Jump to content

Fåglar har flyttat in i våran fågelholk!

Smirf

Recommended Posts

Vi satt upp några fågerholkar för ett par veckor sedan. Nu i helgen har ett par svartvita flugsnappare flyttat in. Det är så kul att se de små liven flyga in och ut i holken. Roligare blir det när de fått ungar :D

Det är en metallskiva runt ingångshålet på holken, jag hoppas att det räcker för att hålla ekorrar, katter och andra rovdjur borta från boet.

Så här ser en svartvit flugsnappare ut

Svartvitflugsnappare1MN-040.jpg

Visst är de söta :D

nej vad söt liten sak! jag satte upp min fågelholk för... få se, jag gick i femman då, alltså måste det vara för minst tre år sedan! Men ingen liten pippi har flyttat in där :P jag tar kanske för hög hyra eller så är det grannarna ;)

Vi har fler flygfän som bor i närheten. Under sommarkvällarna brukar två fladdermöss flyga omkring och fånga insekter på våran gård. De är jämt här år efter år, men vi har inte lyckats lista ut var de bor/övervintrar.

Vi har en skog runt knuten, så det är mycket fåglar, ekorrar och andra djur som hälsar på. För ett par år sedan var det tolv renar på våran bakgård som åt på våra buskar.

Vacker fågel smirf. När jag satt längs faluån igår kom det en sparvhök och tog en gråsparv i flykten ca 4 m från bänken.. Snacka om att ha naturen up close...

Inte 12 renar men ganska coolt ändå

Edited by orville

Skönare att ha dom i en fågelholk än att ha dom i ventilen...

Vi har en hel familj små gulblå fåglar i våran sovrums-ventil - vilket gör att vi inte kan använda den för vädring för då flyger dom in i lägenheten och har svårt att hitta ut :/

Så vi låter dom vara - Ska ändå flytta i månadsskiftet :)

-kpl