Jump to content

Revolutionerande teknologi i nytt rymdteleskop

Nyhet

Recommended Posts

herschel_telescope_2_thumb_090209.jpgEtt spektakulärt och imponerande rymdteleskop (Herschel) kommer inom några veckor att skjutas upp av ESA med en Ariane 5-raket från rymdbasen Korou i Sydamerika. Teleskopet kommer med sin 3,5 metersspegel att ha en 50 % större spegel än Hubbleteleskopet. Dessutom blir det världens första spegel tillverkad av keramik (kiselkarbid). Keramikspegeln är extremt hård, robust, lätt och har enastående prestanda. Spegeln kommer att kylas ner till nära absoluta nollpunkten (-273º C), detta för att maximera spegelns egenskaper, och göra det möjligt att upptäcka objekt i rymden som bara är några grader över absoluta nollpunkten och uppåt (som exempelvis de kallaste av bruna dvärgar, isiga kometer och kalla stoftmoln som så småningom kan bli till stjärnor).

Till skillnad från rymdteleskopen Hubble och Kepler (i banor runt jorden), kommer Herschel att placeras i en position 1,5 miljoner km från jorden.

[Klicka på bilden för förstoring]

Källa

[ Till originalnyheten ]

En sak jag inte blir klok på är varför spegeln ska vara så kall för? Jag menar man ser ju trots allt bilder, inte temperatur? J.

Jag håller med...

Är det någon som vet varför den behöver vara så kall?

För att inte infraröda strålning ska störa bilderna. Den tar bilderna inom det infraröda spektrumet och där syns värmestrålningen. Genom att vara tokkall så minimeras den störningen. Den har också en sköld riktad mot solen så den inte ska störa bilderna heller.

En sak jag inte blir klok på är varför spegeln ska vara så kall för? Jag menar man ser ju trots allt bilder, inte temperatur? J.

Jag håller med...

Är det någon som vet varför den behöver vara så kall?

För att inte infraröda strålning ska störa bilderna. Den tar bilderna inom det infraröda spektrumet och där syns värmestrålningen. Genom att vara tokkall så minimeras den störningen. Den har också en sköld riktad mot solen så den inte ska störa bilderna heller.

Okej tack så mycket för svaret.

• Create New...