Jump to content

Ljudavdelningen - Förslag på tillägg sökes?

Recommended Posts

• 3 weeks later...
  • 8 months later...
  • 7 months later...

Nja, chansen att jag kommer konvertera över alla ljuden till MP3 är nog tyvärr inte så stor. Det finns nästan 600 ljud så det finns helt enkelt inte tid till det (även utrymme på servern är en sak som begränsar). Har funderat på att lägga in nya ljud i det formatet, så det är möjligt att nya ljud blir i det formatet.

WAV är ett format som nog annars är rätt så framtidssäkert. I stort sett alla datorer kan spela upp WAV och även många telefoner klarar idag av det, så det borde funka för det mesta :)

Ljud från TOS har jag hållit på med rätt så länge nu, men har inte kunnat prioritera det då jag haft annat som jag har känt varit viktigare. Det tar tid att sortera allt och få ihop något bra. Kommer antagligen till en början lägga upp ljud från några karaktärer tex Kirk och Spock och sen efterhand utöka. Det kommer men jag kan nu tyvärr inte lova när...

Nja, chansen att jag kommer konvertera över alla ljuden till MP3 är nog tyvärr inte så stor. Det finns nästan 600 ljud så det finns helt enkelt inte tid till det (även utrymme på servern är en sak som begränsar). Har funderat på att lägga in nya ljud i det formatet, så det är möjligt att nya ljud blir i det formatet.

WAV är ett format som nog annars är rätt så framtidssäkert. I stort sett alla datorer kan spela upp WAV och även många telefoner klarar idag av det, så det borde funka för det mesta :)

Mp3 borde väl snarare vara än mer framtidssäkert väl? Det är ju trots allt standardformatet på allt som är mer än några sekunder kort numera. Dessutom borde det väl snarare spara utrymme på servern om alla ljud konverterades? Konverteringen borde ju dessutom gå att automatisera hyffsat lätt med hjälp av script (skulle jag tro...).

Bara av intresse ... är servern som databasen hostas på en privat burk som står hemma hos någon eller är den på ett riktigt webhotell? (En traceroute tycks peka på det förstnämnda.)

Mp3 borde väl snarare vara än mer framtidssäkert väl? Det är ju trots allt standardformatet på allt som är mer än några sekunder kort numera. Dessutom borde det väl snarare spara utrymme på servern om alla ljud konverterades? Konverteringen borde ju dessutom gå att automatisera hyffsat lätt med hjälp av script (skulle jag tro...).

Bara av intresse ... är servern som databasen hostas på en privat burk som står hemma hos någon eller är den på ett riktigt webhotell? (En traceroute tycks peka på det förstnämnda.)

Det är möjligt att MP3 är mer framtidssäkert, men jag skulle tro att även WAV kommer finnas kvar flera år framöver. Det var därför jag skrev "...rätt så...".

Ja, det går säkert automatisera en konvertering till MP3, men det kommer ändå att ta en hel del tid. Jag har funderat på det tidigare, men kom då fram till att det inte var värt besväret.

Det sparar säkert även en del utrymme, så det kan såklart vara ett argument för att göra en konvertering, men just nu är det inte nödvändigt. (När jag skrev att utrymmet begränsar så tänkte jag mig att man skulle ha både WAV och MP3.)

ST Databas ligger hos FS Data, så nej sidan ligger inte på någon privat server. Kör en till tracert på aname.net så hittar du rätt ;)