Jump to content

D-uppsats om science fiction

everybodyknows

Recommended Posts

hej folket,

har precis påbörjat min fjärde termin som litteraturvetare och ska den här terminen främst ägna mig åt att skriva d-uppsats. dessvärre är jag helt tom på idéer efter att nyligen ha avslutat en annan uppsats i samma ämne. jag vet att jag vill skriva någonting om science fiction, eftersom det var på den linjen jag tog min fil.kand, men exakt vad nästa uppsats ska handla om har jag ingen aning om. därför vänder jag mig nu öppet till forat att starta en diskussion om eventuella uppsatsämnen. problemet jag har är väl egentligen avgränsningen och definierandet av tes. jag skulle hemskt gärna vilja ha med star trek på ett hörn i den här uppsatsen och eftersom jag inte läst så många star trekbaserade romaner är jag tacksam för tips om någon har läst en roman som skulle passa att dyka ner lite djupare i. jag har även funderat på att göra någon typ av jämförelse mellan star trek i litteratur och star trek i film/tv, men då kommer avgränsningsproblematiken in igen. så, någon som ha en idé som kan sätta igång tankeprocessen hos mig igen? givetvis kommer eventuella bidrag få en vacker liten fotnot i arbetet... :P

everybodyknows

Skickad den Igår, 0:50

jag har även funderat på att göra någon typ av jämförelse mellan star trek i litteratur och star trek i film/tv, men då kommer avgränsningsproblematiken in igen. så, någon som ha en idé som kan sätta igång tankeprocessen hos mig igen?

När det gäller om star trek i film, tv, då har jag ett bra tips till dig. det är värt att l??sa bok "Star Trek The Human Frontier"av Michéle Barrett & Duncan Barrett. I boken tar det mycket perspektiv om människor och hans/hennes handling i en framtidversion. Du kan få flera inspiration av boken men jag har ingen aning när det gäller litterartur i star trek. Jag vet inte om det hjälper... men jag önskar dig lycka till med D-uppsatsen! :D

tack för tipsen...:)...joe haldeman har jag bara läst "the forever war" av men den var å andra sidan väldigt, väldigt bra. något tips om var jag ska börja om jag väljer det här området? "star trek: the human frontier" lät otroligt intressant och den kommer jag nog att köpa och använda mig av. på vilket sätt vet jag inte än, men det är ju fullkomligt lysande att kunna ha ett referensverk/källa som hanterar mänsklighet i framtidsvision! :)

Helt spontant: kanske titta på Joe Haldemans författarskap och se hur hans övriga böcker har präglat de Star Trek-romaner han har skrivit?

Viste inte att Joe Haldemans skrivit Star Trek-romaner, utan han höll sig till ganska mörk "realistisk" SF som the forever war eller forever peace.

Skulle vara intresant om någon gjorde en annalys av The Moon Is a Harsh Mistress av Robert A. Heinlein kontra Starship trooper.

Star trek? Hm...

En ide jag funderat på som är avgränsad och fin men som ändå rymmer väldiga djup och möjligheter är en uppsats om vilken inverkan händelserna i filmen Independence day hade på jordens ekonomi. Med frågor som hur många dog? vilka produktionsmedel förstördes? Infrastruktur? Hur mycket skulle det kosta att återställa tillräcklig infrastruktur för de som är kvar osv. Jag har faktiskt en pocketbok som är skriven utifrån filmen så det kan ju tänkas passa in. <_< :rolleyes: J.

"the moon is a harsh mistress" är en av de där böckerna jag tänkt läsa under en längre tid men aldrig hittat i bokhandlar när jag väl letat. får göra en shoppingrunda imorgon...;)...independence dayidén är inte så dum den heller, men stöter på några problem när man tar med i beräknande att boken skrev utifrån filmen som en slags merchandiseprodukt och därför egentligen inte kommer med några större tolkningsidéer till historien. sen vet jag inte om ämnet inte är för avgränsat då det är tänkt att jag ska skriva drygt 40 - 50 sidor om det. hmm, en annan sak jag funderat på är att skriva någonting om new frontier i star trek. hur en bokserie baserad på ett universum skapat i en tv-serie kan nästla sig in och bli åtminstone halvkanon. problemet är att var jag än letar efter new frontier så får jag bara träffar på bok fyra och uppåt. är de tidigare out of print eller helt enkelt slutsålda och väntar på nytryck?

En kul ide kanske kan vara att jämföra star trek och star wars. Kanske hur rymdfärder skildras och den teknik som beskrivs. Ett alt är att beskriva respektive Expanded universe (böcker, serier mm) och jämföra hur de utvecklas alteftersom tiden går...

En annan grej är ju att st är 40 år. Hur har skilidringen av framtiden förändrats under den tiden? Fanns det ideer (tex mäns förhållande till kvinnor) som känns förlegat nu? J.

Kan du inte titta på hur något tema i star trek böckerna utvecklats över tid, till exempel utopi versus dystopi? Eller varför inte jämföra Trekböckernas framtidsversioner med andra framstående sci-fi-böckers dito? Jämförelser fungerar alltid! Det behövs väl också koppling till någon teori?

jag har funderat på en jämförelse mellan asimovs robotar och data då de i vissa fall är slående lika. vet inte riktigt hur jag ska koppla samman det med litteraturteori dock. det här med dystopi/utopi har också varit en genomgående tanke jag haft, men även här finns ett problem med litteraturteorin eftersom det helt enkelt finns för mycket. någon som läst en bra och någorlunda akademisk bok om förhållandet dystopi/utopi i science fiction? som skulle fungera att använda som källa?

Har inga litteraturtips, men om du är inne på utopi/dystopi skulle jag råda dig att kolla upp uppsatser/böcker skrivna med Karin Boyes Kallocain och Aldous Huxleys Brave New World (för att nämna några) och titta på uppsatsförfattarnas forskninglägen och teoriavsnitt. Där bör du kunna hitta litteraturtips och relevanta teorier.

Det var ett tag sedan jag läste litteratur, men kan man inte titta på hur det utomlitterära har påverkat det utopiska. Om man då begränsar sig till att titta på TOS och böckerna om den serien så granska hur det utopiska inslaget, som ändå började starkt på 60-talet, har förändrats över tid och vad i omvärlden som kan har påverkat. Jag anar att det rör sig om amerikanska författare och då bör du ta in vietnamkrig, kalla kriget och dess upphörande, 9/11 med mera och se om de utopiska inslagen har förändrats eller fortfarande utgör grunden för samhället i böckerna.

Jag skulle akta mig för att jämför robotar, det känns som om det är risk för jämförelse för jämförelsens skull, om du inte kan koppla det till något annat relevant.

jag har funderat på en jämförelse mellan asimovs robotar och data då de i vissa fall är slående lika. vet inte riktigt hur jag ska koppla samman det med litteraturteori dock. det här med dystopi/utopi har också varit en genomgående tanke jag haft, men även här finns ett problem med litteraturteorin eftersom det helt enkelt finns för mycket. någon som läst en bra och någorlunda akademisk bok om förhållandet dystopi/utopi i science fiction? som skulle fungera att använda som källa?

Jag har en bok hemma som heter Fantasi och verklighet i science fiction och är redigerad av Peter Nicholls. Om du hittar den på biblan eller annorstädes så kanske det kan vara en bra utgångspunkt. Innehåller väldigt mycket om vetenska kontra sci fi. J.