Gå till innehåll
Janson

Skift?

Rekommenderade inlägg

I TOS såg man ju andra i besättningen (vanliga Ensigns) sitta på bryggan ibland, men i voyager tycker jag att samma personer jobbar dygnet runt. Hur blir det då när Janeway säger "double shifts"? ???

Låter ju väldigt stressigt.

Borde inte besättningen få stressproblem?

Är väl därför de är kaffenarkomaner...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sånt har jag också undrat över. Men vi har ju sett avsnitt där Tuvok, Kim eller Chakotay har bryggan tillsammans med lite fänrikar. Då de andra sover.

Är det inte Chakotay som sköter skiften föresten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Avsnittet Night är ett bra exempel där Tuvok och Kim + andra sköter bryggan på natten. I Voy så har vi väll inte sett så mycket att dom löser av bryggpersonal, som dom gör i TNG när tex Riker, Data, Worf mm ska iväg på uppdrag, men det måste dom ju göra annars skulle inte skeppet fungera.

Jo jag tror det. Han är ju "number one" och dom brukar sköta sånt har jag för mig, så att kaptenen slipper bry sig om sådant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

för man ser ju sällan att någon ska gå och sova... mer än mjöligtvis när 7/9 ska regenerera... eller när chakotay försöker övertyga janeway att hon måste sova för att må bra, men man ser henne aldrig gå oc lägga sig...

och varför har man inte sett en nyvaken osminkad janeway anmäla sig till bryggan mitt i "natten" för att det hänt något särskilt...? *ler*

i tng ser man ju ofta folk gå och lägga sig... även picard sköter sin sömn rätt bra... och där händer det ju ibland att t ex beverly crusher har bryggan själv när alla andra sover... det mesta sköter sig ju rätt bra utan besättningens inblandning...

sen hör man ju betydligt oftare "i'll take over from here... go have some sleep..." i tng än i voy...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Quote from Quiet, posted on Nov. 19 2001,23:26

Jo, men ibland (som i Dark Frontier 1) säger Janeway nåt i stil med att de ska jobba dubbla skift. Tror det lät så här i söndags:

"double shifts, holosimulations around the clock"

Låter ju inte som att de får sova mycket...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man nu ska säga något om sovande, tror jag det längsta Janeway har varit "uppe" är i Scorpion del 1 eller 2

Då har hon varit uppe i (tror) ca 2,5 dygn och inte ätit på ett eller ett halvt. Då borde väl beslutsamhetsförmågan ändra sig lite (det finns ett annat ord kommer inte på det)

Proton

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I star fleet så jobbar man i skift, antingen tre eller fyrskifts rotation(är vanligast). Då delas det upp i alfa(kaptenens skift på dagen, beta( nästa skift kapten eller no 1 skull ejag tro), gamma( kvällsskiftet typ Löjtnant eller liknande och delta(nattskiftet kim på voyager). Observera att delta skiftet finns inte om man inte har fyra skift och då blir gamma nattskift och alfa och beta morgon(6-14) respektive eftermiddag/kväll(14-22). Tiderna är ungefärliga

Dela detta inlägg

Länk till inlägg