Jump to content

Star Trek överbryggar gränserna igen

Nyhet

Recommended Posts

star_trek_xi_superliten.jpg I den nya filmen kommer det finnas med en karaktär från Mellanöstern, kommendör Robau. J.J. Abrams säger att det är helt i linje med Star Treks tradition, där visionen om ett gränslöst samhälle råder och där tidigare tvister mellan folk är lagda bakom sig. Faran Tahir, en pakistanisk skådespelare som visserligen råkar ha fötts i USA när hans föräldrar studerade där, är den som fått äran att ta sig an rollen som Robau. Han var väldigt förtjust i Star Trek som ung och var därför särskilt glad över möjligheten att stå på scenerna av ett federationsskepp, rapporterar Sci-Fi-Wire.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Äntligen! :)

Nej, men mer allvarligt, det var sannerligen på tiden att vi fick se fler etniciteter i Starfleet-uniform. Besättningarna är ju tyvärr tämligen homogena i ST på det planet, vilket ju inte bara är seriens förskyllan, men det lyfter helt klart ST att producenterna omfatta mångfald framför kameran och inte bara på papperet.

För även om den ensidiga etniciteten i besättningarna haft sina skäl, så nog kunde vi ha fått se mer andorianer, vulcaner och andra "aliens" på federationsskeppen redan tidigare. Nåväl, ett steg framåt.

Nja... Ibland tycker man att personer från andra folkgrupper (svarta, asiater) har varit där för att legitimera serien. Att det inte är fler utomjordingar på de stora skeppen har nog mer att göra med att vi är människor och behöver ha människor att se det hela genom och identifiera oss med. Det är människorna (alltså vi) som utforskar allt det underbara som finns där ute. Undantaget är ds9 där det är lite tvärtom, världsrymden kommer till människorna istället. J.

Ja, visst är det lite alibi-varning på användandet av svarta, asiater och andra folkgrupper ibland i ST. Men samtidigt är det bättre än inget alls. Jag menar om nu världen, och federationen, är så gränslös så bör inte officerare och skeppsbefäl vara så etniskt homogena.

Sen förstår jag, även om jag inte håller med om, identifikationsargumentet. Visst känner vi mer identifikation med humanoider än andra, men bland humanoida varelser känner vi väl inte mindre igen oss i en klingon eller en vulcan än en människa, de är ju egentligen bara typer av människor, där vissa drag och beteenden renodlats. Asiat eller klingon, kaukasier eller andorian, det är ju vilka de är, deras handlingar och göranden, tankar och idéer, som vi känner för. Jag identifierade mig till exempel mer med Shran än någon av Archers besättning i ENT. Shran var en komplex figur, med motstridigheter, nära till känslan och striden men samtidigt obändigt lojal. Dessutom var han en tänkande varelse som såg framåt och ville mer och bättre för sig själv och andra.

Problemet med raserna i star trek är att de är renodlade och därigenom kanske lite för förutsägbara för att vi ska kunna känna igen oss själva. Jag menar man vet hur Quark funkar och vilket program han har. Samma sak med Worf. Till tjuvene och sist så är ju alla raser ofta delar av oss människor, de är kapitalister, krigare, tjuvar osv. Hm det kanske är så att vi behöver ha "kompletta" människor som kan spegla oss själva i de olika raser de möter? Bara en tanke.... J.

Jag gillar att de gör ett drag mot den gammla ST-stilen. I TOS hadde vi Chekov och Uhura som utmanade. Det är en tradition som verkligen bör fortsätta, och något som det varit mycket svagt med under det senaste Star Trek serierna och filmerna.

Du har absolut en poäng i att raserna i ST är arketyper, vilket ju är medvetet för att ställa frågor kring mänskligt beteende och moral bland annat. Frågan är dock om vi verkligen behöver ställföreträdare för oss själva i så stor omfattning som tvyärr varit fallet tidigare i ST. Vi kan ju spegla oss själva i dessa arketyper. Själv har jag till exempel mycket svårt att identifiera mig med mig med Picard och ja, många andra Starfleetofficerare som jag ibland finner olidligt präktiga och försåtliga. För mig fyller de en liknande roll som arketyp för ett viss tankegods och beteende/moral. Mera komplexa figurer som Sisko och Shran känner jag större samhörighet med. Mångfald behövs för att serien ska få dynamik och det kunde vara jämnare utportionerat.

Jag gillar att de gör ett drag mot den gammla ST-stilen. I TOS hadde vi Chekov och Uhura som utmanade. Det är en tradition som verkligen bör fortsätta, och något som det varit mycket svagt med under det senaste Star Trek serierna och filmerna.

vad som kanske utmanade mer var att Enterprise hade en Ryss ombord under en tid då kalla kriget blomstrade som värst

vad som kanske utmanade mer var att Enterprise hade en Ryss ombord under en tid då kalla kriget blomstrade som värst

Precis min mening. Även att ha en kvinna på en viktig position, Uhura, var utmanande. Dessutom var hon svart. och detta på det tidiga 60-talet.

• Create New...