Jump to content

En resa i Star Treks tecken...

Supreme Commander JAF

Recommended Posts

Det finns väl få resmål idag som är Trek-relaterade. Experience är stängd och Paramount spelar inte in någon Trek just nu.

Annat var det förr när man fick se skådespelarna utanför sina trailers på Paramounts område. Själv såg jag Tim Russ 1998 stå i morgonrock och vulcanöron utanför byggnaden där man spelade in Voyager. Det gick omkring en massa klingoner och stjärnflottepersonal där också, vilka skulle vara med i DS9 som spelades in tvärs över gatan.

En icke-trekrelaterad resa jag hellre skulle göra idag är att åka till Poltava i år, eftersom det är 300 år sedan slaget.

Poltava är verkligen en stor sorgens dag, i den svenska historien. Jag vet många trevligare platser att besöka som svensk. Vad är det med Poltava som lockar dig Aike?

Dels är det, det mest kända slaget i svensk historia, dels antar jag att det blir stora minneshögtider där i sommar.

Dessutom är Englunds bok suverän. En resa i Karl XII:s fotspår över huvud taget hade varit spännande.

• 4 years later...