Jump to content

Stiftelsetrilogin på engelska?

kalleb

Recommended Posts

Hej!

Min bror har länge varit på mej om att jag ska läsa Stiftelsetrilogin, men jag stötte på en liten fundering jag skulle vilja reda ut innan jag sätter igång.

Namnet stiftelsetrilogin antyder att det skulle vara tre delar. Men när jag försökte få tag i dem på engelska så blev jag lite konfunderad, ty ”Foundation Series” tycks innehålla typ sju delar. Vilka av dessa sju tillhör Stiftelsetrilogin, är de tre första, eller alla sju (bok 1 = del 1-3 osv), eller har jag helt missuppfattat situationen och att det är faktisk så att ingen av de sju delarna i ”Foundation Series” tillhör Stiftelsetrilogin.

Snälla hjälp mej reda ut detta.

//Kalle

Nedan har jag listat de delar som ingår i ”Foundation Series”, ifall det skulle vara till hjälp.

Foundation

Foundation and Empire

Second Foundation

Foundation's Edge

Foundation and Earth

Prelude to Foundation

Forward the Foundation

Vad handlar "Foundation Series" om? Jag har knappt hört talas om dem.

Skrivet av Isac Asimov mest berömd för sina robot romaner. Även kallad stiftelse trilogin på svenska.

I enkelhetet handlar det om att det galaktiska imperiet håller på att gå under. En man Seldon, kan med matematik räkna ut den möjliga framtiden i stora drag, med hjälp av psykohistora, om antalet människor är tillräkligt stort. Man kan inte förutse fina detaljer som enskilda människors öde, utan bara stora riktingar.

Han skapar Stiftelsen som ska minska tiden av kaos och barbari/krig i galaxen från 40 000år till 4000 år tills ett nytt stabilt galaxtiskt imperium kan växa fram.

Böckerna inehåller mycket om samhällsfaktorer ekonomi poletik och hur det manipuleras. Sedan finns det en drös med böcker om vad som händer före och efter de ursprungliga trilogin.

Till stiftelse-seriern kan man sedan lägga till Imperie-sviten tex Hari Seldon och imperiet och robot-sviterna tex Död Robot.

Så igentligen är alla böcker en enda lång följetång i samma "universum" som börjar med Stålgrottorna alternativ robotdrömmar (händelser på Jorden och den första vågen av kolonisatörer) och slutar med Stiftelsen och tiden (den slutgiltiga uppgörelsen vem/hur/vad det andra imperiet ska upprättas)

Är det en tung svårläst bokserie? Verkar ganske så seg?

Tvärtom! Asimov skriver mycket behagligt och medryckande. Det är inte alltid små frågor han tar upp, men han har definitivt ett väldigt pedagogiskt drag. Eftersom han har skrivit många noveller kan jag rekommendera att du börjar med några av dessa om du känner dig osäker, varför inte Jag robot? Som trekker borde det definitivt vara av intresse - här hittar du nämligen inspirationen till Data!

Nej, oftast så är det två personer som diskuterar, en "expert" och en "vanlig" person. den vanliga frågar/frågarsätter experten som får förklara/försvarar problemet/sitvationen på ett väldigt lärorikt sätt.

Sedan leker han med hur olika syn på sex påverkar samhället, på ett vetenskapligt sätt utan gå över styr. tex om de fans fullt funktionsduglia robotar, eller om det var tabu att visa hår, nu pratar vi om allt hår, eller om det var norm att gå toppless.

Det grundläggande teamat i hans böcker är hur olika saker påverkar/förändrar de olika sosiala strukturer. generelt tror jag att star trek fans skulle gilla Asmov, hur man bygger olika vägar mot "utopia" och deras för och nackdelar.

"I robot" är ju bekant för många efter filmen som gjordes för några år sedan. Anntar att boken vida överträffar filmen.

Verkligen, filmen är ett hopkok av ett flertal olika noveller, från tex Jag Robot och Robotdrömmar.

I Asimovs böcker är första lagen stenhård, att skrämma en människa är också att skada....

Intresant person den där Asimov. Fösta gången när ST visades på ett evenemang så stod Asimov och högljut talade med några personer. Så Roddenbrry gick bort till honom (ovetande om vem det var) och sa till honom att hålla tyst "Det är min pilot som går nu". Asimov hade bett om ursäkt efteråt, och sagt att det var en mycket bra pilot. Gene och Isak blev senare goda vänner. Roddenberry berättar om detta p?? skivan "Inside Star Trek".

Edited by Unkas

Tvärtom! Asimov skriver mycket behagligt och medryckande. Det är inte alltid små frågor han tar upp, men han har definitivt ett väldigt pedagogiskt drag. Eftersom han har skrivit många noveller kan jag rekommendera att du börjar med några av dessa om du känner dig osäker, varför inte Jag robot? Som trekker borde det definitivt vara av intresse - här hittar du nämligen inspirationen till Data!

Är det sant? Hade jag ingen aning om i så fall.

"I robot" är ju bekant för många efter filmen som gjordes för några år sedan. Anntar att boken vida överträffar filmen.

Verkligen, filmen är ett hopkok av ett flertal olika noveller, från tex Jag Robot och Robotdrömmar.

I Asimovs böcker är första lagen stenhård, att skrämma en människa är också att skada....

Japp, filmen är inte så där överdrivet trogen Asimov. Men den är inte så illa som jag först trodde när jag såg trailern...

Är det sant? Hade jag ingen aning om i så fall.

Det var till exempel Asimov som myntade uttrycket "positronhjärna" och jag har faktiskt för mig att det nämns i något tidigt avsnitt av TNG att Datas hjärna är byggd med Asimovs tankar som modell (vilket är ett kul sätt att blanda in fiction i fictionen). Men det finns fler likheter.

Det var kul att läsa diskussionen om Asimovs böcker. Jag läste dem för "hundra år sedan" när jag var i bokslukaråldern och jag minns att jag gillade dem skarpt. Jag var då i den åldern då man inte tar till sig den samhällskritiska sidan av böckerna. Jag bara njöt av hans beskrivning av framtiden. Jag tycker att, av allt jag har läst, så är Asimov bäst på "science", jag menar vetenskapliga beskrivningar som övertygade mig om att allt är möjligt i framtiden. Jag ska nog ta och läsa om böckerna, kanske börjar jag med robotböckerna som jag vill minnas var roligast.