Nyhet Posted December 13, 2008 Report Share Posted December 13, 2008 Det är en berättigad fråga (jag har e-postat till dom för ett svar) sedan det nu har bekräftats att den nya Star Trek-filmen även kommer att lanceras i IMAX-formatet. Enbart två biografer i Sverige kan visa i det digitala superformatet IMAX DMR (Image Maximum Digital Re-mastering); Cosmonova (Stockholm) och Aquamega (Piteå). Paramount har ensamrätt att distribuera filmen till IMAX-biografer. I'm thrilled that audiences will be able to experience this new, epic world of Star Trek - with an incredible cast and mind-blowing visual effects - on what is, obviously, the most remarkable film format in the world. (J.J. Abrams) Källa [ Till originalnyheten ] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted December 13, 2008 Report Share Posted December 13, 2008 Nog för att det skulle vara en superhit att se filmen i imax format på cosmonova men är det verkligen ekonomiskt försvarbart? Ingen skulle vara gladare än jag men finns verkligen marknaden? Fick just en heltokig vision med stockholm trekkers som arrangör och bara trekkers/trekkies i en fullsatt salong på en världspremiär (eller nästintill i varje fall) den 7:e maj eller så. Men det är väl än ??nskedröm att stilla bedja om, misstänker jag. J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted December 14, 2008 Report Share Posted December 14, 2008 Det hade vart oerhört cool att se Star trek i IMAX- men samtidigt är det nog inte så sannolikt att jag kommer upp till sthm inom den närmaste tiden så... Och jag får hålla med supreme commander, det känns som att det borde vara ekonomisk idioti att lansera en film av det här slaget i imax, men vi kanske har fel båda två... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted December 15, 2008 Report Share Posted December 15, 2008 Jag har fått svar från Cosmonova. Dom säger att dom inte kan visa den typen av filmer. Ett kanske inte så oväntat svar... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted December 15, 2008 Report Share Posted December 15, 2008 Inte helt oväntat. De satsar mer på 45 minuters dokumentärer och liknande. Men en förening kanske kan få till en specialvisning? J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vorik Posted December 15, 2008 Report Share Posted December 15, 2008 (edited) Det skulle nog kosta för mycket skulle jag gissa på. Paramount måste ju få hit den versionen av filmen oavsett om den ska visas för en bredare publik eller en mindre grupp/förening och oavsett vilket tror jag det inte blir ekonomiskt försvarbart. Lite synd egentligen, att vi inte har en enda biograf av den här typen som enbart koncentrerar sig på att visa spelfilmer, som dom har i USA. Edited December 15, 2008 by Tuvok Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted December 15, 2008 Report Share Posted December 15, 2008 Jag har fått svar från Cosmonova. Dom säger att dom inte kan visa den typen av filmer. Ett kanske inte så oväntat svar... Vad menar de med att de inte kan? Tekniskt? Rättigheter? Får inte för staten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted December 15, 2008 Report Share Posted December 15, 2008 1) Ekonomi. 2) De visar inte spelfilmer. 3) De föredrar 45 minuters dokumentärfilmer. 4) Allt detta är min gissning. J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted December 15, 2008 Report Share Posted December 15, 2008 (edited) Vad jag förstått är det i första hand av tekniska skäl. Den variant av IMAX man har på Cosmova kallas IMAX Dome, förmodligen är den inkompatibel med IMAX DMR. Jag publicerar Cosmonovas svar i sin helhet här nedan: tack för ditt email, men vi kommer inte att visa IMAX DMR-versionen av kommande Star Trek filmen. Vi kan inte visa den typen av filmer. FK, vi är Sveriges enda IMAX biograf, var det på svenska Wiki du läste att Akva är den andra IMAX-biografen? Vi får se till att informationen där blir korrekt ... Tack för visat intresse (!) och ledsen för det "negativa" svaret. Med önskan om en God Jul, Jessica Christensen Chef Cosmonova Edited December 15, 2008 by Fleetadmiral Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted December 15, 2008 Report Share Posted December 15, 2008 Synd synd, men inte särskilt förvånande Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted December 16, 2008 Report Share Posted December 16, 2008 Tråkigt! Hade varit kul med lite trek på cosmonova! J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts