Jump to content

En resa i Star Treks tecken...

Supreme Commander JAF

Recommended Posts

Tänkte starta en ny tråd där ni får fundera på vilka platser på jorden och i nutid som är värda ett besök för en riktig trekkie. Jag läste nämligen att tema resor blir populärare och populärare så därför får ni hjälpa mig att sätta i hop en sådan efter eget huvud.

Jag börjar med de tre mest självklara platserna som alla ligger i USA:

1: Star Trek: Experience, Las Vegas i Nevada.

2: Paramount studios i Los Angeles i Kalifornien.

3: San Fransisco i Kalifornien.

Så vad skulle ni andra vilja göra på en sådan tema resa? J.

Om man bor i Sverige och har begränsad budget så får man åka till Kirkkovaara i Norrland eller kanske knalla på vulkanvägen i Stockholm. :D

Eller åka buss 47 :-) Var ligger den här vulkan (även om det är fel stavning) vägen någonstans? J.

Den ligger tydligen i Kungsängen. Bara att studsa dit för dej då :) Sedan har vi ju alltid Janekulla i Mölnbo om man bor i trakten runt Gnesta. :D

Ja men jag fattade inte riktigt var det låg. Kolla på eniro-kartor. Släng upp en liten Kirk-stay när du ändå är där! :)

Aye sir, will do. :P Asså jag älskar städer/annat med Trekkiga namn, det får mig att tänka på Star Trek, of course :D (det riktigt kittlas inombords av alla coola ställen man kan välja emellan att åka till :lol: )

Jag skulle vilja besöka Starfleets högkvarter, som är en byggnad som finns i verkligheten. Problemet är att jag inte kommer ihåg om det ligger i San Francisco (på riktigt menar jag) eller i Los Angeles. Jag vill minnas att man använt vattenverket i staden, vilken den nu är, som kuliss för högkvarteret. Man kan se Golden gate-bron från högkvarteret, men det säger ju inget om var byggnaden ligger i verkligheten. I Star Trek ligger den i San Francisco! Är det någon som vet var vattenverket ligger? Är det kanske ett avloppsreningsverk?

Jag länkar till en bild på startrek.com från VOY "In the flesh", som är ett riktigt bra avsnitt tycker jag.

320x240.jpg

Jag skulle vilja besöka Starfleets högkvarter, som är en byggnad som finns i verkligheten. Problemet är att jag inte kommer ihåg om det ligger i San Francisco (på riktigt menar jag) eller i Los Angeles. Jag vill minnas att man använt vattenverket i staden, vilken den nu är, som kuliss för högkvarteret. Man kan se Golden gate-bron från högkvarteret, men det säger ju inget om var byggnaden ligger i verkligheten. I Star Trek ligger den i San Francisco! Är det någon som vet var vattenverket ligger? Är det kanske ett avloppsreningsverk?

Jag länkar till en bild på startrek.com från VOY "In the flesh", som är ett riktigt bra avsnitt tycker jag.

320x240.jpg

har för mig att de berättar om det i en dokumentär eller om det är nåt extramaterial i nån av boxarna jag har :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh

P.S. om 60 inlägg tänker jag fira trippelsexan med att lyssna på Iron maiden D.S.

Edited by K´hogh son of Klintoch

Ja men jag fattade inte riktigt var det låg. Kolla på eniro-kartor. Släng upp en liten Kirk-stay när du ändå är där! :)

Aye sir, will do. :P Asså jag älskar städer/annat med Trekkiga namn, det får mig att tänka på Star Trek, of course :D (det riktigt kittlas inombords av alla coola ställen man kan välja emellan att åka till :lol: )

Jag antar att du vet att amerikanarna har ett hangarfartyg som heter Enterprise (Om det nu är i bruk fortfarande) och är det första kärnkraftsdrivna hangarfartyget som togs i bruk... Där kan nästan tala om en flytande stad med trekkigt namn ;) . Själv väntar jag på att något kryssningsrederi ska döpa ett fartyg till just Enterprise. Snacka om självklart mål för oss trekkier :D J.

Jag antar att du vet att amerikanarna har ett hangarfartyg som heter Enterprise (Om det nu är i bruk fortfarande) och är det första kärnkraftsdrivna hangarfartyget som togs i bruk... Där kan nästan tala om en flytande stad med trekkigt namn ;) . Själv väntar jag på att något kryssningsrederi ska döpa ett fartyg till just Enterprise. Snacka om självklart mål för oss trekkier :D J.

enligt Wikipedia är hon planerad att tas ur bruk år 2013 :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh

Edited by K´hogh son of Klintoch

När jag var i Washington DC 2002 såg vi en byggnad som kalls för "The borg cube". Det är en kontorsbyggnad som ligger nära Dulles flygplats. Byggnaden har egentligen inget med Star Trek att göra. Fast den är väldigt lik en borgkub som har landat. Grå och fyrkantig. Häftigt! Är det någon som har varit där och sett byggnaden.

Jag har för mig att Star Trek har spelats in på Kanarieöarna. Närmare bestämd uppe på Taide som är en vulkan (inte vulcan) på Teneriffa. Mamma och pappa var där på utflykt och då berättade guiden om inspelningarna. Landskapet där uppe är väldigt kalt och ser ganska "alian" ut!

När jag var i Washington DC 2002 såg vi en byggnad som kalls för "The borg cube". Det är en kontorsbyggnad som ligger nära Dulles flygplats. Byggnaden har egentligen inget med Star Trek att göra. Fast den är väldigt lik en borgkub som har landat. Grå och fyrkantig. Häftigt! Är det någon som har varit där och sett byggnaden.

Jag har för mig att Star Trek har spelats in på Kanarieöarna. Närmare bestämd uppe på Taide som är en vulkan (inte vulcan) på Teneriffa. Mamma och pappa var där på utflykt och då berättade guiden om inspelningarna. Landskapet där uppe är väldigt kalt och ser ganska "alian" ut!

what?? så jag har alltså varit på en plats där man spelat in ST, skithäftigt ju :w00t: vi var på Teneriffa för några år sedan och eftersom det regnade hela tiden hyrde vi bil och åkte upp på Teide flera gånger, linbanan till allra högsta punkte tog vi dock bara en gång.

• 2 months later...

okej jag skriver upp det här intressanta grejen asså... (NOT B) )

• 2 weeks later...

Du får inte glömma rymdskytteln Enterprise som var den första rymdskytteln, som tuyvär inte flygde någon gång i rymden eftersom den var bara ett provraket som var till för att test landa :(

Tillbaka till ämnet:

1. Star Trek Experience i Las Vegas, Klingon Encounter som finns där och sen Borg Invasion 4D.

2.Paramount Pictures som JAF sa

3.Florida Space Center

4.San Fransisco

5.Frihetsgudinan :D

• 10 months later...

Det finns väl få resmål idag som är Trek-relaterade. Experience är stängd och Paramount spelar inte in någon Trek just nu.

Annat var det förr när man fick se skådespelarna utanför sina trailers på Paramounts område. Själv såg jag Tim Russ 1998 stå i morgonrock och vulcanöron utanför byggnaden där man spelade in Voyager. Det gick omkring en massa klingoner och stjärnflottepersonal där också, vilka skulle vara med i DS9 som spelades in tvärs över gatan.

En icke-trekrelaterad resa jag hellre skulle göra idag är att åka till Poltava i år, eftersom det är 300 år sedan slaget.

Edited by Aike

Det finns väl få resmål idag som är Trek-relaterade. Experience är stängd och Paramount spelar inte in någon Trek just nu.

Annat var det förr när man fick se skådespelarna utanför sina trailers på Paramounts område. Själv såg jag Tim Russ 1998 stå i morgonrock och vulcanöron utanför byggnaden där man spelade in Voyager. Det gick omkring en massa klingoner och stjärnflottepersonal där också, vilka skulle vara med i DS9 som spelades in tvärs över gatan.

En icke-trekrelaterad resa jag hellre skulle göra idag är att åka till Poltava i år, eftersom det är 300 år sedan slaget.

Poltava är verkligen en stor sorgens dag, i den svenska historien. Jag vet många trevligare platser att besöka som svensk. Vad är det med Poltava som lockar dig Aike?