Jump to content

A Time to Kill

Pjotr'k

Recommended Posts

Den sjunde boken i A Time to...-serien heter A Time to Kill. Det är nog en av de bästa böckerna i serien, kan jag tycka, och som jag nu har börjat att läsa på boken efter känns den lika bra.

Vid Dominionkrigets allra kritiskaste fas placerade federationen fruktansvärda vapen på den neutrala planeten Tezwa, som en extra räddningsmanöver om frontlinjen skulle kollapsa. Då Tezwa ligger på gränsen till det klingonska imperiet var federationens val att placera vapen på planeten ett hot mot alla de avtal som bevakar freden mellan federationen och klingonerna.

Tezwas ledare har nu blivit makthungrig och kräver äganderätten över en närliggande klingonsk planetarisk koloni. Enterprise skickas nu för att räta upp situationen, men de får inte veta alla turer bakom scenariot.

Min recension av boken var följande:

Boken är mycket spännande, även om alla dessa tillbakablickar till tidigare böcker i serien är tröttsamma i sin detaljrikedom. Har man redan läst de övriga böckerna så blir tillbakablickarna nästan helt onödiga. (Samtidigt så ger det ju faktiskt möjligheten för nya läsare att komma in i bokserien.)

Här får vi möta flera av underofficerarna (kärleksparet Peart & Perim för att nämna några) men också åter stifta bekantskap med allas vår favoritklingon - Worf - som har ett stort spionarbete framför sig. Vi får också se mer av hur säkerhetstjänsten inom federationen arbetar.

David Mack har en bra berättarstil och även om boken av mig fick en svag nia, så fanns det faktiskt funderingar på att öka det till en stark nia, alternativt en svag tia. Att den missar fullpottaren är för alla dessa tillbakablickar som finns i faktiskt alla böcker i denna serien (förutom nr 1).

9/10.

Vad säger ni andra som har läst den? (Är det någon som vill köpa boken, så kontakta mig!)

A Time to Kill var utan tvekan en av de bästa i hela A Time to...-serien. Storyn är bra och blev djup med alla de olika sidohandlingarna.

Jag gillade att följa alla de olika karaktärerna utanför Enterprise, Presidenten och hans stabschef, Bilok, de mystiska männen i det mörka rummet och självklart Worf. Men ibland känndes det som om Enterprise kvävdes i storpolitiken.

Bokens otroligt höga tempo var lite omtumlande då och då, allt hände på så kort tid, tack å lov att de lugnade ner sig i uppföljaren. Att varje kapitel började med plats och tid var också nytt, men det visade sig vara nödvändigt.

Allt som allt var det en varierad och rolig bok att läsa, för att inte säga spännande ;) .

Författaren andvänder sig i många fall inte av Star trek-standarden utan sätter en personlig prägel på de hela, den Tezwanaska kulturen kändes t.ex mycket exotisk och orginell.

Jag rekommenderar varmt både A Time to Kill och dess uppföljare... fast jag håller med Pjotr'k att tillbakablickarna blev tjatiga.

Jag skulle inte rekommendera att du började med A Time to Kill. Hela A Time to...-serien bygger på att Enterprise är i onåd vilket förklaras i de två första böckerna. Och om man vill ha en bra introduktion av den nya säkerhetschefen, Christine Vale, kan jag bara hänvisa till dem.

Men om du inte vill köpa alla böckerna så är A Time to Kill en av de i serien jag rekommenderar, liksom A Time for War, A Time for Peace som faktiskt går bra att läsa enskillt.

Jag skulle inte rekommendera att du började med A Time to Kill. Hela A Time to...-serien bygger på att Enterprise är i onåd vilket förklaras i de två första böckerna. Och om man vill ha en bra introduktion av den nya säkerhetschefen, Christine Vale, kan jag bara hänvisa till dem.

Men om du inte vill köpa alla böckerna så är A Time to Kill en av de i serien jag rekommenderar, liksom A Time for War, A Time for Peace som faktiskt går bra att läsa enskillt.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för svaren, ska gå på shoppingrunda och se om jag kan hitta något. Nu när man får studiemedel är man lite rikare än i gymnasiet också, så det kanske blir hela A Time-serien. :rolleyes: B)