orville Posted May 12, 2005 Report Share Posted May 12, 2005 (edited) I avsnittet the Drumhead (se databas) söks det efter en spion ombord på enterprise. Folk börjar anklagas till höger och vänster och det hela slutar med att en ung man med romulansk förfader slängs ut ur starfleet. Detta är ett tema som får mig att tänka på folkgruppsförföljelser, nästan lite andra världskriget vibbar eller kanske hur japanska invandrare behandlades av amerikanerna under den tiden och strax efter kriget. Vad tycker ni om det här avsnittet? Vad har ni för tankar om det? Ser ni några paraleller till dagens samhälle? Edited May 12, 2005 by orville Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted May 24, 2005 Report Share Posted May 24, 2005 (edited) Ja det blir ju verkligen en hetsjakt på denna stackars gosse, bara på grund av hans romulanska ursprung. Han är ju oskyldig till alla anklagelser och det är ju inte ens någon som saboterat warpdriften. Jag kan definitivt se paralleller med verkligheten. Tyvärr kanske man ska säga. För många herrans år sedan när jag fortfarande gick i gymnasiet så sommarjobbade jag inom Konsum. Och varje g??ng det kom in en person av romskt ursprung i affären så följde en anställd personal efter personen i fråga, eftersom "alla zigenare stjäl ju, det vet man ju". Och även om personalen följde efter, personen i fråga betalade sina varor som en vanlig kund och gick ut utan att ha blivit tagen på bar gärning, så ursäktades det med att h*n nog såg personalen som följde efter och därför inte vågade göra något. Men nästa gång så.... Det fick mig att må illa. Men när man är 16 så vågar man inte säga ifrån - i alla fall gjorde inte jag det. Och dessa personer utsattes ju för denna behandling bara på grund av sitt ursprung - precis som Simon Tarses i The Drumhead. Edited May 24, 2005 by MrsRiker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orville Posted May 25, 2005 Author Report Share Posted May 25, 2005 Jag har också vart med om liknande saker. Mitt sommarjobb som jag hade när jag var i ungefär den åldern som du beskrev var inom kommunen och helt plötsligt började man tala om att det kommit asfaltsläggare till kommunen. Ni vet sådana som åker runt och arbetar och bor på olika ställen. Dessa hade dock arabiskt ursprung och det blev ett väldigt hallå om att det skulle låsas extra tidigt etc. och så vidare. jättekonstgt, snacka om dömd för stöld innan man gjort något. Finns det liknande teman inom andra star trek serier? Är temat i the Drumhead liknande det i insurrection. Individer fråntas sina rättigheter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted June 2, 2005 Report Share Posted June 2, 2005 Personligen ser jag detta avsnitt som ett varningens finger gällande vad som händer när kollektiv rädsla kanaliseras till en alltför stor maktposition. Det finns otäckt många paralleller med Farenheit 9/11 där Moore beskriver hur amerikanarna hetsas i sin rädsla för terrorhot. Det blir helt enkelt en kraft som är mycket svår att stå emot för den ensamma mannen. Detta avsnitt lever just på sitt innehåll, annars tycker jag att Stewart blir alltför teatralisk i just detta avsnitt. Han gestaltar känslor som hör hemma på en stor scen inte i en liten bildruta. Jämför gärna drumheads förhörsscenen med tortyrscenen i Chain of Command. De är så lika men ändå varandras motsatser. Den ena är lysande skådespeleri den andra inte fullt. Det är de små små detaljerna som gör detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frulling Posted June 2, 2005 Report Share Posted June 2, 2005 Personligen ser jag detta avsnitt som ett varningens finger gällande vad som händer när kollektiv rädsla kanaliseras till en alltför stor maktposition. Det finns otäckt många paralleller med Farenheit 9/11 där Moore beskriver hur amerikanarna hetsas i sin rädsla för terrorhot. Det blir helt enkelt en kraft som är mycket svår att stå emot för den ensamma mannen. Detta avsnitt lever just på sitt innehåll, annars tycker jag att Stewart blir alltför teatralisk i just detta avsnitt. Han gestaltar känslor som hör hemma på en stor scen inte i en liten bildruta. Jämför gärna drumheads förhörsscenen med tortyrscenen i Chain of Command. De är så lika men ändå varandras motsatser. Den ena är lysande skådespeleri den andra inte fullt. Det är de små små detaljerna som gör detta. <{POST_SNAPBACK}> Det var en bra gämförelse, det var liknande i avsitet The Defector när dom hävdar att romulans can´t be trusted lite fördomar eller vad? viserligen visar det sig att dom har till stor del hade rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orville Posted June 3, 2005 Author Report Share Posted June 3, 2005 Jag håller inte med om att det är msärskilt stora likheter mellan chain of command och the drumhead. Innehållet skiljer sig, drumhead behandlar hets mot folkgrupp och c.o. command en tortyr, avsaknad av förmåga att värdesätta liv samt picards resa mellan att bli knäckt/galen och att hålla. Vad det gäller skådespeleri.. tja antar att man gillar olika saker. Jag gillar formuleringarna och det är väl en del av manuset. Tortyrscenen bjuder även den på mycket bra. Teatralisk eller ej... hmm tror att jag gillar teater. ... ;) Är det inte så att avsnittet the drumhead tar vid, vid en star trek tradition. Den rena ondskan manifesteras i oförmåga att förstå andra. Dömer andra för att de är annorlunda osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted June 6, 2005 Report Share Posted June 6, 2005 (edited) Ja du när det gäller ondska är ST starkt färgad av Augustinus syn. Dvs att det egentligen inte finns någon ondska, utan det handlar snare om det godas frånvaro –okej detta är lite förenklat men själv poängen är i alla fall detta. ST ondska är just när någon eller några väljer bort godheten. Godheten är många gånger förenat med okunskap, dvs godhet är förenligt med kunskap. I ST är ondskan det egna valet att säga nej till kunskap, det finns ingen ond kraft i ST så inte heller i Augustinus läror. Så vad är det jag försöker att säga jo, i Drumhead handlar det inte om oförmåga att förstå, utan det handlar om att man väljer att inte förstå. De som ”jagar” borde veta bättre – ajdaa nu var vi visst inne på Wittgenstein jaja det må vara – de väljer att inte använda sin kunskap, dvs de väljer att vara onda. Picard är inte kunnigare än sina motståndare, han väljer dock att använda sin kunskap. Drumhead handlar om val inte om oförmåga. Godhet och Ondska är i ST alltid relaterade till Val. Jajaja nu kommer säkert någon messersmitter och mala på om Borger och den fria viljan. Men det struntar jag i, det är ungefär som Mulan i stiftelsetriologin, dvs ett störande moment som ändå löser sig. :lol: B) Edited June 6, 2005 by Kai Dukat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted June 16, 2005 Report Share Posted June 16, 2005 (edited) Jajaja nu kommer säkert någon messersmitter och mala på om Borger och den fria viljan. Men det struntar jag i, det är ungefär som Mulan i stiftelsetriologin, dvs ett störande moment som ändå löser sig. Hur kan man vifta bort borgerna så lättvindigt de är 1000 gånger svårbesegrade än Mulan, Mulan är trots allt bara en enskild individ men en människas kropp och svagheter....ålderdom lär knapast knäcka borgerna.. Edited June 16, 2005 by rehnvall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orville Posted June 16, 2005 Author Report Share Posted June 16, 2005 Ja du när det gäller ondska är ST starkt färgad av Augustinus syn. Dvs att det egentligen inte finns någon ondska, utan det handlar snare om det godas frånvaro –okej detta är lite förenklat men själv poängen är i alla fall detta. ST ondska är just när någon eller några väljer bort godheten. <{POST_SNAPBACK}> du, jag skulle vilja säga att det är en av de saker som främst skiljer DS9 och TNG åt. TNG: ondska är frånvaro av godhet men passar verkligen pah-wraiths in här. Samma tema, alltså främlingsfientlighet tas ju upp under stora delar av DS9 på inte särsklit olika sätt jämfört med The Drumhead... Där fick ni något att bita i hoppas jag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted June 17, 2005 Report Share Posted June 17, 2005 Det Augustinus menade var att ondskan hade inget egenvärde. Frånvaro av godhet är ingenting helt enkelt. Detta betyder att ”ingenting” har inget existerande värde. Detta visar pah-wraiths mycket bra, dessa har inget existens värde. Där nere i grottan bryr sig ingen och att det försvinner in i evigheten spelar heller ingen roll för att de har inget värde, de är inget genom att de inte har någon godhet. Jaja det håller inte helt ut, men principen blir ändå så pass samman att jag inte vill säga att det är något som skiljer TNG och DS9 åt. Drumhead snarare stärker likheterna mellan serierna gällande det rasistiska, och hur ondskan fortskrider via medvetna val att inte göra gott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P'kea Posted January 11, 2007 Report Share Posted January 11, 2007 Varför måste alla använda så svåra ord? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts