Jump to content
Sign in to follow this  
Smirf

Rymdfärjan Discovery lyfte i dag utan problem!

Recommended Posts

Rymdfärjorna har stått stilla sedan den tragiska förlisningen av Columbia när hon skulle återvända igenom atmosfären för ungefär två och ett halvt år sedan. Men i dag så lyfte äntligen den första färjan sedan dess. Det var en mäktig syn att se Discovery lyfta live. Önskar bara att jag hade varit i Cape Caneveral och sett henne lyfta i stället för att se på CNN, men, men, får hopas att jag har vägarna förbi Cape Canaveral någon gång i framtiden ;)

Edited by Smirf

Jo, jag har också läst om att det såg ett föremål som lossnade från färjan vid start. Jag hoppas verkligen att Columbia katastrofen inte upprepar sig. Det kanske är dags att ersätta rymdfärjorna, men frågan är om det finns tillräckligt med politisk och ekonomisk vilja för att ge sig på ett sådant omfattande projekt.

Edited by Smirf

Det är ju egentligen gamla upphottade gamla häckar till rymdfarkoster som de använder. Hoppas verkligen det går bra.

I ett utspel tidigare har ju Busken gett politiska mål med människor på månen igen och med ett bemannat marsprogram. Nasa ska ju ha fått stålars till detta långa projekt (eller?) och en av målen är att ersätta rymdfärjorna.

Eftersom jag är intresserad av rymdutforskning hoppas jag att man kommer med lite nyare farkoster. Men jag är ganska osäker om det blir så.

Problemet är att NASA inte aktivt utveklar en ny skyttel, efter Busken lade ner venus star projektet, så de gammla skyttlarna kommer att få finnas kvar under en lång tid framöver.

Men de är ganska intesant vad ny teknik kan göra med gamla rymdskepp, under moderniseringen tappade skyttlen över 2 ton i vikt, genom att använda modern elektronik etc.

Vad jag vet så har inte NASA fått några extra pengar till Mars/Mån program, utan de räknar väll rymdsstationen som en del i projektet....

Det verkar som, att vara världs ledande i rymden har stigit cheferna på Nasa åt huvet. Dom skulle kunnat automatisera Discovery och skickat upp den med last, men utan besättning, med det låg väl inte tillräckligt med prestige i ett sådant uppdrag. Om det nu skulle visa sig att Discovery inte kan återvända till jorden, så har Nasa en räddningsplan som går ut på att skicka upp Discoverys systerskepp Atlantis med minsta möjliga besättning, som är 2 till 3 personer, för att ta hem dom ”strandsatta” astronauterna. Eftersom Discovery och Atlantis är identiska är det ju en överhängande risk för att Atlantis inte heller skulle kunna återvända till jorden, då skulle man ju ha 9 eller 10 ”strandsatta” astronauter. Men det skulle ju vara stor prestige för Nasa om man lyckades med en så räddning aktion. Man skulle ju i stället kunna betala ryssarna för att dom med sina Sojuz (som har fungerat näst intill felfritt dom senaste 35åren), ska hämta hem dom ”strandsatta” astronauterna. Men det skulle ju betyda ”stor PR” för det ryska rymdprogram och ett stort nederlag för Nasa och det tror jag ingen i Nasa ledningen eller i USA:s ledning vill gå med på. Istället riskerar man hällre livet på 7 astronauter och kanske också livet på dom 2 astronauterna på ISS.

Det börjar bli dags för Nasa att utveckla ersättare till rymdfärjorna. Läste en artikel i dn där det talades om en lastraket med en kapacitet om ca 100 ton och en kapsel liknande sojuz. Jag skulle hellre satsa på en mini rymdfärja som rider på toppen (säkrare) av en bärraket. Denna tar bara tex 7 pers besättning och ingen last (tar lastraketen). Mins att rymdfärjorna bara var en "ekonomisk" nödlösning. Det var helt enkelt billigare med nuvarande utseende än andra system de tittade på. J.

Vill bara tillägga att Discovery landat på edwardsbasen utan problem. Fram för en svensk austronaut! J.

Edited by Supreme Comander JAF