Jump to content
Sign in to follow this  
thestargaze

Projekt Voyager: avsnittsdiskussioner

Recommended Posts

Projekt Voyager är en studiecirkel där vi diskuterar avsnitt av Voyager-serien. Projektet initierades den 3 november 2004 i diskussionen Voyager säsong 2 dvd av Kathryn Archer.

Varje vecka väljs två avsnitt från Voyager serien, som vi i förväg bestämmer att vi ska se för att sedan diskutera avnitten här över forumet. När veckan har gått och nya avsnitt börjar diskuteras (i särskild diskussion) så är samtidigt diskussionen i princip över här, men om det finns synpunkter efteråt så är det inget som hindrar att diskussionen fortsätter. Om diskussionen blir väldigt aktiv kanske vi t.o.m. väntar med att se nya avsnitt för att det är så kul att diskutera de föregående!

Diskussionen skall vara om händelser, arter, planeter och andra företeelser i de aktuella avsnitten och jämförelser med andra avsnitt ur andra serier är välkomna.

Om diskussionen om en viss sak tar överhand så kanske det i vissa fall skulle vara lämpligt att starta en egen diskussion för detta (om där inte finns en sådan diskussion). En forumledare kan då enkelt flytta över de inlägg som hör dit, så att vi får en bättre helhet.

Välkommen till diskussionen. Här diskuterar vi de avsnitt som står noterat i undertiteln. Nya diskussioner kan skapas allt eftersom vi startar på två nya avsnitt. "Studiecirkelns" ledare är Kathryn Archer.

Veckans avsnitt:

2.7 - Parturition

Sammanfattning:

Efter ett slagsmål mellan Neelix och löjtnant Paris, vilka båda är förälskade i Kes, skickas rivalerna iväg på ett uppdrag och kraschlandar på en okänd planet. Där blir Neelix och Paris fosterföräldrar till en främmande livsform.

Utomjordingar: [parturition]*

Mer info:

http://www.startrekdb.se/avsnitt/avsnitt.p...&avsnitt_id=2.7

2.8 - Persistence of Vision

Sammanfattning:

När Voyager kommer in i ett område kontrollerat av Bothanerna, drabbas besättningen av minnen från sina tidigare upplevelser och ser plötsligt även människor de kände i det förflutna. Bara Kes och hologramdoktorn påverkas inte av minnesströmmarna.

mer info:

http://www.startrekdb.se/avsnitt/avsnitt.p...&avsnitt_id=2.8

2.7 - Parturition

Inget avsnitt att hurra över, triangeldramat mellan Kes Neelix och Paris suger faktiskt ganska ordentligt. Detta är onekligen en miss som man gärna kan låta bli att se. Frakkes räddar den dock med lite snygg regi på det tekniksa som foto och klipp.

2/5

Återigen ett dundersmart manus, jerri Taylor överträffar sig själv. Användandet av holodäckets skräckromantik som intrigstärkande faktor är både snyggt och berikande. Precis som brontesystrarnas hjätinnor söker Janeway efter en lösning i en miljö som är hotande för både kropp och själ. Spänningen byggs sakta upp utifrån individen och tillslut har skeppets fyllts med hotande regnmoln. som gör att logikens ljus inte lyser fram.

Manuset är så smart att skådespelarna inte kan misslyckas, de är alla lysande och användandet av Kes är fläckfritt. Conway gör dessutom ett mästerlig regijobb med att hela tiden få oss tittare att se åt fel håll. Men han vårdar uppgörelsen vackert och inga tvära kast uppstår som gör att vi känner oss lurade.

Det är sällan som teknisk regi går hand i hand med skådespelare, manus och scenografi, men här gör det så och magin är ett faktum. Spännande, roligt och lite tänkvärt - men bara lite. jaja underhållningen är på topp.

5/5

Edited by Kai Dukat

2.7 - Parturition

Hänvisar till mitt inlägg om Neelix och svartsjuka i avsnitt Twisted i en annan diskussion. Jag avskyr Neelix när han är svartsjuk och att basera ett helt avsnitt på det är enligt mig inte världens bästa idé. Men det sagt så kunde det ha blivit mycket värre. Visst, scenen mellan Neelix och Kes vid middagen är riktigt dålig. Och slagsmålet i mässen mellan Paris och Neelix är rent ut sagt fånigt.

Men å andra sidan så är scenen inne hos Janeway när de båda herrarna har hårpasta på sina uniformer och stämningen är uppenbart tryckt mycket bra. Och så är även deras gnabbande i skytteln och nere på planeten. Jag köper till och med deras "förlåt-mig"-scen i slutet. Den är inte så smörig som den kunde ha varit.

Och det är trovärdigt att de blir vänner och överkommer sin ömsesidiga antagonism efter ett sådant äventyr. Det är ju ett klassiskt psykologiexperiment: få folk att samarbeta och jobba mot ett gemensamt mål så uppstår oftast vänskap - eller i alla fall ömsesidig förståelse.

Trist bara att de slåss om Kes - som ju inte är min favorit. Jag stör mig så på henne, när hon är ilsken inne i sjukhytten eller när hon sitter å grinar tillsammans med Harry. Bah, patetiskt. Jag längtar till säsong 4 när hon försvinner!!

På det hela taget ett OK avsnitt. Inte lysande, men inte speciellt dåligt heller. Betyg: 5 av 10

Janeways holonovell verkar vara nån variant av Jane Eyre. Hon är guvernant i ett hus fullt av mystiska hemligheter. Varför får hon inte gå upp på fjärde våningen? Huserar "madwoman in the attic" där eller?? :) Det är precis en sådan holonovell som jag skulle kunna tänka mig att delta i - fast jag skulle nog välja en Jane Austenvariant istället för en Brontëvariant, eftersom den förstnämnda är lite mera lättsam... Men det kanske var lite väl off topic?? :D

Mulgrew gör som vanligt ett fantastiskt skådespelarjobb. Hennes agerande är perfekt, stress, förvirring, misstro. Vad är det som händer, hallucinerar jag? Och det är svårt för Janeway vars gud heter Vetenskap att tro på övernaturliga händelser, så hon tvivlar på sig själv. Men samtidigt har hon svårt att förneka vad hon faktiskt ser. Ah, Mulgrew är fullkomligt lysande... *ser lyrisk ut* :wub:

Bra och intressant story. Jag gillar känslan i avsnittet, det är riktigt otäckt med alla som katatoniskt står och stirrar rakt fram. Det urartar lite i slutet med Kes i mskinrummet bara, men jag ska inte gnälla på Kes nu, det blir ju lätt lite tjatigt :D

Rent generellt bra alltså, men jag saknar det där lilla extra. 7 av 10.

Jag förstår inte riktigt denna aversion mot Kes. Jag tycker hon sköter sig bra. Dock så kanske manusförfattarna ger henne lite väl menlösa avsnitt, men i Persistance... så är hon riktigt bra i slutkampen mot tankeinträngaren. Jag är helt och hållet med henne i kampen och jag tror på hennes mentala krafter som hon skickar ut med förintande blickar. Visst är hon inte någon Oscarskandidat, men hon är i andra sidan i gott sällskap, det är inte många som levererar trovärdiga skådisinsatser varje gång.

Å andra sidan så behöver man tid för att utveckla en pjäs/avsnitt och det har de inte i dessa sammanhang. Ett avsnitt spelas väl in under typ en veckas tid och då är det klart att det inte blir några toppresultat hur bra skådisar det än är fråga om. Det är lättare i film där man har mer tid, eller i påkostade serier som Six feet under och liknande (där de även har fantastiska manus!!). Och det är inte heller några lätta saker trekskådespelarna ska klara av att agera fram. Skådespeleri handlar ju om att förvandla verkligheten med ett "magiskt om": OM det kommer ett monster mot mig vad skulle jag då göra. Och det är lättare att tänka sig in i hur man skulle reagera om man blir bedragen av partner (vanlig standardhandling) än hur man skulle reagera ifall verkligheten runtomkring förändras på alla de sätt den gör i avsnitten.

Så fram för mer tolerans för deras prestationer, eller i alla fall för mer förståelse!

2.7 Parturition:

Logik är detta avsnitts signum. Att Paris efter att ha umgåtts en hel del med Kes blir betuttad, det är logik, av den anledningen att jag förstår honom fullständigt! :D

I övrigt ett halvsegt, småmysigt, lite smörkladdigt avsnitt som aldrig lyfter riktigt. 5/10

2.8 Persistence of Vision

Bra star trek. Spännande och välgjort. Men inget toppavsnit enligt mig. 7/10