Gå till innehåll
Pjotr'k

ENT: Avsnitt # 4.06-4.09

Rekommenderade inlägg

4.6 The Augments

4.7 The Forge

4.8 Awakening

4.9 Kir'Shara

Japp, s?? har man sett 4.6, och det var ett riktigt bra slut. Jag älskar när doktor Soong börjar fundera på cybernetik, även om det kändes lite väl placerat. Jag gillar när de gör kopplingar till övrig Star Trek.

Vet någon mer om Briar Patch? Är det inte någonstans som Picard varit inne i någon gång?

Betyget blir 8/10. Nu ser jag fram emot vulcan-trilogin!

SPOILER INFÖR 4.7

Av trailern tyckte jag mig se att T'Pol skulle dö. Inget drömscenario, men det låter inte heller helt rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Briar Patch: området där filmen Insurrection utspelade sig.

Kan inte annat än att hålla med, referenserna till andra avsnitt ur ST var härliga att se. Tycker dock att den BoP the Augments använder slogs ut alltför enkelt med de skott som sköts mot "nacken" på skeppet, även om de konstaterade att Enterprise har 3 gånger eldkraften än en BoP.

Härligt avsnitt allt som allt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

The Augments

Något bättre än Cold Station 12, men även här blev det lite segt. Men det var fortfarande kul att se Brent Spiner. Och den här gången var ju LeVar Burton regissör. Bra upplösning på slutet, och jag gillade alla referenserna till TOS och TNG.

Betyg: 8/10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Avsnitt 7 Säsong 4

The Forge

Utmärkt avsnitt än en gång. Gott om tvärvändningar och man får verkligen se hur korrupt the Vulcanska samhället blivit i de högre skikten. De gamla lärorna är inte som de var.

Kan inte annat än gilla när Archer erbjöd sina solglasögon till T`Pol medans hon avböjde med orden (ungefär): "My internal eyelid will take care of that. We evovled on this planet" Texten kan inte göra det rättvisa hur bra det lät.

Fanns flera referenser till gamla avsnitt vilket jag ser med gillande ögon, bland annat får vi se en ung T`Pau.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

The Forge: Fantastico :lol: ett helt fantastiskt avsnit man börjar verkligen känna star trek andan i serien igen. Roligt att se lite mer av Malcom, Travis och Hoshi.

Sen Basket scenen var super. Roligt att se att dom har det ombord. Synd att Forest dog :( Undrar vem som tar över efter honom? Kanske den där Commandern som brukar vara med?

10/10 :P

Redigerad av Enterprise_Nx-01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trilogonin om Augmenten var hyfsad.

Mycket i temat, med genetiskt förbättrade människorna, verkar vara hämtat från serien Andromeda med dess Nietzscheaner.

T.o.m. hur de såg ut påminner om Tyre i Andromeda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man tycker ju att The Wrath of Khan var några år före med trasiga kläder än serien Andromeda. Samma sak med övermänniskorna.

Sen för att inte glömma själva avsnittet i TOS som filmen TWOK bygger på.

++OT++

(Någon annan än jag som tycker att TWOK liknar en känd Vulcans namn ganska mycket?)

Redigerad av Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

The Forge

Underbart första avsnitt på trilogin. Jag gillade att man fick se mer av den väg där Surak tros ha gått. Jag har läst om den i en VOY-bok där Tuvok berättade en del, om jag nu minns rätt.

Visst var avsnittet avvaktande lite men det är ju själva problemet med trilogier - att upplösningen inte kommer förrän i avsnitt 3 och att själva storyn i bland kan komma upp i sin helhet först i avsnitt 2. Jag ger den i varje fall ett bra betyg för att den lyckades fokusera bra på storyn. Trailern inför nästa avsnitt känns lovande!

7/10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

The Forge

Ett mycket bra avsnitt. Ska alla avsnitt vara i trilogiform? Kankse det skulle att vara bättre att göra dem i dubbelavsnitt form eftersom handlingen blir väldigt utdragen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

The forge.

jag älskar konspirationer så därför var detta avsnitt ett i min smak.

ska bli spännande att se vad som händer personligen tror jag ju inte att vulcanerna

ligger bakom dådet. I så fall borde väl jorden bryta sina kontakter med Vulcan och det kan dom väl inte göra..

9/10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför skulle Jorden bryta kontakten? Om det är en liten utbrytargrupp som ligger bakom dåden, de repesenterar inte marjoriteten av Vulkaner och de verkade vara mycket olaglit för vulkans att spränga andra rasers ambasader.

Föresten när utvandrade vulkanerna som blev romulianer? Har kriget mellan Romulianer och Fredrationen redan varit?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Varför skulle Jorden bryta kontakten? Om det är en liten utbrytargrupp som ligger bakom dåden, de repesenterar inte marjoriteten av Vulkaner och de verkade vara mycket olaglit för vulkans att spränga andra rasers ambasader.

Föresten när utvandrade vulkanerna som blev romulianer? Har kriget mellan Romulianer och Fredrationen redan varit?

<{POST_SNAPBACK}>

Romulanerna, eller de Vulcaner som grundade "The Romulan Star Empire" koloniserade Romulus och Remus cirka år 420. Enterprise utspelar sig från 2151 och är nu i fjärde säsongen framme vid år 2154. År 2156 bryter "The Romulan Wars" ut mellan Jordstyrkor och "The Romulan Star Empire" och håller på till år 2160. Året därpå 2161 bildas "The United Federation of Planets" av följande värdar: Jorden, Vulcan, Tellar, Andor, och Alpha Centauri.

Så vid säsong sex av Enterprise (om det nu håller på så länge) så kan vi, kanske (förhoppningsvis) se fram emot "The Romulan Wars" :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

<{POST_SNAPBACK}>

du missförstod mig nog. Jag menade om att om high command skulle ligga bakom attacken som det anspelades lite på i The forge..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt ok avsnitt... Kul att få se Vulcan lite mer...

Väntar på en utveckling... Kan det bli en fundeamental ändring av det Vulcanska samhället? :rolleyes:

Förövrigt:

T'Plana Hath är Matron of Vulcan Philosophy som sa "Logic is the Cement of our with which we ascend from chaos using reason as our guide"

Kiri-Kin-Tha's första lag om metafysik är "Inget overkligt existerar"

:vulcan:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

The Forge

Ett bra avsnitt som definitivt var underhållande. Inledningen med explosionen på jordens ambassad var nästan bäst, när Archer och T'Pol sedan skulle korsa öknen började det bli lite segt. Men det var definitivt kul att få se mer av Vulcan.

Betyg: 7/10

Awakening

Förmodligen ett av de bästa avsnittet i Enterprise någonsin. Intriger, äventyr och starka känslor (hur ofta ser man det när det är focus på vulcans?). Älskar flörten med Indiana Jones-filmerna i slutet. Och nu sitter man på nålar tills nästa avsnitt. Kommer det bli krig mellan Vulcan och Andoria måntro? :w00t:

Betyg: 10/10

Redigerad av Excelsior

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Awakening

Precis som jag vill ha det. Stora händelser som kommer att ha betydelse för den fortsatta utvecklingen av "Star Trek Universe". Dramatik både på stora och lilla planet. Det är också roligt att se lite mer negativa sidor hos Vulkans.

Fortsätter det så här så kan det bli de bästa avsnitten sedan jag såg Dominionkriget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Awakening: Bara älskar säsong 4 av enterprise allt har blivit så himla bra. Drama, Action Och Sci-fi gående hand i hand.

10/10

Dvd boxarna ska ju börja släppas snart och det tycker jag är ganska tidigt med tanke på att serien har ju inte ens slutat gå än och därför tror jag att Enterprise kommer läggas ner efter den hära säsongen. Men jag hoppas att jag har fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Awakening: Bara älskar säsong 4 av enterprise allt har blivit så himla bra. Drama, Action Och Sci-fi gående hand i hand.

10/10

Dvd boxarna ska ju börja släppas snart och det tycker jag är ganska tidigt med tanke på att serien har ju inte ens slutat gå än och därför tror jag att Enterprise kommer läggas ner efter den hära säsongen. Men jag hoppas att jag har fel.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är inte säkert. När Vänner började släppas på DVD-box hade de kommit till säsong 4 eller 5. Så blev det ju minst 5 säsonger till efter det. Så misströsta icke!! :)

Men jag håller med om ditt statement. Säsong 4 har hittills varit väldigt bra!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

The Forge

Baaah, vad spännande! Och äntligen lite handling på Vulcan! Ett mycket bra avsnitt, men måste de visa alla i trilogiform? Det är så frustrerande att behöva vänta flera veckor på hur det går.... :)

Synd på Forrest. Jag gillar grejen med att Enterprise har kontakt med en enda amiral. Visserligen fattar jag att det finns betydligt fler amiraler på Picards tid, men att Enterprise D har kontakt med samma amiral två gånger är väldigt ovanligt.

Bra att Mayweather och Reed får lite att göra också...även om det inte var mycket så var det i alla fall en påminnelse om att de fortfarande är med i serien :D

Snygg scen med Archer och alla kistorna, övertäckta med skynken...

Otroligt bra scen mellan Soval och Archer!! Inte trodde man väl att Soval skulle uppmuntra Archer, och ta människornas parti! Från att ha rynkat på näsan varje gång Soval har dykt upp i TV-rutan så gillar jag honom plötsligt!!

Jag gillade verkligen säsong 3 av ENT, men 4:an verkar vara ännu mer lovande! Hurra!! :lol:

8/10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en ren fröjd att se hur den fjärde säsongen utvecklas. Först fick man se "data" igen och nu det korrupta "high council". Jag ser verkligen fram mot avsnittet Kir'Shara. Shrang, en av mina favorit Star Trek personligheter, kommer att dyka upp igen :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg