Pjotr'k Posted September 25, 2008 Report Share Posted September 25, 2008 Jag har intresse av att måla om diverse datorhögtalare så att de passar bättre in. De flesta av mina högtalare är i det vanliga beiga plastiga utseendet. Finns det plastfärger som fungerar på datorhögtalare, använder man kanske spray, vad skall man tänka på? Alla tips är välkomna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted September 25, 2008 Report Share Posted September 25, 2008 Satt och zappade på TV:n förut och kom till ett inredningsprogram. Först ville de måla om ett par högtalare men sa sedan att de ändrat sig då det inte var någon bra idé. En av dom sa att ljudkvaliten kanske blir sämre, men kanske det bara är så att färgen kanske inte klarar så mycket vibrationer. De visste inte riktigt vad som var anledningen. Men det finns säkert bra sätt att måla om dem på, bara man vet hur och vilken färg dom ska användas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted September 25, 2008 Report Share Posted September 25, 2008 Fråga på inredningsbutiker eller biltema. Claes Ohlson kan okså ha. Men jag skulle sikta på biltema! Dock så kan det var lämpligt att göra rent högtalarna ordentligt med något avfettande innan du målar/sprayar. Jag skulle sikta på spray. Testspraya på något lämpligt, gärna liknande material, innan för att se hur nära och hur mycket du ska spraya. Men det står nog på sprayburken hur du ska göra. Jag tror at om det bara handlar om enkla datorhögtalare utan något jätteeffekt så är eventuell ljudpåverkan negligerbar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schran Posted September 25, 2008 Report Share Posted September 25, 2008 Det svåra med att måla om bromerad plast är att få färgen att fästa och att inte lösa upp plasten med färgen. Men gå till en pyssel/hobbybutik och fråga, typ Panduro, där har de ju färger till plastmodeller och allt möjligt annat. Jag skulle gissa att sprayfärg är att föredra för att få en jämnt och bra resultat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted September 25, 2008 Report Share Posted September 25, 2008 Fråga Contec här på forat! Han har nog järnkoll! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts