Jump to content

Gäster till con

Asil Stargazer

Recommended Posts

Nu i november är det en gästskådis på besök i Stockholm, läs mer på våra kongressidor. Men jag förstår att du menar lite större skådespelare. Besöket med Sirtis 2005 blev ju tyvärr av oklar anledning inte den största succén, så hon har säkert inte marknadsfört Sverige bland sina kollegor... Större skådespelare kostar pengar och dessa satsas normalt sett inte på från exempelvis Scandinavian sci fi-con.

Svaret på frågan är således, som jag bedömer det, att det normalt sett inte kommer stora ST-skådespelare till Sverige, och att Sirtis säkert inte trycker på om att komma igen...

Sirtis var ju så överdrivet divig att många besökare säkert blev avskräckta. Det är iaf den uppfattningen jag fick av att delta det året då hon var gäst på Scandinavian Sci-Fi, Game & Film Convention. Även det Q&A som var med Sirtis var inte så bra utfört som jag och många andra hade hoppats på.

Tror inte det gör så mycket att Sirtis inte pushar för sverige då den bästa kontakten knyts via arrangör och skådespelarens själv eller dess manager.

Jag tycker Swecon 2004 med Tim Russ är ett utmärkt exempel på hur bra ett konvent kan bli. Visst, 2004 års upplaga led av en del mindre bra saker men i det stora hela var det riktigt bra och väl arrangerat.

Där visar man ju att om pengar, organisation och viljan finns så kan man komma långt.

Jag hoppas verkligen att vi kan ha något form av arrangemang i sverige i framtiden där vi kan bjuda in mer kända skådespelare från Star Trek.

Sirtis var ju så överdrivet divig att många besökare säkert blev avskräckta. Det är iaf den uppfattningen jag fick av att delta det året då hon var gäst på Scandinavian Sci-Fi, Game & Film Convention. Även det Q&A som var med Sirtis var inte så bra utfört som jag och många andra hade hoppats på.

Tror inte det gör så mycket att Sirtis inte pushar för sverige då den bästa kontakten knyts via arrangör och skådespelarens själv eller dess manager.

Jag tycker Swecon 2004 med Tim Russ är ett utmärkt exempel på hur bra ett konvent kan bli. Visst, 2004 års upplaga led av en del mindre bra saker men i det stora hela var det riktigt bra och väl arrangerat.

Där visar man ju att om pengar, organisation och viljan finns så kan man komma långt.

Jag hoppas verkligen att vi kan ha något form av arrangemang i sverige i framtiden där vi kan bjuda in mer kända skådespelare från Star Trek.

Var vi verkligen på samma tillställning? Varifrån fick du intrycket att Sirtis skulle ha varit divig? Jag tyckte att hon var raka motsatsen och svarade ärligt och rakt på alla frågor hon fick och dessutom gav lite prov på skådespeleri när hon låtsades bli skrämd av "Andorianens" uppdykande. Det är dessutom helt annorlunda ur arrangörssynpunkt att ha tillgång till en skådespelare under tre hela dagar jämför med några timmar som fallet var med Sirtis. Som sagt: Jag undrar om vi verkligen var på samma tillställning? J.

Du kan ju inte utgå från att alla hade samma upplevelse som du fick eller hur?

Så svaret på din fråga är ja, vi var på samma konvent. Men jag och flera av mina vänner upplevde Marina som en riktig diva och då i negativ bemärkelse. Speciellt när hon pratade med sina fans i samband med att dom skulle få något signerat av henne, vet inte om hon var på dåligt humör för att hon inte hade lika stor kö som en del av mässans andra gäster hade eller om det var något annat som klämde för när jag och personer framför och bakom mig kom fram så fick vi ett riktigt trist och divigt bemötande som var på gränsen till aggresivt utspel.

Felet med Q&A var att det var för liten publik IMO och det fanns andra som upplevde det på samma sätt. Det var ju ett tag osäkert om hon ens skulle dyka upp vilket hon lyckligtvis gjorde till slut. Men man hade nog behövt att pusha lite mera för hennes sverigebesök för att det skulle ha blivit bättre i sin helhet.

Det handlar ju helt enkelt om hur man upplever det hela. Jag har varit på en hel del konvent runt om i världen och jag tycker att det dom flesta gångerna är bra och trevliga gäster som gillar att träffa sina fans. Någon gång ibland blir det inte på det viset och Marina är ett av tillfällena som jag undrat över vad gästen egentligen gör där eftersom det inte verkar vara trevligt från deras sida.

Märkligt för när jag köpte en autograf så tyckte jag att hon var ok och jag tyckte att hon var världigt underhållande (och då menar jag inte enbart att se på) vid qanda. Fast jag kanske inte är lika luttrad som du är? Men hon kanske hade en down period alt blev sämre efterhand som mässan gick? J.

Jag håller med dig i att frågestunden och mässbesöket gott kunde ha fått lite mer uppmärksamhet men st är väl inte tillräckligt stort i sverige? Särskilt inte när gimli sitter bredvid henne och drar jätteköer... J.

Vi upplever det nog på olika sätt, du tyckte det var helt okej medans jag upplevde henne som det jag tidigare beskrev. :)

Tycker väl att det finns en hel del fans till Star Trek i sverige men av någon anledning kom dom inte till mässan då Marina var där. Lite tråkigt men jag slår vad om att flera hade kommit om man pushat för detta event lite mera från olika håll.

Kan man få gäster som Lance Henriksen och Elijah Wood så lär man kunna få några gäster från en Star Trek serie, handlar nog inte om att det skulle kosta mycket, utan mer om intresset.

Precis, Helt rätt! Om Patric Stewart skulle dra lika mycket publik som Elijah Wood så är jag övertygad om att det skulle gå att få hit honom också. Men risken är överhängande att det blir som med Marina och att han bara får sitta och rulla tummarna på grund av att st intresset inte är tillräckligt stor. Det bästa vore ju om man kunde få en st skådespelare som dessutom har gjort någon serie/film som verkligen är stor i sverige. Men det tror jag inte finns, eller? J.

Kan man få gäster som Lance Henriksen och Elijah Wood så lär man kunna få några gäster från en Star Trek serie, handlar nog inte om att det skulle kosta mycket, utan mer om intresset.

Precis, Helt rätt! Om Patric Stewart skulle dra lika mycket publik som Elijah Wood så är jag övertygad om att det skulle gå att få hit honom också. Men risken är överhängande att det blir som med Marina och att han bara får sitta och rulla tummarna på grund av att st intresset inte är tillräckligt stor. Det bästa vore ju om man kunde få en st skådespelare som dessutom har gjort någon serie/film som verkligen är stor i sverige. Men det tror jag inte finns, eller? J.

ja Patrick stewart vore riktigt kul att få hit! jag lovar jag skulle strunta i alla icke-st-folk då. stewart var ju med i X-Men filmerna, men dom gjorde väl inte direkt nån dundersuccé i Sverige, tror jag.

Även skådespelarna måste vara intresserade av att åka på ett konvent och dessutom hela vägen till sverige. Vet att arrangören av Sci-Fi mässan har fått ett och annat nej pga att skådespelare inte varit intresserad av att åka till sverige.

Sedan tror jag ju t.ex. att Patric Stewart kostar mera att ta hit än vad Lance Henriksen och Elijah Wood kostar.

• 1 month later...

Någon som var där nu i helgen då, hur hade ni det? Själv blev jag väldigt nöjd, fanns oväntat mycket Star Trek grejer, mer än jag sett förut på någon mässa. Köpte själv 1 snyggt målat foto på Spock, Kirk och Enterprise och 2 st action figurer; Battle ravaged Captain Kirk with Starfleet Gear och Gorn with Spike and Universal Translator. Fanns fler men var mest intresserad av dessa från wave three. Såg 3st soundtracks jag väldigt gärna ville ha, Wrath of Khan, Undiscovered Country & Generations men jag hade redan köpt så mycket grejer så jag avstod dom. Men finns de på nästa mässa så införskaffas dom säkerligen ;)

Jag är riktigt nöjd och jag upplever att mässan har lyckats att förnya sig en aning då jag varit på flera och den senaste tiden upplevt att dom har varit en aning återupprepande.

Jag shoppade en hel del och gjorde några riktigt fina fynd. Tog med mig några objekt hemifrån som jag sedan fick dedikerade när jag köpte mina autografer.

Jag var där och tyckte att det var en trevlig mässa även om man börjar kunna den nu. Ännu mera förnyelse tack! Det jag gillade mest var star *hum* wars gänget Nordic Garrision och deras fantastiska kostymer. Varför har vi inom Star Trek inte något liknande? Alltså en förening av folk som gillar att klä ut sig och då inte bara ta på sig en uniform även om det är kul att se. Var finns alla klingons, ferengier, vulcans Orions mfl? J.