Gå till innehåll
Nyhet

Nu finns superdatorn för hemmabruk

Rekommenderade inlägg

tesla_supercomputer_thumb_081216.jpgI dagarna kan man läsa i pressen att NVidia lancerar världens första PC med superdatorprestanda. Datorn ingår i en serie (med namnet Tesla) nya högpresterande PC-datorer som baserar sig på en ny revolutionerande mjukvaruarkitektur kallad CUDA (för parallellprocessning). Värstingmodellen klarar hela 12 teraflops¹ och levereras med ett rack med 1000 processorer. Men smakar det så kostar det, en topputrustad NVidia Tesla D870 kommer att kosta mellan 60000 till 70000 dollar (480000 - 560000 kr).

PS. Notera de tre stora fläktarna på framsidan.

¹= Placerar PC:n på 29:e plats bland världens superdatorer!

Källa

[ Till originalnyheten ]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkerligen :D . Datorer som klarar de nya spelen fins inte. Men det är väll halva utmaningen för speltillverkarna. Göra spel med prestanda som ingen dator ska klara av. :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jupp jag har gett upp pc-spel grejen nu. Har en stationär som jag bytte grafikkort på för ett bra tag sedan så nu är den obsolet. Det ska införskaffas en bärbar PC i det övre budgetskiktet. Det får räcka. Blir tv-spel konsol i framtiden istället! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Värstingmodellen klarar hela 12 teraflops¹ och levereras med ett rack med 1000 processorer.

Japp, den har jag installerat på toaletten för att reglera spolningarna på ett miljö- och kostnadseffektivt sätt. Kändes inte som att den dög till något annat! :rolleyes:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg