Jump to content

Framtidens städer kommer kanske bli som i Star Trek

Nyhet

Recommended Posts

ecocity_081206.jpgI science-fiction serien anses jorden vara ett grönt "paradis" där människorna lever i harmoni med naturen och bl.a. därför utgör ett populärt turistmål för besättningar på Federationens rymdskepp och rymdstationer. Nu menar flera arkitekter och ingenjörer att städerna senast om 100 år av nödvändighet kommer att domineras av näst intill självförsörjande ekostäder som kan sägas likna egna organismer. Som stadsplaneraren Paul F Downtown uttrycker det:

Jag tror helt enkelt det inte kommer att finnas något val. De städer som i framtiden inte är ekostäder kommer att bli närmast omöjliga att leva i, då det kommer att råda brist på både vatten och energi.

Så här vill arkitekterna att det skall se ut: I ekostäderna kommer energin från sol och vind, kuststäderna utnyttjar vattnet (i t.ex. våg- och tidvattenkraftverk). Frukt och grönt odlas i s.k. "vertical farms" (höghus med jordbruk på varje våning) eller i underjordiska jordbruk. Transporter sker till fots, med cykel, små elektriska bilar och högbanor med snabba tåg. Bostäder, butiker och arbetsplatser är sammanvävda för kortare transporter. Allt regnvatten utnyttjas och återanvänds. Många grönområden är anlagda.

Flera ekostäder är redan under uppbyggnad, bl.a. på Treasure Island utanf??r San Fransisco (klart 2020), Masdar City (2009) i Abu Dhabis öken och Dongtan (2010) utanför Shanghai i Kina.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Åter igen posetiva och nödvändiga nyheter för framtiden. Men det behövs fler om vi inte ska sänka oss själva. Och det går för sakta. Sedan är jag lite orolig att förändringar till ett mer hållbart samhälle kommer att stagnera på grund av de ekonomiska problemen som blottats de senaste halvåret.

Jag kan hålla med dig om det, men Illustrerad vetenskap är ändå mycket bättre än många andra tidskrifter. National Geographics är en av de sämsta vetenskapliga tidningarna anser jag personligen. Så i konkuransen står de sig mycket bra.

När jag läste humankeologi var vi ett par stycken som försökte "bygga" en självförsörjande, hållbar och miljövänlig stad. Det var svårt att få ihop, men det blev något i stil med det som nämns här.

(Och jag är också en någorlunda ung kvinna (26) som läser Illustrerad Vetenskap! ;) :D )

Edited by Marvin

Haha, jo, jag är väldigt cool. Har ett ganska stort intresse för kemi, fysik, biologi och hi-tech saker i allmänhet. Illustread Vetenskap är bra på det sättet, dom får med det mesta av det bästa, även om dom ibland överdriver så att saker låter coolare än vad det egentligen är.

• Create New...