Mr Trek Posted February 16, 2009 Report Posted February 16, 2009 Hej, Min Trek-samling frodas snabbt och snart kommer mamma och pappa att tvinga mig att ha mina Star Trek DVD:er, böcker mm på mitt rum. Så jag tänkte bygga en Star Trek hylla att ha sakerna på. Självklart tänkte jag mig en trekkig hylla och skulle gärna få lite tips från någon som kanske byggt en eller har någon bra idé. Hittills är min enda idé en där warpgondolerna är hyllor. Men som sagt skulle jag gärna få lite förslag, idéer av andra trekkers som kanske själva har erfarenhet av att bygga en eller har kommit på något. Tacksam för svar hur små eller komplexa de än är. Tack på förhand // Mr Trek Quote
commander ricochet Posted February 16, 2009 Report Posted February 16, 2009 En warphylla! Ska du bygga den i skolan eller som hemmaprojekt? Med sticksåg eller liknande så kan du ju såga till alla möjliga former. Som eller kanske en något modifierad batlet´h som hylla? Quote
Mr Trek Posted February 16, 2009 Author Report Posted February 16, 2009 (edited) Ska du bygga den i skolan eller som hemmaprojekt? Hemma blir det väl(slöjdlärarn är så grinig och vi kommer inte att ha slöjd förrän tidigast nästa termin). Vi har sticksåg hemma om det var så du menade. Bat'leh idén kanske också kan funka Sen kom jag på en borgkub med utdragbara hyllor design också. Edited February 16, 2009 by Mr Trek Quote
Supreme Commander JAF Posted February 16, 2009 Report Posted February 16, 2009 Borg cub iden låter ju inte så dum. Då kan man ju nästan ta vilken billy bokhylla som helst och måla om i de rätta färgerna. J. Quote
Mr Trek Posted February 16, 2009 Author Report Posted February 16, 2009 Jag tänkte mig lite mer av en "kub kub" med utdragbara hyllor från sidorna. Om jag ska ha kub idén alltså... Quote
commander ricochet Posted February 16, 2009 Report Posted February 16, 2009 Kom ihåg att ta kort på det hela och visa här sedan! Quote
Mr Trek Posted February 16, 2009 Author Report Posted February 16, 2009 Det ska jag göra men just nu vill jag gärna ha hjälp med fler designidéer... Quote
Mr Trek Posted April 1, 2009 Author Report Posted April 1, 2009 Nu måste jag verkligen komma på något, jag beställde just 5 säsonger av DS9(som ni kanske visste) har 6 st filmer ENT säsong 1-2 och en del böcker. Snart kommer jag tvingas att ha mina ST saker på rummet! Är det någon annan som har något förslag? Quote
RoLaren Posted May 10, 2009 Report Posted May 10, 2009 Nu måste jag verkligen komma på något, jag beställde just 5 säsonger av DS9(som ni kanske visste) har 6 st filmer ENT säsong 1-2 och en del böcker. Snart kommer jag tvingas att ha mina ST saker på rummet! Är det någon annan som har något förslag? Billy bokhyllor från IKEA är prisvärda och sväljer en hel del dvder och star trekprylar. Har själv Billy. Quote
Supreme Commander JAF Posted May 11, 2009 Report Posted May 11, 2009 Billy bokhyllan målad i lämplig färg eller kanske med en ufp logga på sidorna är ju inte helt fel. Annars är det väl bara att kolla runt på nätet och i serierna/filmerna tills det säger klick och du hittar något du verkligen vill göra... J. Quote
Mr Trek Posted May 11, 2009 Author Report Posted May 11, 2009 Ja, men det måste vara snart, för mina DVD-er står just nu på kanten av bokhyllan ganska instabilt, inget jag trivs med. Quote
RoLaren Posted May 11, 2009 Report Posted May 11, 2009 Ja, men det måste vara snart, för mina DVD-er står just nu på kanten av bokhyllan ganska instabilt, inget jag trivs med. Ta en neutral hylla. Det är ju ända så att du vill att dina treksaker ska synas, inte just hyllan. Eller hur? För att göra något som "spacar" upp hyllan föreslår jag en cool belysning med t ex led-lampor. Quote
Mr Trek Posted May 12, 2009 Author Report Posted May 12, 2009 Den iden var riktigt bra, tack så mycket. Kanske ha ljusslingor i mönster som liknar Enterprise? Quote
RoLaren Posted May 12, 2009 Report Posted May 12, 2009 Här är ett par exempel på hur jag har gjort i ett par vita billyhyllor från IKEA http://i42.tinypic.com/25q8ay9.jpg http://i41.tinypic.com/k9j1wh.jpg En vit Billyhylla 80x202x28 kostar 329 spänn så den är prisvärd, tycker jag. Med extrahyllor får man plats med 400 dvdfilmer/billyhylla (50/rad). Den finns även i andra färger som svart eller silver. Jag föreslår en ljus hylla då dammet inte syns lika bra på en ljus yta. Så silver eller vit. Men allt beror på vad du har för möbler i resten av rummet. Quote
RoLaren Posted May 12, 2009 Report Posted May 12, 2009 Snyggt, inga ENT boxar? Nope, gillade inte Enterprise. Quote
Mr Trek Posted May 12, 2009 Author Report Posted May 12, 2009 Även om det är ganska OT måste jag undra varför, jag tycker nämligen den är bra. Quote
RoLaren Posted May 12, 2009 Report Posted May 12, 2009 Även om det är ganska OT måste jag undra varför, jag tycker nämligen den är bra. - De koncentrerade sig så hårt på att hitta fienden överallt istället för att hitta de dilemman Star Trek står för - man utvecklade inte karaktärerna tillräckligt eller vänskapsband mellan karaktärerna - vulkans löjliggjordes och deras logik bestod i att ofta stoppa huvudet i sanden. - kontinuitetsfel Dock finns det några bra avsnitt i serien, t ex Shuttlepod one, dear doctor, unexpected... och så givetvis, mest positiva med ent var designen. Jag älskar Archers rum och inredningen av NX01 generellt. Quote
Mr Trek Posted May 12, 2009 Author Report Posted May 12, 2009 Jo visst kan den vara lite fiende koncentrerad ibland, men jag tycker inte att ENT saknar avsnitt där man tänker en massa efter att ha sett avsnittet. Du har rätt om att Shuttlepod one, dear doctor och unexpected är underbara avsnitt. Har du sett alla säsongerna eller bara det som SVT visade(jag har hört att 3:an och 4:an är de bästa)? Quote
RoLaren Posted May 12, 2009 Report Posted May 12, 2009 (edited) Jo visst kan den vara lite fiende koncentrerad ibland, men jag tycker inte att ENT saknar avsnitt där man tänker en massa efter att ha sett avsnittet. Du har rätt om att Shuttlepod one, dear doctor och unexpected är underbara avsnitt. Har du sett alla säsongerna eller bara det som SVT visade(jag har hört att 3:an och 4:an är de bästa)? Jag har sett alla avsnitt minst en gång. Det är så att jag är med i Stockholm Trekkers, en förening som visar Star Trek på stor duk, en gång i månaden och där har man visat alla avsnitt minst en gång. Faktum är att jag sett all officiell Star Trek. Allt allt allt. Men så har jag varit trekker i väldigt många år också. Men jag kollade precis på vad ENT kostade och hittade säs 3 för 99 kr på cdon.se och kunde inte motstå att köpa den. Annars tycker jag nog att säs 1 var bäst av ent. Minus "temperal cold war". Edited May 12, 2009 by RoLaren Quote
Mr Trek Posted May 13, 2009 Author Report Posted May 13, 2009 (edited) Men jag kollade precis på vad ENT kostade och hittade säs 3 för 99 kr på cdon.se och kunde inte motstå att köpa den. Annars tycker jag nog att säs 1 var bäst av ent. Minus "temperal cold war". Jo, jag såg ditt tips i en annan tråd, jag kommer slå till så fort jag kan! Edited May 13, 2009 by Mr Trek Quote
The Holy Three Posted October 10, 2009 Report Posted October 10, 2009 Själv ska jag strax införskaffa mig en sån här hylla: att ha mina Star Trek figurer i. Kommer se riktigt snyggt ut. Star Trek figurer i Billy hyllor ser helt enkelt inte lika bra ut. Hyllan på bilden är en IKEA-Bertby ;) Quote
Mr Trek Posted October 10, 2009 Author Report Posted October 10, 2009 Hehe, det där var ju min idé efter ett besök på IKEA för ett tag sen, har inte blivit av än dock. Det är en kränkning att läsa folks tankar utan tillstånd bara sådär The Holy Three, skärp dig eller stå inför krigsrätt!! :lol: Annars kan man se det som att trekkers har god smak Quote
RoLaren Posted October 10, 2009 Report Posted October 10, 2009 Visst är den snygg, men den rymmer inte speciellt mycket. Jag skulle behöva så många för att få plats med all; cds, dvds, bluerays och star trekbråte. Quote
The Holy Three Posted October 10, 2009 Report Posted October 10, 2009 Jag ska bara ha mina actionfigurer i hyllan, så det räcker nog mer än väl för min del. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.