Gå till innehåll

Brannon Braga


Rekommenderade inlägg

En sak som har förbryllat mig under en längre tid är det ”hat” som finns mot Mr. Braga, eller ska vi våga oss på att säga Mr. Star Trek, runt om i världen. Jag vet inte riktigt hur det ser ut här i Sverige, men jag anar en del sura miner när detta namn kommer upp. Jag tycker nog att det kan behövas en lite diskussion kring detta.

Ett påstående som jag direkt vill gå i polemik med är att Braga är ansvarig för STs död :arg: – detta är i alla fall ett påstående som finns på de internationella forum som jag har varit in på – okej för det starka ordet men många anser att han i alla fall har förstört serien. Jag tillhör dock de som anser att utan Braga hade inte ST levt vidare överhuvudtaget, jag menar mannen har skrivit manus till över hundra avsnitt – hur många gjorde Roddenberry 10? – och var involverad i 15 säsonger av skrivande. Detta är nog obeskrivlig TV-historia och en absolut bidragande orsak till att serien har kunnat gå så länge.

Braga har varit smart, han har vågat se vidare än till bara fansens intressen, han har vågat pröva ny vägar och har utvecklats till en mycket mycket duktig manusförfattare – han slår faktiskt R. Moore många gånger på fingrarna enligt mig gällande det strukturella upplägget. Han är smart och väver liksom fram en historia med många lager i ett och samma avsnitt. Att våga gå egna vägar med en av världens nitiska fansskara är modigt men också nödvändigt. Vi vet att när fans får bestämma riskerar det hela att bli alltför snävt och ha svårt att tilltala en ny publik. Men dessutom riskerar man att den gamla skara ska bli less och på så sätt gå en mycket neslig död till mötes.

Braga har dessutom inte ändrat ST så mycket som ST-fundamentalisterna påstår. Roddenberry vill ge en positiv framtids vision, men som samtidigt speglar människans nutid och dess potential. Men samhället ändras mycket på 30 år och därmed seriens innehåll. Man kan inte hålla kvar vid 60-talets modernistiska världssyn. T ex måste rädslan för globaliseringen komma med, detta betyder konflikter där det hela inte kan ses i svartvitt. Synen på religion har ändrat så även vetenskapens sanningsvärlden. Detta måste komma med och ja det strider också mot TOS – åå tack och lov för det, TOS är bra men inte i 30 år. Braga fattade Roddenberrys vision totalt och anpassade den så den skulle kunna överleva.

Så detta får räcka för denna gång, men hur är det i Sverige gällande respekten för Braga. :blink: :blink: :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av allt snackande så har jag förstått att det finns mycket bitterhet mot Braga. Jag har aldrig riktigt förstått vad den går ut på. Av det som jag hört talas om honom verkar han ju faktiskt helt okej. Han har varit med länge och verkar gilla star trek då han gjort så mycket både st-filmer och avsnitt. Kan man inte säga att Braga står för den moderna star treken? Kanske har vi haft tur som någon som varit så engagerad i star trek som Braga? Om ni andra har motsatta åsikter skulle det vara kul att höra dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm visst verkar väl Braga ha gjort en hel del för star trek men...

nog märks det väl att mycket av serien förändras när roddenberry dog. TNG säsonger 1-4 finns det ju avsnitt som han vart med på och sedan har ju många avsnittsuppslag godkänts av honom lite längre in. Kanske främst säsong 4.

Braga trek är ju ganska typiskt mer "grått" och lite mer religiöst...men skillnaden är ju inte så stor. det är inte många tv-serier som har med så korta kjolar som TOS...

Svårt att sätta skillnader på braga trek och roddeberry trek men ändå inte :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har en poäng med detta Orville, men hur är det. Är det inte så att det är just de tre avslutande säsongerna som är populärast. Spinner tycker själv att säsong 6 och 7 är de bästa som har gjorts. Braga var mycket tongivande gällande avsnittet Family TNG4:2 vilket blev en stor vändning för hela serien. Jag sticker ut hakan och säger att Family avsnittet räddar hela ST. jaja det är att ta i, men faktum kvarstår att det var då ST blev en modern tv-serie som kom att leva vidare 14 år till och det är inte lite det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min personliga och ganska hastiga kommentar är att de flesta av Bragas TNG-avsnitt är helt lysande, medans många av hans VOY-avsnitt inte lever upp till samma standard (utan ibland dessutom är rätt taffliga). Jag ska se om jag kan utveckla vad jag menar vid något annat tillfälle, men är det någon annan som håller med mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nähä du det gör jag inte. Jag menar att i VOY så utvecklar han sin strukturella sida och han gör enormt solida avsnitt, som är enormt imponerande sett ur ett analytiskt perspektiv. Men jag håller dock med om att de känns lite tråkigare. Tyvärr är det nog så att han många gånger gjorde det tekniskt fina på bekostnad av just själva underhållningen.

Det underhållande blir tja lite mer subtilt. Det krävs en närmare blick för att se hur han tänjer och leker i strukturen för att på så sätt få fram något att berätta. Berättandet hos Braga är i VOY många gånger väldigt mångbottnat.

I ENT mattas dock detta en del och han serverar säker underhållning igen, och han höjer sig en del just på detta i ENT. Tyvärr så sjunker berättandet undan och det blir mest roligt för stunden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...