Sanmare Posted April 5, 2008 Report Share Posted April 5, 2008 Flera personer i Star Trek-serierna har ett intresse för det 20:e århundradet (1900-talet), vilket kansse inte är så konstigt eftersom serierna producerats under främst 1900-talet. Man kan ibland tycka att seriemakarna kunde ha gjort mer av detta genom att som science fiction-litteraturen spegla, kritisera och vända på saker och ting i vår nutid. Det finns emellertid avsnitt som belyser 1900-talets problem, som exempelvis de svartas situation i USA och etikfrågor i samband med de nya möjligheter som den medicinska utvecklingen gett upphov till. Star Trek tar t.ex. bestämt avstånd från möjligheten att förbättra barn genom genteknik, men säger ja till att utrota ärftliga sjukdomar genom genmanipulation. I Star Trek: Voyager har Tom Paris ett stort intresse för 1900-talets populärkultur (bilar, långfilmer, TV-kvällar). Samtidigt är informationen om framtidens populärkultur ganska knapphändig i Star Trek. Vi vet att många både i rymden och på Jorden och andra planeter roar sig genom att delta i de spel, äventyr och såpor som holosviterna erbjuder. Men om film, musik, litteratur, teater, musikaler, revyer, m m på 2300-talet vet vi inte så mycket. Jag har alltid tyckt att fenomenet filmkvällar på Voyager, många år från Alfakvadranten, är intressant. Så också valet av filmer. Jag har funderat på om valet av filmer säger något om 2300-talets syn på 1900-talsmänniskan, eller om det bara är så att manusförfattarnas preferenser fått styra. Det är hur som helst intressant att svartvita skräckfilmer och så kallade B-filmer tycks dominera filmkvällarna på Voyager. För visst är t.ex. "Monstret i Svarta lagunen" en B-film? Jag undrar vilka filmer ni skulle välja om ni nu, år 2008, fick chansen att bestämma en veckas filmer som besättningen på Voyager ska se om 350 år. Vilka sju filmer skulle ni vilja att en besättning bestående av fler arter än människan skulle se år 2355? Jag har funderat en del på detta och kommit fram till följande: Måndag: Moderna Tider från 1936 med Chaplin, eftersom filmen kritiserar en så kallad utveckling som gör människorna till slavar under den nya tekniken.Tisdag: Elefantmannen från 1981, därför att den speglar vår syn på avvikande människor, något som kan vara intressant för 2300-talsmänniskan som fördomsfritt måste umgås med arter från andra planeter.Onsdag: The Day the Earth Stood Still, från 1951. Den handlar om att hota hela mänskligheten med utrotning om de inte omedelbart avrustar och lär sig att leva i fred och harmoni med varandra (dvs under tvång nå den moraliska utvecklingsnivå som mänskligheten verkar ha nått på 2300-talet i Star Trek).Torsdag: Tystnaden, en Bergman-film från 1963. Det vore intressant att se hur vuhlcaner reagerar på den.Fredag: Gökboet från 1975 med Jack Nicholson, den illustrerar 1900-talsmänniskans individualitet och ovilja att bli assimilerad av kollektivet.Lördag: Kin-Dza-Dza från 1986, en underbar rysk cyberpunk-science fiction-film, eller vad jag ska kalla den. Den borde ge Chakotay och andra antropologer på 2300-talet en hel del uppslag.Söndag: Vangelo secondo Matteo, Il från 1967, är en av många tänkbara filmer om stora religionsgrundare på Jorden. Jag väljer denna eftersom den ger en vetenskaplig bild av Jesus. Samtidigt ger den tittarna en chans att inse att även marxism är en trosuppfattning.Hur ser din filmlista till Voyagers besättning ut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted April 6, 2008 Report Share Posted April 6, 2008 Intressant tråd. Angående filmkvällarna misstänker jag att de måste välja sådana filmer som inte har rättigheter längre. Det är därför det blir mest svart vita filmer på filmaftnarna. Men om man nu utesluter star trek filmerna så blir min lista: Måndag: Måndag hela veckan (groundhog day). En lättsam komedi på veckans första dag är väl aldrig fel? Tisdag: Timmen noll (the final countdown). Trevlig film med sci fi känsla. Onsdag: Rädda meniga Ryan. Tunggung på actionfronten med historisk anknytning. Torsdag: Die hard 2. Kul på flygplats. Fredag: Independence day. Kommentarer överflödiga. Lördag: Troy (Troya). Söndag: Stargate (den första filmen) Det var min lista men jag vet inte om den är annorlunda i morgon. Det finns så mycket filmer att välja bland. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted August 31, 2008 Report Share Posted August 31, 2008 Om star trek skulle vara på riktigt och inte förklädd samhällskritik och/eller kassa ko. Skulle man nog se 2D-film som vi ser gammla klassiska böcker. Man skulle se filmer som är "berömda" och hadde stort inflytande på filmkonsten, och de slulle vara allt fån Det Sjunde Inseglet till Star Wars. För "underhållning" har man hollodecket..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K´hogh son of Klintoch Posted September 1, 2008 Report Share Posted September 1, 2008 (edited) det sjunde inseglet? man ska väl vilja se filmen utan att anmäla sig frivillig till att "slussas"? en av filmena jag skulle välja är "världsrymden anfaller" från 1953 . den är en utsökt ock underhållande film som dessutom är bättre än "Independence day" , som påminner i flera fall om "världsrymden anfaller" (se nedan). tre sätt "Independence day" påminner om "världsrymden anfaller" : 1. Washington utplånas . 2. inte ens en A-bomb fungerar mot rymdisarna . 3. tillslut får människan hjälp av ett virus (i fallet med "Independence day" ett datavirus.) Edited September 1, 2008 by K´hogh son of Klintoch Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DrBryce Posted September 1, 2008 Report Share Posted September 1, 2008 Jag skulle nog ge dem följande lista: Historical Monday: Apocalypto Action Tuesday: Gladiator Thriller Wednesday: The Talented Mr Ripley Cinematic Thursday: Citizen Kane Classic Friday: The Godfather War-drama Saturday: Full Metal Jacket Sci-fi Sunday: Aliens Kuriosa: Att svartvita filmer så ofta dominerar i Voyagers filmkväll - men även i extremt många andra filmer - beror i de flesta fall på att dessa filmer har passerat sin lagstadgade copyright-innehavsrätt. Om en film som fortfarande har copyright skall visas i en annan film/tv-show, så behövs royalty betalas till upphovsrättsinnehavaren, och därför ses ofta människor på film titta på gamla svartvita filmer, mer ofta än vad som förmodligen är realistiskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johannalaforge Posted September 1, 2008 Report Share Posted September 1, 2008 det sjunde inseglet? man ska väl vilja se filmen utan att anmäla sig frivillig till att "slussas"? Ok, det där gjorde just min dag :lol: Sen måste jag ju lägga till att man kan visa X-men 1 hela veckan, tycker jag ;) Fast då kanske resten av besättningen skulle göra en frivillig slussanmälning? :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts