Gå till innehåll
Awry

Fysik - Star Trek vs. verkligheten

Rekommenderade inlägg

Jag håller på med ett fysikarbete i skolan och behöver er hjälp.

Mitt uppdrag är att jämföra vår rymd med rymden i Star Trek.

Jag ska alltså inte bara snacka om gravitationen, utan kanske en grej som att rymdexplosionerna i Star Trek till en början var ljudlösa, men att det upprörde tittarna och att producenterna därför tillsätter ljud i rymden, trots att där ljud inte kan färdas.

eller ännu hellre hur tröghetsdämpare gör det möjligt att färdas snabbare än ljuset.

Det vore sjukt fint om ni kom på intressanta skillnader och förklaringar som jag kan ta hjälp av.

tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du prata om rent fysikaliska felaktigheter eller jämföra dagens rymdfart mot dito i startrek? De mer problematiska grejjerna kommer man ju ifrån genom att bara säga att man använder teknik i startrek. Saker som t.ex. överljusfart, artificiell gravitation samt inertial dampeners som vi helt enkelt inte skulle kunna åstadkomma idag, men som i startrek förklaras med rent tekniska hjälpmedel.

Av det som verkligen är fysikaliskt felaktigt är ju det mest slående just som du själv nämner ljud i rymden. Det finns väl även en del andra "smågrejjer" man gjort för att göra tittarupplevelsen mer trevlig än verkligheten, t.ex. genom att färglägga rymdfenomen som i verkligheten troligen inte har någon färg alls. Detta kan jämföras med många "vackra" astronomibilder som vi är vana att se, där gasmoln etc lyser i fina röda och blåa färger. Dessa färger är inte på något sätt objektens verkliga färg, utan bara tillagt i bilden för att göra det fint och göra en visualisering möjlig. Att göra sådant är inga svårigheter alls och är "fysikaliskt" berättigade då man helt enkelt visualiserar andra våglängdsintervall i det synliga intervallet.

Ett annat område som jag skulle klassa som fysiskt omöjligt, men ändå inte kan med säkerhet säga att det är omöjligt, är tidsresor som ju är ett tema som återkommer lite då och då. Det är ju något du kan diskutera.

Om du vill diskutera sådant som i ST förklaras just med teknik för att komma ifrån fysikproblemen så är det ju just överljusfart, artificiell gravitation, inertial dampeners etc som du kan ta upp.

Överljusfarten är såklart något av det lättaste då det helt enkelt inte går att uppnå med den kunskap om fysik vi har idag. I ST förklaras det som du säkert vet med hjälp av en "warpbubbla" som därmed inte bryter mot relativitetsteorin. Det finns även en del hypoteser om hur något sådant skulle kunna fungera i verkligheten, men dessa innehåller många problem som gör det ytterst tveksamt.

Artificiell gravitation skulle kräva att man behärskar användandet av gravitoner, vilka antas existera men ännu ej bevisats.

Inertial dampeners vet jag inte riktigt hur de fungerar i ST, men det är ju också något du kan ta upp. Med det menar jag t.ex. att utan sådana skulle människor och objekt i skeppet krossas mot väggarna vid enorm acceleration om de inte satt fastspända på något sätt.

Även hantering av antimateria är ju en teknikgrej som du kan ta upp. Dels varifrån antimaterian kommer samt hur den hanteras för att undvika annihilering.

Edit: En snabb titt här på forumet ger fler tips om möjliga diskussionsämnen, t.ex. transportörer m.m.

Redigerad av Fmi

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp Fysiken i Star Trek, så hittar du många intressanta uppslag. Vet dock inte var man får tag i den svenska utgåvan, eftersom det är omkring tio år sedan den gavs ut. Den finns även på engelska och heter The Physics of Star Trek och borde finnas hos nätbokhandlarna i Sverige samt amerikanska Amazon. Den tar upp mycket av det du verkar vara ute efter.

Om du inte vänta, så finns det en hel del på nätet med:

The Science of Star Trek

http://ssdoo.gsfc.nasa.gov/education/just_...n/startrek.html

Finns fler länkar här på Wiki:

http://en.wikipedia.org/wiki/Physics_and_Star_Trek

Memory Alpha har också en hel del artiklar om vetenskapen inom serierna.

Kan du tyska finns här en dokumentär om olika tekniska saker i Star Trek

http://www.youtube.com/watch?v=x2mj4MQ9P8k

Du kan också gå med i Trekbbs-forat. (trekbbs.com). Det har en avdelning som diskuterar Trek teknologi mer aktivt än vi gör här. http://www.trekbbs.com/forumdisplay.php?f=14 Dessutom finns nog en del av de som arbetade med serien på forat. Har du tur kanske de kan svara.

Redigerad av Aike

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lånade Fysiken i Star Trek(den svenska utgåvan) i bokbussen och skulle vilja varna för den, de översätter allt avsnittsnamn, kända fraser mm

Jag klarade inte av att läsa den för att den gick en på nerverna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Köp Fysiken i Star Trek, så hittar du många intressanta uppslag. Vet dock inte var man får tag i den svenska utgåvan, eftersom det är omkring tio år sedan den gavs ut. Den finns även på engelska och heter The Physics of Star Trek och borde finnas hos nätbokhandlarna i Sverige samt amerikanska Amazon. Den tar upp mycket av det du verkar vara ute efter.

Jag har boken hemma, men tycker dock den innehåller så mycket att jämföra med.

Tack för de andra tipsen, skall checka dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu