Jump to content

Hur pass fristående är filmerna?

Commander Michels

Recommended Posts

Jag har nu sett TNG DS9 VOY och ENT och tänker börja titta på filmerna tillsammans med min sambo, problemet är att han endast har sett VOY och ENT och vi har tillsammans sett de allra första avsnitten i TNG, nu till min fråga:

Hur pass fristående är filmerna? Jag vet att kapten Picard medverkar i dem och undrar om man kan se dem utan att ha sett TNG (utan att någonting spolieras). När utspelar sig filmerna? Är det under TNG seriens tidslinje?

Tack på förhand :)

Filmerna med kapten Picard utspelar sig efter sista säsongen av TNG.

Generations och Insurection går nog att titta på utan att ha sett mycket av TNG men i First Contact nämns dubbelavsnittet Best of both worlds mycket så man bör nog se det först.

Sen måste man komma ihåg att de första sex filmerna är med gamla TOS-besättningen. Har man inte sett något av TOS kan det vara knepigt att greppa allt, speciellt den andra filmen, Wrath of Kahn. Den som borde funka bäst är den 4:e som även brukar vara en bra inkörsport för de som inte sett ST alls...

Vad det gäller TNG-filmerna så kan man visst se dom utan att ha sett TNG, dock missar man en del av referenser till karaktärerna men absolut inget som gör att man inte får behållning av filmerna.

Jag tyckte det lät som om Commander Michels menade dom filmerna med Kapten Picard och jag skrev inte att man skulle se på TNG innan man ser filmerna jag skrev att man kan se på Generations och Insurection utan att ha sett TNG men att det är bäst att se Best of both worlds innan man ser på First Contact för då förstår man Picard bättre.

Jag tyckte det lät som om Commander Michels menade dom filmerna med Kapten Picard och jag skrev inte att man skulle se på TNG innan man ser filmerna jag skrev att man kan se på Generations och Insurection utan att ha sett TNG men att det är bäst att se Best of both worlds innan man ser på First Contact för då förstår man Picard bättre.

Ja det var de jag menade, var dock inte riktigt säker på hur många av filmerna som TOS karaktärerna är med i.

Ja det var de jag menade, var dock inte riktigt säker på hur många av filmerna som TOS karaktärerna är med i.

Tng folket är med från Generations (där även kirk är med på ett hörn) tom (?) Nemesis. Innan Generations är det tos folket som är huvudrollsinnehavare. J.

• 4 months later...

"Något spoiler"

Film 2 - 4 hör ihop, så man bör se dem i följd. I övrigt är det fristående storys. Film 1-6 är med TOS. Man kan se dessa utan att ha sett serien. Men givetvis så fins det en bra grund till karaktärerna som är baserad på TOS. Alla TNG filmer, 7-10, är fristående från varandra. men i första filmen "Generations" så pratas det om Datas Känslochipp. Detta är mycket om i serien. Även "First Contact" har referenser till Serien. Främs med Picards assimelering. Men även om hur och vad borgern är. Dock kan man utan problem se alla TNH-filmer utan att ha sett serien.