OnO Posted July 4, 2007 Report Share Posted July 4, 2007 Bara funderar på om inte Chief Miles O'Brian är en ensing men under säsong fyra så har han en blå lapp sittades på kragen av polotröjan. varför? någon som vet eller har en gissning? Nej, Miles är ingen ensign (fänrik) han är inte officerare över hue taget. Han säger i DS9 "the Ship": "Don't call me 'sir'. I'm not an officer." Du menar denna blå lappen: ? Den innebär att han är "Chief of Operations". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schran Posted July 4, 2007 Report Share Posted July 4, 2007 O'brien är underofficer, petty officer som det heter på engelska. Vilket i korthet betyder att han inte genomgått officersutbildning. Svenska underofficersgrader är/var bland annat fanjunkare, sergeant, furir och korpral. Chief of operations är ingen grad utan en titel, maskinchef helt enkelt, en titel som kan innehas av en underofficer eller i vissa fall en officer. Det senare är dock ovanligt i ST och annorst??des, efter vad jag förstår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted July 4, 2007 Report Share Posted July 4, 2007 (edited) Nu vet jag inte om O´Brian blev degraderad när han kom från Enterprise till deep space nine. Men i TNG så är han minst löjtnant. Alltså inte under officer. Jag borde veta jag är själv furir ;) Edited July 4, 2007 by michael ricochet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted July 4, 2007 Report Share Posted July 4, 2007 (edited) Nu vet jag inte om O´Brian blev degraderad när han kom från Enterprise till deep space nine. Men i TNG så är han minst löjtnant. Alltså inte under officer. Jag borde veta jag är själv furir ;) Han blev verkligen inte degraderad, snarare befodrad till en viktigare post. Han är ju "maskinchef" över DS9. Precis som Gordi är maskinchef på Enterprise, eller Scotty. Eftersom han inte är utbildad till officer blir han inte heller befäl/kapten. Men han kan fortfarande inneha höga poster. Edited July 4, 2007 by Unkas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted July 4, 2007 Report Share Posted July 4, 2007 (edited) Okej det finns säkert något avsnitt där det visas på att han ej är utbildad. Men varför har han då officersgrad på sin uniform i TNG(eller har jag sett fel?)? Är det en förtjänstgrad han har då? Han räknas nog som vanligt befäl där tror jag. "Befäl" är man redan från att man fått sin första grad som t.ex i Sverige är korpral. Men man är då "underbefäl" och "underofficer". Tilläggas kan göras att korpral och furir räknas på sätt o vis inte längre(är värnpliktighetsgrader) Chief heter även vissa befäl. Kolla tex tv-serien J.A.G. Alltså dom är både befäl/officer och "chief". Edited July 4, 2007 by michael ricochet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted August 10, 2007 Report Share Posted August 10, 2007 Jag flyttade denna diskussion från diskussionen "Allmänt om Star Trek för nybörjare". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts