Gå till innehåll
Vorik

Säsong 1

Rekommenderade inlägg

Eftersom det finns samlingstrådar för andra säsonger men ingen för den första säsongen (bara en massa lösa trådar från 2004) så tar jag mig friheten att starta upp en samlingstråd då jag precis har sett om den första säsongen och vill skriva av mig lite.

Har precis sett om första säsongen. Tycker som vanligt att det är en svag start, men å andra sidan har alla Star Trek-serier alltid haft en svagt start IMO. Det tar ett tag innan serierna kommer gång. Vad Voyager har och som många av dom andra serierna saknar är ett bra pilotavsnitt.

Roligaste avsnittet är: Heroes and Demons. Harry Kim är ute få äventyr på holodeck i en version av Beowulfeposet när något går fel. Tuvok och Chakotay beger sig in i programmet och fastnar även dom. Enbart EMH/Doktorn kan rädda dom vilket leder till att dom överför hans program till holodeck. Väldigt roligt avsnitt då Robert Picardo kommer till sin rätt och bjuder på en massa roliga citat och upptåg.

Intressantaste avsnittet är: Får delas mellan en rad olika avsnitt.

Time and Again. (Voyager upptäcker detonation av något slag och finner en hel planet och civilisation utplånad. Janeway och Paris lyckas efter mycket om om men reda ut det hela. Klassisk tidsparadox.)

Eye of the Needle. (Voyager hittar ett maskhål som visar sig leda till alfakvadranten. Efter lite pillande etablerar dom en kommunikation med den på andra sidan, vilket visar sig vara en romulansk vetenskapsman. Intressant just hur hoppet ökar då man inte bara inser att man kan sända meddelanden till nära och kära utan kanske även förflytta hela skeppet med dess besättning hem igen. Det visar sig inte vara möjligt, dessutom är den romulanske vetenskapsmannen inte från samma tid heller vilket försvårar allt. Gillar hur avsnittet speglar övergången från förtvivlan, till hopp och sedan tillbaka till förtvivlan igen.)

Ex Post Facto. (Tom Paris anklagas för att ha mördat en man och som straff får han uppleva det begågna brottet genom offrets ögon om och om igen. Klassiskt "mind rape"-avsnitt som jag älskar att hata. Gillar inte "mind rapes" i något fall men oftast brukar serier/filmer med ett sådant inslag bli riktigt bra. Gillar hur Tuvok går till botten med problemet och löser allt till slut.

Emanations. (Intressant ur ett kanske religiöst perspektiv då man får inblick i andra rasers seder och traditioner. Kontra det som vi själva är så vana vid.)

Prime Factors. (Voyager stöter på en ny ras som erbjuder dom avslappning på deras hemplanet. Väl där upptäcker Harry att dom har en avancerad teknologi som gör det möjligt att kanske använda sig av och ta sig hem betydligt snabbare än vad som är tänkt. Intressant eftersom den andra rasen har ett eget "Prime Directive" att följa. Janeway vill ogära bryta mot det men andra i besättningen vill annat.)

Faces. (Ett ganska överskattat avsnitt i min mening men klart sevärt. Utvinner klingonskt DNA ur B'Elanna och gör henne mer männsklig och även en helt klingonsk version av henne. Snacka om kontraster.)

Jetrel. (Kanske säsongens mest intressanta och bästa avsnitt. Det ger även en bättre bild av Neelix. Överlag ogillar jag den karaktären, men ibland glänser han till och får ett mer seriöst och bra avsnitt. Detta är ett sådant. Det känns även väldigt verklighetsförankrat då jag tror att många har svårt att förlåta andra för hemska brott som dom begått. Svårt att ge andra en ny chans utan man är gärna snabb att döma.)

Allmänna observationer: Neelix är en rätt otecksam karaktär att göra. Genom hela serien skulle jag vilja säga, jag förstår att man gärna ville ha en karaktär som en "comic relief" men tycker det blir överdrivet ganska snabbt och tyvärr lite för ofta och länge. Ibland får karaktären intressanta avsnitt men alltför ofta är det tvärtom istället. Utöver honom är besättningen ganska blek och det finns från start ganska få karaktärer som jag fastnade för. En del av dom blir betydligt mer intressanta längre fram i serien, medans det är tvärtom för en del. Dom börjar intressant men blir sämre med tiden. Just själva konceptet med serien, att dom hamnar i deltakvadranten och är nästan helt strandsatta och måste finna en väg hem är tilltalande. Fungerar även nu när man ser om serien igen. Nu säsong 2.

Redigerad av Tuvok

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som många serier har svårt med är att hitta karaktärerna. En del saker som fungerar bra på papperet, tex neelix-kes grejen faller platt och försvinner av olika anledningar. Jag kan tänka mig att man när man gjorde serien fäste stora förhoppningar vid den kärlekshistorien som lite socialt mys pys vid sidan av alla rymdstrider. Men av det blev intet, Neelix fastnade som moralofficer/kock och Kes försvann ner i sickbay, mer eller mindre. Med rätt skådespelare (framför allt som kes) så hade man kunnat gjort mycket mer av den historien de första åren. J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säsong 1 minns jag som en bra säsong. Caretaker, Eye of the Needle mfl var riktigt bra avsnitt. Serien är den första sedan TOS som börjar starkt från starten.

Problemet med Voygager är att det aldrig blir så värst mycket bättre. Det är stabilt rakt igenom, och det kunde inte i mitt tycke konkurrera med Klingon- och Dominionkrigen under DS9:s senare hälft. Jag valde alltid att titta på DS9-kassetterna först när jag prenumererade på bägge serierna på 90-talet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Neelix och Kes – den ständiga stridsfrågan när det gäller VOY. :)

Var det det dåligt skådespeleri eller taskiga manusförfattare som sänkte Kes? Är Neelix bara fånig (och anti-ST) och i vägen eller ger han liv åt en blek besättning?

Själv anser jag nog att det var så att Jennifer Lien inte lyckades övertyga varken manusförfattarna eller publiken att hon var värd mer avsnittstid pch karaktärsutveckling. Hon gjorde inte bort sig men gjorde aldrig mer än tillräckligt. Hennes tämligen icke-existerande karriär efter VOY talar sitt tydliga språk.

Med det sagt, måste jag bara säga att hon har en sanslöst sexig röst...

Neelix är oumbärlig i VOY i min mening, visst, det är lite hit'n'miss med honom och ibland blir det lite platt skrivet (skådespeleriet håller dock bra, jämn kvalitet), men det är ett mer generellt problem i ST. Men han ger liv åt besättningen, fungerar som en katalysator och behövs som motvikt eller motkraft mot besättningen för att skapa dynamik. Personligen ser jag VOY-besättningen som ST:s mest blodfattiga vilket gör Neelix än mer viktig. Jag har en känsla av att manusförfattarna kände detsamma varför de gav Neelix en allt större roll. Om det inte hade varit Neelix hade det varit någon annan, karaktären behövs. VOY utan en Neelix är som TNG utan Worf, eller DS9 utan Kira Nerys eller TOS utan McCoy.

Vad gäller säsong 1 är det faktiskt i min mening inte så svag, eller så är det snarare så att efterföljande säsonger inte är så mycket bättre. Personligen är det Borg-arcen som är intressant och avsnitten runt Year of Hell, men jag kommer inte ihåg vilka säsonger det är mer specifikt. Det är alltså främst enskilda avsnitt, som piloten, som sticker ut i serien snarare än säsonger.

En fördel med säsong 1 är att det är innan 7 of 9:s magiska nanorobotar räddar allt och alla och lite till i varje avsnitt vilket är ett ständigt återkommande tema i senare säsonger. :)

Redigerad av Schran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lek lite med tanke att man hade fått tag i hon som spelar Seven som Kes. Där har vi en skådespelerska som jag håller högt (och då inte för att hon är vacker vilket även hon som spelar kes är). Seven klarar att bära sin roll som pinuppa samtidigt som hon kan bära känslor på ett bra sätt och dessutom vara träbocken och lyckas bra med det. Tänk er vad Kes hade kunnat blivit med en sådan skådespelerska. J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Neelix tycker jag i grund och botten är en intressant karaktär som till viss del hade potential att bli riktigt intressant. Tyvärr klandrar jag manusförfattarna för att dom slarvade bort möjligheterna genom att göra honom till en pajas mer eller mindre. Karaktären mognar ju med tiden som serien fortsätter och blir till det bättre, men hela tiden finns det en viss ovilja av manusförfattarna att fokusera mer på djupet av karaktären och det blir mer ytligt än vad som är nödvändigt.

Kes är det lite med samma sak tycker jag. Iofs gillar jag inte karaktären speciellt mycket och tycker väl kanske inte att den hade lika stor potential som Neelix hade att utvecklas till något riktigt intressant. Blev inte speciellt besviken när hon utgick ur serien och jag har för mig att det var Jennifer själv som ville sluta och den sista tiden kanske det lyste genom i hennes karaktär? Men manusförfattarna har även en del med att göra att karaktären inte blev så intressant.

Dessutom har jag alltid haft svårt att ta till mig deras relation. Den känns väldigt malplacerad och inte speciellt trovärdig.

En annan sak jag tycker det är synd att dom inte utforskade så mycket var Kazon. Den rasen gavs ju mer eller minde upp efter Basics del 1 & 2. Tyvärr till förmån av Borg. Just Borg's närvaro sänker mitt intresse för Voyager en aning, det finns gott om avsnitt som är väldigt bra men minst lika många som man gott kunde ha varit utan. Synd att dom inte vågade/ville fortsätta att utveckla Kazon istället för att satsa på den enklare vägen med Borg. Men jag antar att tittarsiffror och pengar styr det mesta och om tittare hellre ville se Borg än Kazon så är beslutet inte svårt att förstå, bara en lite mindre intressant lösning.

Detta rör väl egentligen inte säsong 1 så mycket men en annan sak som jag funderat över var en intervju med Rick Berman som jag läste i ett äldre nummer av Star Trek Monthly där han avslöjade att det utöver Kes var en till karaktär som låg risigt till bland dom högre uppsatta tjänstemännen på bolaget. Jennifer slutade väl självmant men den andra karaktären ville dom stryka och skriva ut ur serien. Dock ville inte Rick avslöja vem det var och har väl inte gjort det hittills vad jag vet. Har alltid funderat över vem det kan ha rört sig om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Detta rör väl egentligen inte säsong 1 så mycket men en annan sak som jag funderat över var en intervju med Rick Berman som jag läste i ett äldre nummer av Star Trek Monthly där han avslöjade att det utöver Kes var en till karaktär som låg risigt till bland dom högre uppsatta tjänstemännen på bolaget. Jennifer slutade väl självmant men den andra karaktären ville dom stryka och skriva ut ur serien. Dock ville inte Rick avslöja vem det var och har väl inte gjort det hittills vad jag vet. Har alltid funderat över vem det kan ha rört sig om.

Det var Harry Kim (Garret Wang) som låg illa till i slutet av säsong 3. Han var den som skulle sparkas först, vilket är ganska tydligt med tanke på att han blir dödligt sjuk i Scorpion del ett. Men han kom med på en topplista i tidningen People över USA:s sexigaste singlar eller nåt sådant i ett sommarnummer mellan säsong 3 och 4. Därför kunde inte producenterna och UPN sparka honom, eftersom han var populär och skapade publicitet.

Det finns en tråd om detta här på forumet. Sedan finns det rätt mycket om man googlar Jennifer Lien.

Det finns dock olika historier om huruvida hon lämnade serien frivilligt. Vissa hävdar att hon inte slutade frivilligt, utan sparkades pga att en producent avskydde karaktären. Det var förmodligen Braga med tanke på att hans makt ökade från och med säsong 3 när Pillar slutade. Jeri Ryan tror jag hade Kes som favoritkaraktär, medan Berman sannolikt var mindre involverad i det kreativa arbetet.

Sedan finns det rykten om att hon hade drogproblem, men detta är förmodligen osant.

Jennifer Lien har också senare sagt att hon var glad att hon var med i tre säsonger, eftersom karaktären inte skulle ha varit det från början. Men det låter som en efterrationalisering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I någon av boxarna var det någon som sa att Kazons var ett tufft neightberhood som man ville ut ur så fort som möjligt och att det var en av de första fienderna de var tvugna att göra sig av med när Voyager reste vidare. Jag hade lite svårt för kazons eftersom de kändes lite enkelspåriga och inte hade dynamik nog att bli någon fiende i klass med klingons tex. En kazon visste man var man hade, alltid. J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
En annan sak jag tycker det är synd att dom inte utforskade så mycket var Kazon. Den rasen gavs ju mer eller minde upp efter Basics del 1 & 2. Tyvärr till förmån av Borg. Just Borg's närvaro sänker mitt intresse för Voyager en aning, det finns gott om avsnitt som är väldigt bra men minst lika många som man gott kunde ha varit utan. Synd att dom inte vågade/ville fortsätta att utveckla Kazon istället för att satsa på den enklare vägen med Borg. Men jag antar att tittarsiffror och pengar styr det mesta och om tittare hellre ville se Borg än Kazon så är beslutet inte svårt att förstå, bara en lite mindre intressant lösning.

Oberoende av tittarsiffror, så hade de fått dumpa Kazon förr eller senare. Det hade varit orealistiskt att ha med dem för länge, eftersom Voyager reste ifrån deras rymd från första början.

Introduktionen av Borg hade producenterna nog tänkt på redan från början med tanke att de härstammar från deltakvadranten. Sedan blev det väldigt mycket Borg, och det berodde sannolikt på att tittarsiffrorna sjönk som en sten genom åren. Man ville återskapa TNG:s framgångar med dem. Men fakta är att det inte hjälpte Voyager speciellt mycket. Tittarsiffrorna fortsatte sjunka under Borgåren, även om inte lika mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Var det det dåligt skådespeleri eller taskiga manusförfattare som sänkte Kes? Är Neelix bara fånig (och anti-ST) och i vägen eller ger han liv åt en blek besättning?

Själv anser jag nog att det var så att Jennifer Lien inte lyckades övertyga varken manusförfattarna eller publiken att hon var värd mer avsnittstid pch karaktärsutveckling. Hon gjorde inte bort sig men gjorde aldrig mer än tillräckligt. Hennes tämligen icke-existerande karriär efter VOY talar sitt tydliga språk.

Jag skulle tro att det är en kombination faktiskt när det gäller Kes. Dels att hon kanske inte var rätt skådespelerska för rollen men att sedan manusförfattarna inte gjorde sitt allra bästa, alternativt att det bästa dom gjorde inte var bra nog. Det skulle även kunna vara så att dom efter castingen av rollen och en bit in i produktionen upptäckte att dom gjort fel val och att dom (manusförfattarna) tappade sugen och inte var tillräckligt motiverade. Rätt intressant att hon höll sig kvar så långe som hon gjorde dock. :)

Neelix är svår att definiera tycker jag. Ibland blir hans karaktär lite väl löjlig och banal och det retar upp mig lite, samtidigt har jag bollat med tanken på att det just är det som gör honom så bra, att han som du påpekar, är en färgklick till en annars rätt blek besättning. Voyagers besättning har en del intressanta karaktärer (Doktorn/EMH, Lon Suder, Tuvok, Vorik, Seska, Tom Paris, B’Elanna Torres mfl) men en hel del av dom är även rätt slätstrukna (Janeway, Chakotay, Harry Kim mfl) i min mening.

Neelix är oumbärlig i VOY i min mening, visst, det är lite hit'n'miss med honom och ibland blir det lite platt skrivet (skådespeleriet håller dock bra, jämn kvalitet), men det är ett mer generellt problem i ST. Men han ger liv åt besättningen, fungerar som en katalysator och behövs som motvikt eller motkraft mot besättningen för att skapa dynamik. Personligen ser jag VOY-besättningen som ST:s mest blodfattiga vilket gör Neelix än mer viktig. Jag har en känsla av att manusförfattarna kände detsamma varför de gav Neelix en allt större roll. Om det inte hade varit Neelix hade det varit någon annan, karaktären behövs. VOY utan en Neelix är som TNG utan Worf, eller DS9 utan Kira Nerys eller TOS utan McCoy.

Skådespelet är mycket bra och visst är det lite 'hit n miss' med karaktären. Fungerar överlag bra, även om jag som sagt stör mig lite mycket på en del av hans upptåg. Men man lär sig med tiden att acceptera karaktären. I början av Voyager när man först såg den var jag nära att avstå från serien men som tur är så ger jag inte upp så lätt. ;) Så visst har du rätt i att han behövs.

Det var Harry Kim (Garret Wang) som låg illa till i slutet av säsong 3. Han var den som skulle sparkas först, vilket är ganska tydligt med tanke på att han blir dödligt sjuk i Scorpion del ett. Men han kom med på en topplista i tidningen People över USA:s sexigaste singlar eller nåt sådant i ett sommarnummer mellan säsong 3 och 4. Därför kunde inte producenterna och UPN sparka honom, eftersom han var populär och skapade publicitet.

Tack för att du klargjorde det åt mig. Har alltid fått för mig att det rörde sig om andra karaktärer, även om Harry Kim var en av dom.

Det finns en tråd om detta här på forumet.

Du har inte lust att länka till den tåden du avser? :)

Sedan finns det rätt mycket om man googlar Jennifer Lien.

Det finns dock olika historier om huruvida hon lämnade serien frivilligt. Vissa hävdar att hon inte slutade frivilligt, utan sparkades pga att en producent avskydde karaktären. Det var förmodligen Braga med tanke på att hans makt ökade från och med säsong 3 när Pillar slutade. Jeri Ryan tror jag hade Kes som favoritkaraktär, medan Berman sannolikt var mindre involverad i det kreativa arbetet.

Sedan finns det rykten om att hon hade drogproblem, men detta är förmodligen osant.

Intressant. Har hört att det har spekulerats lite i detta om hurvida hon lämnade serien frivilligt eller ej. Dock var drogryktet helt nytt för mig, det har jag aldrig läst tidigare.

I någon av boxarna var det någon som sa att Kazons var ett tufft neightberhood som man ville ut ur så fort som möjligt och att det var en av de första fienderna de var tvugna att göra sig av med när Voyager reste vidare.

Oberoende av tittarsiffror, så hade de fått dumpa Kazon förr eller senare. Det hade varit orealistiskt att ha med dem för länge, eftersom Voyager reste ifrån deras rymd från första början.

Synd att dom inte kunde ha spridit ut rasen mer i kvadranten så att dom hade dykt upp med jämna mellanrum och inte försvunnit helt. Men man kan inte få allt. :)

Redigerad av Tuvok

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tråden där Kes diskuteras och varför hon lämnade serien:

http://www.startrekdb.se/forum/index.php?showtopic=611

Här är lite mer info om varför hon lämnade från en fansida:

Why did Kes [Jennifer Lien] leave the show?

Although no real explanation has been officially released, the conventional wisdom is that Jennifer was edged out to make room for Jeri Ryan (ten cast members is a lot from a financial and storytelling point of view). It is believed that Garrett Wang was the initial choice of the producers to leave the show, but his annointment as one of People Magazine's 50 Most Beautiful People in 1997 was publicity that they felt they couldn't turn away from.

The producers have stated that this was no fault of Lien's: it was simply that her character wasn't working out. (Braga has likened her character to that of Nurse Chapel.) On the part of the cast, Lien was well liked and admired: Roxann Dawson has stated that her dismissal shook up the cast as far as their conceptions about their job security goes, Robert Beltran, Ethan Phillips, Robert Duncan McNeill and Kate Mulgrew still mention Lien frequently in interviews. Said Mulgrew recently, "I felt the loss of Jennifer Lien very keenly. Jeri Ryan came in at exactly the moment Jennifer left. They even worked together on `The Gift,' and that was very difficult for me. I don't need to go into more detail about that than I already have. Anybody with a heart can understand why that was difficult. I don't think that Jennifer was, in any way, remotely happy or pleased with what was going on, although she had agreed to it. Poor Jeri Ryan was shot out of the cannon. Jeri Taylor was on her way out. It was just an emotionally rocky time for me and, I think, all of us. `The Gift' was very hard, but it was also well done. What you saw in Janeway's scenes with Kes was me fighting to keep it within the confines of Janeway saying goodbye. I must say that I felt Janeway would be quite shattered by this dear and loved member of her crew leaving for good. Playing those scenes as I did, with genuine feeling, was also my way of saying goodbye to Jen in the best possible way. "

http://www.geocities.com/Hollywood/6952/voyfaq.html

Det finns mer här:

http://www.geocities.com/hollywood/park/1964/scarytales.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, Kes – the spirit of ST? Njae. Även om texten var aningen "biased" och "arg" så är det nog klart att något fick fel med karaktären Kes, det fanns en anledning att hon hamnade på "shortlisten" när de skulle göra sig av med någon. Hade hon varit "bättre" hade de inte gjort sig av med henne. Men jag kan ju säga att om valet stod mellan Kes och Harry Kim så hade jag inte saknat träbocken Harry Kim.

Redigerad av Schran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, Kes – the spirit of ST? Njae. Även om texten var aningen "biased" och "arg" så är det nog klart att något fick fel med karaktären Kes, det fanns en anledning att hon hamnade på "shortlisten" när de skulle göra sig av med någon. Hade hon varit "bättre" hade de inte gjort sig av med henne. Men jag kan ju säga att om valet stod mellan Kes och Harry Kim så hade jag inte saknat träbocken Harry Kim.

Jupp, den är biased. Samtidigt tycker jag att Kes hade många bra avsnitt och var en intressant karaktär.

Jag tror dock att UPN kan ha varit emot att Neelix och Kes hade en relation med tanke på hur ful Neelix är. Problem med UPN tror jag också är orsaken till att Kes inte åldrade mer tydligt mellan säsongerna, vilket hon borde ha gjort med tanke på att Ocampas bara lever i nio år.

Så jag tror att manusförfattarna hade större problem med Paramount än med att komma på bra historier för Kes.

Samtidigt skälet till att de dumpade en karaktär mellan säsong tre och fyra var att skådespelarnas kontrakt var på tre år. De kunde nu säga upp en karaktär och ta in en ny som var billigare, eftersom personen var på sitt första årskontrakt. De sparade med andra ord en del pengar på det.

Med vikande tittarsiffror och problem att nå målgruppen män 18-45 år, som var Treks starkaste tittargrupp, ville UPN ha en snygg kvinnlig karaktär som lockade män.

Sedan drev Braga tesen att Janeway behövde en Spock. Därför skapades Seven.

(Med tanke på att Braga och Ryan som spelade Seven hade ett förhållande senare kan man kanske spekulera i om han medvetet gynnade henne. Men det är bara spekulationer.)

Redigerad av Aike

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu