Nyhet Posted July 14, 2008 Report Share Posted July 14, 2008 Ännu en påminnelse om de hot vi utsätts för på jorden. En dubbel-asteroid med namnet 2008 BT18 passerar jorden idag på ett avstånd av bara drygt fem månavstånd. De två asteroiderna som är respektive 600 och 200 m tvärsöver kretsar runt varandra. De upptäcktes av det stora radioteleskopet i Arecibo i slutet av januari i år. Asteroider i par är inte särskilt vanliga, men skulle de komma i kollisionskurs med jorden (ingenting säger att det inte är omöjligt för 2008 BT18 i en framtid), så skulle förstås konsekvenserna bli ännu värre än för en ensam asteroid. För att inte tala om hur mycket svårare det skulle vara att försvara sig mot två stycken som inkommer samtidigt! Källa [ Till originalnyheten ] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted July 14, 2008 Report Share Posted July 14, 2008 Brr den främre gör så att jag får associationer till dödsstjärnan... J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted July 14, 2008 Report Share Posted July 14, 2008 (edited) Hu! Dags att börja knåpa ihop ett par phontorpeder så att man har dom i beredskap! :blink: Edited July 14, 2008 by michael ricochet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted July 15, 2008 Report Share Posted July 15, 2008 Du behöver nog mer än ett par fotontorpeder är jag rädd för. Tänker främst på ett tng avsnitt där de försöker flytta en asteroid ur bana... J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
K´hogh son of Klintoch Posted July 16, 2008 Report Share Posted July 16, 2008 man kan ju bygga en Dreadnoughtmissil . fast alla försvarssystem och AI-systemet behövs inte mot astreoider så tillverkningen går snabbare när vi plockat bort allt sånt . Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted July 16, 2008 Report Share Posted July 16, 2008 Japp då är saken biff! Då sätter vi gång och bygger då! Jag har lite tid en stund på lördag. Hur är det för er andra? Men vänta nu...för håklingen jag kom på att vi är i fel tidsperiod! Aaaasch då! :blink: Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted July 16, 2008 Report Share Posted July 16, 2008 man kan ju bygga en Dreadnoughtmissil . fast alla försvarssystem och AI-systemet behövs inte mot astreoider så tillverkningen går snabbare när vi plockat bort allt sånt . ja det ska mycket till innan en asteroid blir intelligent och slår tillbaka på våra vapen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts