Jump to content

Nyheter, databasen, beröm etc...

Recommended Posts

Vi har t.ex. graderna Fleet Admiral, Commodore och Fleet Captain som inte synts i TV men ändå räknas nästan som canon då eftersom de rent logiskt och estetiskt sätt borde finnas.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tittade precis på The Menagerie, och redan efter 1 minut och 47 sekunder så har vi hört om Fleet Captain Pike och både sett och hört Commodore (Mendez) tituleras (av McCoy). Så visst är dessa grader kanon. :)

Sedan har ag funderat lite, vi ser chief o'brien med graden chief petty officer i ds9, tror det aktuella avsnittet jag såg var starship down, är det inte logiskt att anta att då finns även dom andra petty offcier graderna? Det jag inte får ihop är den ensama svarta "pipen" han har tidigare, för jag får det till en warrant officer rank, men det är över petty officer, jag har inte sett mycket ds9 (säsong 1&2 plus 2 lösa avsnitt) så han kan ju ha blivit degraderad och då får jag ihop det, men annars förstår jag nog intehur det hänger ihop:S

och ja det är hellt ok att säga till mig att han blir degraderad;)

tänkte kolla in infon om voy besättningen men jag får bara fram tngs besättning. tex klickar jag på tom paris så får jag info om nån i tng. :huh:

Det var i menyn som länkarna var fel. Skulle du ha använt länkarna på själva sidan så skulle du ha hamnat rätt. Har fixat det nu :)

Vi har t.ex. graderna Fleet Admiral, Commodore och Fleet Captain som inte synts i TV men ändå räknas nästan som canon då eftersom de rent logiskt och estetiskt sätt borde finnas.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tittade precis på The Menagerie, och redan efter 1 minut och 47 sekunder så har vi hört om Fleet Captain Pike och både sett och hört Commodore (Mendez) tituleras (av McCoy). Så visst är dessa grader kanon. :)

<{POST_SNAPBACK}>

OK, man lär så länge man lever... Fleet captain är alltså canon... :blink:

Vad det gäller commodore så vill jag ha det till att det är Rear admiral lower half. dvs en enstjärnig amiral. Ledare över en grupp fartyg (stridsgrupp) eller en viss typ av strid brukar ibland tituleras commodore, i alla fall i us navy som jag antar att det mesta av rankingen är kopierad ifrån. J.

Commodore-rangen är omdisskuterad. Den fanns bevisligen i TOS, men somliga argumentar för att den inte ska finnas i TNG eftersom Amerikanska flottan gjort sig av med den.

Personligen tykcer jag att det är trist med Admiral lower/upper class så jag fortsätter säga Commodore. Det finns inget som säger att det ska vara fel. Dessutom vill jag inte att Stjärnflottan ska utformas efter US Navy.

Någon gång i TNG blir Picard erbjuden rangen "Amiral" och posten som Chefsintendent på Akademin. Det har många sett som ett bevis för att det inte finns nån Commodore men flera saker talar emot detta.

Först och främst kan man inte vara Chefsintendent om man är Commodore. Det är en Rear Admiral (två stjärnor) post.

Och ska Picard som varit högst upp på befälskedjan i 37 år helt plötsligt vara längs ner på Amiralskedjan? Nej, inte en legend som Picard se bara på Janeway.

Fleet Captain fanns också i TOS men om den finns i "nutiden" vet man inte.

Vad det gäller Fleet captain känns det lite grann som en hedersgrad till sådan komendörkaptener som tjänat länge utan att kunnat/viljat bli amiraler. J.

<{POST_SNAPBACK}>

Snarare till kommendörer som kommendör Pike. En kommendörkapten får väl se till att bli kommendör först?

Vad det gäller Fleet captain känns det lite grann som en hedersgrad till sådan komendörkaptener som tjänat länge utan att kunnat/viljat bli amiraler. J.

<{POST_SNAPBACK}>

Snarare till kommendörer som kommendör Pike. En kommendörkapten får väl se till att bli kommendör först?

<{POST_SNAPBACK}>

Oups. Får tydligen läsa på graderna lite grann... J.

• 1 month later...
  • Create New...