra än tidigare - jag tror att Reed och Mayweather har haft fler repliker i de senaste två avsnitten än de hade i hela säsong tre :) Men jag saknar Phlox...var håller han hus?

Om jag ska gnälla på något så får det bli att det verkade lite väl lätt för Archer att hitta Kir'shara. T'Pau hade letat i två år efter den och så tog det Archer fem minuter....Jag förstår att han hade försprång eftersom han hade Suraks katra, men det känns som om den där uppenbara gången skulle vara bland det första jag skulle leta i om jag skulle söka efter nåt.... :)

Men det är av mindre vikt.

Längtar efter upplösningen!!

9/10

Kir'Shara

Kanske inte lika bra som Awakening. Avsnittet blev bitvis lite segt med Archers och T'Pols ändlösa ökenvandring. Men vad gör det när det var med en romulan i slutet. :w00t: Nu blev Excelsior glad. Smart sätt också att kunna ta med en romulan utan att det kolliderar med TOS. Gillar också karaktären V'Las, även om jag inte tror han var romulan, utan snarare korrumperad vulcan, som det ju verkar finnas gott om i ENT. Säsong 4 känns nu definitivt som den bästa säsongen av ENT hittils, och det vore kul om Soval kunde bli en återkomande karaktär, nu när han har blivit "snäll". :P

Betyg: 9/10

Kir'shara:

Väldigt väldigt spännande, en värdig avslutning på en suverän trilogi. På databasens framsida idag står en notis om Manny Coto och hans plan med Enterprise: I have a very simple goal this year, and that is to make it Enterprise's best season yet, och jag måste säga att hittills har han definitivt lyckats.

-Hela besättningen fick mer att göra den här gången - bra; en glimt av Phlox äntligen - hurra, men lite för kort

-Och jag måste säga att jag tror att V'Las är romulan. Antingen det eller en urusel vulcan, så många vredesutbrott som han fått.

-Scenen när alla vulcanskepp saktade ner från warpfart var väldigt snygg

-Jag gillar Shran

-Bra scen mellan Shran och Soval

-Intressant vändning hos T'Pol

Hittar inte nåt att gnälla på....10/10 :D

Jag har inte sagt någt i denna diskussion eftersom det blir så tråkigt när alla håller med varandra, dvs jag tycker precis som ni att varje avsnitt på säsong 4 har varit underbart. Jag älskar strömmen med TOS-referenser och jag kan knappt vänta till den Andorianska miniserien.

Men jag vill säga att jag inte tror att V'Las är Romulan, jag tror snarare att han är en Vulcan som ogillar den Vulcanska filosofin och blivit värvad av Romulanerna. Jag tycker det verkar lite otroligt att en Romulan skulle kunna klättra så högt på karriärstegen utan att bli avslöjad. Jag gissar att V'Las är som Stefan DeSeve, han lockades av den Romulanska ordningen och vill hoppa av till Romulus.

The Augments

Väldigt bra avslutningen på trio-avsnitten. Brent Spiner fann jag var väldigt bra i alla 3 avsnitten och man kände att han har gjort Soong förut.

Man blev ju lite orolig ett tag att Archer skulle gå och dö, var ju inte länge sedan man trode han faktis hade dött. <_< Men så klart kommer han tillbaka. :)

Jag ger det här avsnittet betyget: 8/10

The Forge

Hemskt att amiral Forrest dog. Man får verkligen se mer av vulcans och att alla är inte helt logiska som man trode.

Tycker det här är ett avsnittet som passar väldigt bra i säsong 4 som verkligen har den äkta Star Trek andan :)

Jag ger det här avsnittet betyget: 8.5/10

Awakening

Intrigerna fortsätter bara och man får verkligen se ''bakom kuliserna'' när det kommer till vulcan high command. Håller med MrsRiker att scenen i slutet mellan T'Pol och hennes mamma var fantastisk. Man får verkligen se mer från Travis och Malcolm med Phlox är lite små försvunnen, men har man tur så kommer det mer från han eftersom.

Kir'shara

Fantastisk avslutning av dom här tre avsnitten. Scenen mellan Shran och Soval var varkligen så man kände med Soval. Sen när T'Pols mamma avled och man fick se hur T'Pol tog det var verkligen en sån scen man kommer minnas. Gillade slutet väldigt bra när Koss sa åt T'Pol att han släpper henne, riktigt hoppade av glädje för har jag tur blir det mellan hon och Trip. :w00t:

Måste bara säga att Manny Coto har verkligen lyckats..

• Create New...