Jump to content

Söker efter en gammal serie

rehnvall
 Share

Recommended Posts

För länge sedan gick det en serie på tv som jag bara har svakt minne av. Den utspelade sig i england och något typ av neo-nazist-tempelriddare hadde tagit över makten. Deras symbol var en grå flagga med 2 knytnävar som höll 2 korsade svärd. Det ingick även en ritual där man hälde blod över näven??? min inte riktigt.

Serien handlar om en tonåring som försöker fly från neo-nazist-tempelriddarna och kommer i kontakt med motståndsrörelsern. Dock har han blivit hypnotiserad/hjärntvättad? av tempelriddarna att döda en viktig ledare. Det är ett stort mysterium vem han ska döda. Men i slutet får man reda på att han ska döda den engelska kronprinsen. Sedan framkommer det även att han ÄR kronprinsen (tekniskt sätt så är han nog kung också) och hjärntvättningen tvingar honom att springa mot ett stup, men hans flickvän??? hjälper honom att stopa sig. Sedan leder han motståndsrörelsen att ta över makten.

Slutstriden utkämpas med 2 svärd tagna ur "2 nävar 2 svärdsymbol-altaret"

Någon som känner igen denna serie?

Den känner jag mycket väl igen. En suverän ungdomsserie som gick på TV3. Åren måste ha varit någon gång 1991-1992 (har för mig att jag såg den två gånger eftersom den repriserades).

Guds Riddare eller nåt i den stilen hette den. Den är i alla fall brittisk.

Den känner jag mycket väl igen. En suverän ungdomsserie som gick på TV3. Åren måste ha varit någon gång 1991-1992 (har för mig att jag såg den två gånger eftersom den repriserades).

Lite mer info om Knights of God.

Bra jobbat Ghost! :) Jag letade efter den, men kunde inte hitta något om den. Antar att den inte hette Guds Riddare på svenska. Kanske Guds krigare? Vet du Ghost?

Lite mer info om Knights of God.

Bra jobbat Ghost! :) Jag letade efter den, men kunde inte hitta något om den. Antar att den inte hette Guds Riddare på svenska. Kanske Guds krigare? Vet du Ghost?

Jag kommer ihåg att jag sett något avsnitt, men inte vad serien hette. Sökte lite till på nätet och fann att den sålts på VHS i två delar och då i under namnet Den svarta armén.

Låter som en ganska intresant serie. Men kan man som vuxen finna den sevärd, eller är den endast för yngre?

Den går nog definitivt att se som vuxen med. Serien riktade sig nog främst till tonåringar. Gillar du miniserier är den värd att se.

• 2 years later...

Lyfter ett gammalt ämne, men jag köpte de svenska utgåvorna som länkades till ovan. Nu var det dock redan 2009, så det var ett tag sedan jag såg serien. Dock var det kul att se om serien och den står sig fortfarande sig väldigt bra. Enda nackdelen med VHS-utgåvan är att man har klippt samman flera avsnitt till en del, vilket gör den lite lång och att cliffhangereffekten försvinner.

Serien finns vad jag vet inte utgiven på DVD. Men någon har laddat upp den på Youtube, så man kan se den där också. Inledningssekvensen:

http://www.youtube.com/watch?v=YwpdgenhhqQ

Edited by Aike

• 2 months later...

Trevligt fynd du gjort Aike, det var väll ca 20 år sedan man såg introt senast. Lustigt kommer ihåg det "brinnande svärdet", helikoptern, folket som går ner för trappan och de korsade svärden, men totalt glömt bort intro musiken, vilket känns lite konstigt eftersom jag nu tycker den känns väldigt mäktig och stämningsfull.

Ska bli intressant och se om serien har klarat tidens tand.

Undrar hur många andra tv serier som bara och ligger och samlar damm. Skulle vara internsant och se Tripoderna eller Zonen igen.

Edited by rehnvall