Nyhet Posted February 7, 2008 Report Share Posted February 7, 2008 Har du bråttom? Vill du kunna flyga från Stockholm till Sydney på mindre än 4 timmar? Inom 20 år räknar man med att ha ett flygplan som kallas A2 Mach 5 (c:a 6500 km/t) och drivs med det "gröna" alternativet vätgas, som inte släpper ut några farliga avgaser. De fyra motorerna som har fått namnet Scimitar (!) använder traditionell framdrivningsteknik vid farter upp till Mach 2,5, därefter kopplar man in s.k. ramjetdrift (med extra kylning) för marschhastigheten Mach 5. Eftersom skrovet hettas upp till runt 1300 grader C har man valt en fönsterlös konstruktion (också på grund av den minskade vikten). Planet kommer att kunna ta 300 passagerare, bli 132 meter långt och väga runt 400 ton. Marschhöjden blir över 30000 m. Eventuellt blir planet förarlöst. Star Trek (ENT) rymdplan BAE A2 Hypersoniskt ramjetplan Källa [ Till originalnyheten ] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted February 7, 2008 Report Share Posted February 7, 2008 förarlöst flygplan utan fönster? Aldrig i livet. Då finns det ju ingen poäng med att flyga längre. Men varför måste de ta i så. Varför inte nöja sig med ett plan som flyger i mach 2 på 30 000 meter som i plan 714 till sydney? Då talar vi ju ändå fyra fem timmar till New York vilket är gott nog för mig och man behöver dessutom inte lika värmekänsliga legeringar. J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted February 7, 2008 Report Share Posted February 7, 2008 (edited) Jag tror man räknar med att det kommer interimsmodeller, ungefär som för NX-01 och NX-02 (NW-01 - 03). Det är ändå ett 20-tal år man räknar med för projektet LAPCAT (Long-Term Advanced Propulsion Concepts and Technologies). På sikt har man även tänkt sig att nå Mach 8! Appropå brist på fönster, så har man tänkt kompensera det med en stor bildskärm för passagerarna som visar en vy från nosen. Edited February 7, 2008 by Fleetadmiral Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted February 7, 2008 Report Share Posted February 7, 2008 Motorerna lät mycket intresanta. Moterer som detta är precis vad framtiden behöver för att kunna bibehålla den flygtrafik vi har i dag, och som säkert kommer att öka kraftig de närmsta 20 åren. Undrar om det går att göra en mindre variant som skulle kunna fungera för vanliga personbilar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted February 7, 2008 Report Share Posted February 7, 2008 förarlöst flygplan utan fönster? Aldrig i livet. Då finns det ju ingen poäng med att flyga längre. Men varför måste de ta i så. Varför inte nöja sig med ett plan som flyger i mach 2 på 30 000 meter som i plan 714 till sydney? Då talar vi ju ändå fyra fem timmar till New York vilket är gott nog för mig och man behöver dessutom inte lika v??rmekänsliga legeringar. J. haha skoj, Tintin-referens :lol: har det avsnittet både som serietidning och VHS. var dock väldigt länge sen sist, haha kommer dock ihåg Hadocks reaktion på vingarna som fälls bak :P nja jag tycker inte att det är något större problem med att va utan fönster och pilot (!). att piloterna blir utan fönster är förståeligt när nosen ser ut som de gör, de hade ändå inte sett särskilt mycket mer än typ himlen på sidan om och ovanför om de haft rutor. till och med gamla concorden hade ju synproblem, man var ju tvungen att vinkla ner nosen (anordningen vägde flera extra onödiga ton). sen att få se kamerabilder räcker nog för mig, jag brukar ändå titta på film eller spela spel, även fast jag älskar att flyga, älskar G-krafter! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts