Jump to content
Sign in to follow this  
Centerwall

Kolumn i SvD som nämner Star Trek

Recommended Posts

Vilken koppling skulle det vara som ni inte hört tidigare? Att Star Trek är en föregångare när det gäller interkulturella personer i en TV-serie? Att populärkultur kan påverka människors åsikter och helt enkelt få upp något ämne på agendan?

Och vad är det som skulle vara oseriöst i kolumnen? Jag tycker det är uppfriskande att personer får möjlighet att lyfta fram positiva sidor hos science fiction på ett intressant sätt i en av Sveriges största morgontidningar - och till och med promotar för att det finns unviersitetskurser i ämnet!

Jag tycker artikeln var intressant speciellt med kopplingen mellan det som upprörde folk med sammansättningen i besättningen

ett djupt filosofisk-politiskt statement. Mitt i kalla kriget och rasmotsättningar hattade farkosten Enterprise tv-rymden runt med en harmonisk och fredsbringande besättning av såväl ryska, svarta som utomjordiska medlemmar.
och den diskussion om feminsim som förs.

Intressant men jag tycker samtidigt att tonen i artikeln snuddar till oseriös, tyvärr måste jag säga. Men det draget görs väl gärna i kolumner så att de skall bli mer lättlästa, eller?

Att artikeln kan uppfattas som oseriös beror nog på att 1. språket och 2 konstigt att läsa om sci-fi på det här sättet i den miljön. Det är vi nog alla ovana vid och är vana att det är ursäkta uttrycket "Nerdar" som skulle skrivit något liknande.

Själv tycker jag att det var upplyftande och tackar för tipset.