Jump to content

Star Trek The Original Series Säsong 2

Recommended Posts

Nu har jag under en tid gått igenom säsong 2 för en andra gång för att kunna recensera den som jag gjorde med säsong 1. Jag kommer än en gång ge dom betyg i en 1-10 skala och kommer recensera dom i sändningsorder, men även avsnittens produktionsorder kommer att visas.

#34 Amok Time: Säsong 2 börjar med ett superbt avsnitt. Det finns en risk att man hört talas om detta avsnitt långt innan man såg det, så var i alla fall fallet för mig, avsnittet där Kirk & Spock tvingas slåss mot varann tills en av dom dör! Har man sett The Cable Guy så ser man att detta avsnitt satt sina spår i popkulturen. Musiken till kampscenen är briljant! I det här avsnittet får vi även reda på väldigt mycket intressant fakta om Vulcans, både arten och planeten. Världens mest kända utomjordiska hälsning, som blivit den största symbolen för Star Trek (tillsammans med Spock’s öron) visas här för första gången, då Spock gör den vulkanska hälsningen tillsammans med orden ”Live Long & Prosper”, vilket gör det en milstolpe i Star Trek (och sci-fi) universumet. Ett av säsong 2’s allra bästa avsnitt. 10/10.

#33 Who Mourns For Adonais: När Enterprise närmar sig blir de stoppade av en stor hand som håller fast skeppet, men handen är egentligen är ett kraftfält. Det är en ensam och uttråkad varelse som gjort detta i hopp om att få skeppets besättning att ta sig ner till planeten, där han vill bli behandlad som en Gud i utbyte mot att ge människorna vad de vill ha. En intressant tolkning utav den grekiska mytologins gudarnas ursprung, dock är inte avsnittet det bästa och det är alldeles för lite Spock i det. 6.5/10*

#37 The Changeling: Avsnittet som utan tvekan var grunden till idén till Star Trek: The Motion Picture. Här stöter Enterprise på en satellit kallad Nomad som försvann för flera hundra år sedan och även är misstänkt för att ha förintat en hel planet. Precis som i The Motion Picture bjuds den in för att studera människorna och skeppet, som nu är i stor fara. Ett bra och spännande avsnitt. 7.5/10

#39 Mirror, Mirror: När Kirk, McCoy, Scotty och Uhura ska strålas tillbaka till Enterprise sker ett fel med transportern och vi får se dom hamna på Enterprise i ett parallelt universum som är väldigt annorlunda jämfört med det dom är vana vid, medan deras alternativa jag hamnar på det Enterprise vi redan känner till. Kirk & Co inser snart att de inte passar in i detta universum där man dödar för att komma upp i rang och måste snabbt ta sig tillbaka innan de blir upptäckta för vad de är och bli avrättade. Två simpla anledningar till varför detta är en klar tiopoängare: Alternativa Spock har ett skägg, och alternativa Uhura klär sig på ett sätt att jag som man inte kan göra något annat än att dregla. 10/10

#38 The Apple: Ett riktigt blodbad till avsnitt där röd-dräkter dör titt som tätt när Kirk & co beamar ner till en planet de aldrig varit på förut. Dom upptäcker att en maskin styr det primitiva folket som bor där och de måste bestämma sig om de ska bryta mot deras Prime Directive. Mycket bra & mystiskt avsnitt med några intressanta händelser mellan huvudkaraktärerna. 9/10

#35 The Doomsday Machine: Enterprise hittar ett annat skepp, USS Constellation, helt utslaget utan några ombord förutom commander Decker. De får reda på att ett flertal planeter har förstörts av ett domedagsvapen som är på väg mot deras galax. Nu måste dom stoppa det innan det är försent. Ett mycket bra avsnitt med mycket händelser i, alltid spännande och väl genomfört, intrigerna höjer spänningen och panik-känslan ligger på topp genom hela avsnittet. 10/10

#30 Catspaw: När Sulu & Scotty inte kan nås på den planet de är nere på, medan den tredje person som varit nere beamar upp endast för att dö sekunden senare, åker Kirk, Spock & McCoy ner till planeten för att se vad som står på. De bjuds in till ett slott där dom blir undersökta av en ny art de aldrig stött på förut. Trots att avsnittet nästan enbart fokuserar på trion Kirk, Spock & McCoy ger det inte avsnittet den önskade effekten. Ett av de sämre avsnitten i säsong 2. 5/10

#41 I, Mudd: Karaktären från säsong 1’s avsnitt ”Mudd’s Women”, Harold Mudd, är tillbaka här. Denna gång har han med hjälp av robotar fört Enterprise till en planet bebodd av endast robotar. Robotarna är Mudd’s tjänare, dom vill ha nya människor att studera, vilket är anledningen till att Mudd lurat dit Kirk & co som nu är fångar mot sin vilja. Till skillnad från Mudd’s Women är detta ett mycket bra avsnitt med en bra dos av humor och man stör sig inte lika mycket på Mudd’s karaktär. 8/10

#31 Metamorphosis: På vägen till Enterprise för att hämta medicin till den dödssjuke ambassadören Nancy Hedford fångar en energikälla transportskeppet som även Kirk, Spock och McCoy befinner sig i. De tas till planeten Gamma Canaris N, där de stöter på en människa som påstår sig vara warpens uppfinnare, Zefram Cochrane. Problemet är bara att Cochrane ska ha dött 150 år tidigare. Ett helt ok avsnitt, inte jättebra men heller inte dåligt. Intressant och händelserikt nog för att göra mig nöjd. 7/10

#44 Journey To Babel: Avsnittet där vi för allra första gången får se Spock’s föräldrar, före detta ambassadören Sarek (spelad av Mark Lenard som vi tidigare sett som den romulanske kaptenen i avsnittet Balance of Terror från säsong 1) & hans fru Amanda. Ombord på Enterprise är det ett hundratal diplomater som ska färdas till en fredskonferens för att rösta om framtiden för Coridan-systemet, som är rikt på dilithium-kristaller. Medan en diplomat blir mördad ombord, där Sarek är den logiske misstänkte, följer ett okänt skepp efter Enterprise. Det här avsnittet har allt; action, spänning, humor och ett riktigt bra manus. De sista två minuterna av avsnittet innehar bland den bästa & roligaste dialogen skriven i TOS. 10/10

#32 Friday’s Child: Nere på planeten Capella IV för att förhandla om ett kontrakt för en viktig mineral visar det sig att även Klingon’s är med i förhandlingen. Debatten över vem som ska få kontraktet gör att stammen splittras och börjar kriga mot varann. Mitt i allt detta är Kirk & co strandsatta på planeten utan tillgång till en communicator. Kul med ännu ett avsnitt där vi får se mer utav Klinongs. Inte en tråkig stund och en hel del roliga dialoger genom hela avsnittet. 8/10

#40 The Deadly Years: På ett rutinbesök hos en koloni upptäcker Kirk & co att alla invånare är döda, utav extremsnabb åldring. Väl tillbaka på Enterprise lider de av samma åkomma, alla utan Chekov som inte blev smittad. För varje minut som går blir dom äldre och äldre, Kirk, som riskerar att bli senil, riskerar då även att förlora kaptenstiteln innan ett botemedel kan hittas. Ett helt ok avsnitt där sminket är övertygande i vissa stunder mer än andra. Seniliteten och irritationen bland de åldrande karaktärerna känns trovärdigt. 7/10

#47 Obsession: När ett gasmoln dödar några rödskjortor börjar Kirk misstänka att det är samma gasmoln som dödade halva besättningen ombort på skeppet Farragut som han tjänstgjorde på 11 år tidigare. Ett späckat avsnitt där vi får veta lite mer om Kirk’s tidigare liv innan han blev kapten på USS Enterprise, vilket alltid är intressant. Ett nervkittlande slut i stil med The Doomsday Machine fungerar väldigt bra. 8.5/10

#36 Wolf In The Fold: På planeten Argellius II misstänks Scotty ha dödat en kvinna samtidigt som han lider av minnesförlust. Nu måste sanningen fram innan en eventuell rättegång tar plats, där Scotty riskerar att bli dömd till döden om han anses vara skyldig. Ett lite annorlunda avsnitt i klassisk mordgåta-anda, både upplyftande och originellt. 7/10

#42 The Trouble With Tribbles: Ett av de mer välkända avsnitten som sedan var grunden till DS9 avsnittet ”Trials & Tribble-ations” Enterprise måste vaka över en rymdstation som har en speciell sorts vete till en planet, då dom misstänker att Klingons, som har permission på samma rymdbas, kommer försöka sabotera vetet. Samtidigt på basen finns det en försäljare som säljer små, gosiga djur som heter Tribbles, som multipliceras varje gång dom äter och snart blir alldeles för många i antal, vilket skapar problem både på basen och uppe på Enterprise. Utan tvekan ett av de mest underhållande och humoristiskaste Star Trek avsnitten i serien, med många klassiska repliker såsom;

McCoy: Do you know what you get when you feed a Tribble too much?

Captain Kirk: A fat Tribble

10/10

#46 The Gamesters of Triskelion: Kirk och några ur besättningen blir nerbeamade till en planet utav en okänd art som vill använda dom som underhållningsslavar genom att låta dom slåss medan utomjordingarna slår vad om vem vinnaren blir. Här får Kirk manipulera, charmera och slåss, ett riktigt bra avsnitt med andra ord! 8.5/10

#49 A Piece of the Action: En planet har anammat en bok som en tidigare expedition lämnat efter sig till en livsstil, en bok om gangsters i Chicago på 20-talet. Planeten är nu en Gangster planet där ”hits” tillhör vardagen. Kirk & co beamar ner ovetandes om detta och handlar snart i trubbel. Ännu ett mycket humoristiskt avsnitt med oförglömliga scener, som t. ex när Kirk ska försöka köra en bil med växelspak, och Spock’s nya smeknamn ”Spocko”. Ett av de bästa avsnitten utav den här säsongen. 10/10

#48 The Immunity Syndrome: Enterprise stöter på en energisugande organism som precis tagit död på skeppet USS Intrepid, vilket var bemannat utav Vulcans. För att hindra organismen från att reproducera sig och sprida sig över galaxen måste USS Enterprise nu ta död på den, men hur? Spännande avsnitt där Spock står mycket i fokus. 8/10

#45 A Private Little War: Kirk återvänder till en relativt primitiv planet han besökt 13 år tidigare där han upptäcker att Klingons befläckat deras livsstil genom att ge den rivaliserande kunskapen att göra vapen. Federationens Prime Directive sätts här på spel. Avsnitt med Klingons i fokus är jag svag för, men bortsett från det är det ändå ett stabilt avsnitt där det alltid händer saker. Håll utkik efter Mugatu! 8/10

#51 Return To Tomorrow: De sista tre överlevande ur en väldigt avancerad ras, som numera inte har några kroppar, vill använda Kirk, Spock & en kvinnlig forskares kroppar för att kunna bygga robotar och sätta sig själva i dom och på så sätt leva ett rikare och produktivare liv. Stannar det verkligen där? Hyfsat bra avsnitt, dock inget av de bättre från denna säsong. 7/10

#52 Patterns of Force: Kirk & Spock tar sig ner till en planet där man tappat kontakt med historikern John Gill. Väl på planeten märker man snart att samhället anammat Nazityskland. Står John Gill bakom denna förändring i samhället på planeten Eko? Smått humoristiskt avsnitt med en väldigt seriös ton och en rejäl moralkaka ges ut, dock inte på ett fånigt sätt. 8/10

#50 By Any Other Name: Kirk, Spock, McCoy och två rödskjortor finner problem när de anländer till en planet där de fått ett falskt nödanrop. De, likaså Enterprise blir tillfängatagna utav Kelvaner, som vill hem till sin planet. Besättningen kommer på ett intressant sätt att slå fienden i det här avsnittet, på samma sätt som det är humoristiskt i vissa delar. Ett bra avsnitt. 8/10

#54 The Omega Glory: Fast på en planet där Bones tvingas försöka komma på hemligheten till evigt liv tvingas Kirk & Spock försöka bekämpa kapten Tracey och befolkningen Kohm’s i deras försök att utrota den andra befolkningen som bor på planeten, Yangs. Ett helt ok avsnitt som dock blir lite löjligt mot slutet och på grund av detta tappar poäng. 7/10

#53 The Ultimate Computer: En ny superdator ska sättas på prov ombord på Enterprise, som med hjälp av denna endast behöver 20 personer ombord på skeppet. Något går givetvis snett och snart får vi återigen se Kirk kämpa mot en dator. Ett riktigt bra avsnitt som ställer mycket bra frågor, ska maskiner få ta över människors arbete till den graden att vi inte behövs längre? 9/10

#43 Breads and Circuses: Kirk, Spock & McCoy letar efter en kapten på en planet mycket lik jorden där romarna aldrig släppte makten. Mycket, mycket bra avsnitt med några av de absolut bästa karaktärsmomenten i serien, då mestadels mellan Spock & McCoy. Vi får även se något sällsynt i detta avsnitt, en mänskligare sida utav Spock! När Spock går till undsättning för McCoy blir man nästan tårögd. Kanske inte populärt, men jag ger detta avsnitt 10/10

#55 Assignment: Earth: Menat som ett pilotavsnitt för en serie vid samma namn är detta förståeligt ett riktigt bottennapp. Vi får inte se mycket utav originalbesättningen och fokusen sätts istället på framtida agenten Gary Seven och hans katt Isis. Utan tvekan det sämsta avsnittet i den här säsongen. 4/10

Sammanfattning: Ja, vad ska man säga? Säsong 2 är helt fantastisk, och jag förstår varför det är en evig kamp mellan denna och säsong 1 om vilken säsong som är bäst i serien. Den här säsongen är utan tvekan mer jämn än säsong 1, som tog ett tag att komma igång och innehar många tio & åttapoängare. Skådespeleriet i den här säsongen är än en gång på topp utav trion Kirk, Spock & McCoy, och humorn verkar ha en större del i den här, vilket jag inte ser något fel i då vi fått flertalet klassiska avsnitt med hjälp av detta.

En mycket bra säsong, nu är det bara säsong 3 kvar, som jag givetvis kommer recensera tids nog.

Kul recension.

Mitt favoritavsnitt är A Piece och the Action tätt följt av Journey to Babel. De tycker jag är den enda tiopoängarna.

Men det finns rätt många avsnitt som nästan når hela vägen som The Doomsday Machine, Amok Time, The trouble with Tribbles.

Egentligen finns det inget riktigt dåligt avsnitt. The Omega Glory (5/10) som inte är någon favorit tycker jag är bra fram till slutet när Kirk reciterar konstitutionen. Avsnittet pekar också på ett grundläggande problem med säsongen: att det är för många parallella jordavsnitt. Det funkar fantastiskt när det är humoristiskt som i A Piece och the Action, men blir lite sämre när det ska vara seriöst. Mycket beror på att det är så många i den andra hälften av säsongen. Vissa blir bra som Patterns of Force, andra lite sämre som Bread and Ciruses.

Egentligen är väl TOS som bäst när Gene Coon var huvudmanusförfattare, vilket var andra hälften av säsong ett och första hälften av säsong två. Så att kvaliteten går ner något i andra hälften är inte så underligt.

Sedan finns det ju vissa som tycker att man spelar mer på att man gillar Kirk, Spock och McCoy som rollfigurer än att man skriver lika bra manus som i säsong ett. Det ligger väl lite i det med.

Men överlag är det en riktigt bra säsong.

Egentligen finns det inget riktigt dåligt avsnitt. The Omega Glory (5/10) som inte är någon favorit tycker jag är bra fram till slutet när Kirk reciterar konstitutionen. Avsnittet pekar också på ett grundläggande problem med säsongen: att det är för många parallella jordavsnitt. Det funkar fantastiskt när det är humoristiskt som i A Piece och the Action, men blir lite sämre när det ska vara seriöst. Mycket beror på att det är så många i den andra hälften av säsongen. Vissa blir bra som Patterns of Force, andra lite sämre som Bread and Ciruses.

Håller med dig om att det blev lite väl många paralella jordavsnitt mot senare delen av säsongen, trots att jag gillar de flesta. Synd att du inte uppskattar Bread and Circuses så mycket. Ger du den åtminstone lite pluspoäng för dialogen mellan Spock & McCoy i cellen?

43 Breads and Circuses - var det i det avsnittet man tydligt såg skarven mellan det riktiga örat och på Spocks öra? :blink: (om det var det så fördärvade "örat" hela avsnittet för mig) :(

Kommer inte ihåg det du påpekar, men att det skulle förstöra hela avsnittet tycker jag är lite väl dramatiskt ;)

Jo, jag gillar cellscenen i Bread and Circuses. Den är underbar. Däremot tycker jag att de har använt parallellidén alltför många gångar när BaC kommer. Dessutom är historien väldigt osannolik att det finns en exakt likadan planet med en romersk kultur, fast Jesus kommer tvåtusen år senare.

Hade det varit ett tidreseavsnitt hade jag tyckt det hade varit bättre. Själva grundidén med att vad som skulle hänt om romarriket bestod är intressant.

För övrigt så är avsnittet lite kul eftersom det nästan beskriver hur tv är idag med ultimate fighting och wrestling.

Edited by Aike

• 3 years later...