Nyhet Posted March 9, 2009 Report Share Posted March 9, 2009 Zachary Quinto berättade för SciFi Wire att det nästan blev en riktig kampscen för Spock innan Abrams steg in och stoppade det hela. (***mindre spoiler följer nedan***) Quinto sade att det från början var tänkt att Spock skulle kämpa mot 6 motståndare med bara händerna. Efter att Quinto lärt sig en hel del kampsport och det bara var två dagar kvar till filmningstillfället säger Abrams enligt Quinto "Nåja, vi gör inte det - det blir en vapenkamp istället". Quniton menar själv att det blev ett bättre koncept som mer är kopplat till filmen Star Treks kontext. På frågan om Quinto fick möjligheten att göra det vulcanska nervnypet (eng. vulcan nerve pinch) skruvade han på sig och sade lite lurigt "Du vet, det kan bli något sådant, vi får se...". Tillägg 090311: Ordalydelsen angående kontext är ändrad. Källa [ Till originalnyheten ] Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted March 9, 2009 Report Share Posted March 9, 2009 (edited) Hmm var står det att kamp med vapen är ett mer treks-själ-relaterat koncept än kamp utan vapen? Worf tränar och kämpar mycket med bara händerna t.ex. Jag föredrar personligen en mix av vapen och endast händer. Båda är intressanta och jag hajar inte vad den ena eller andra typen har för olika koppling som nämns här? :blink: Och i trailern så är det ju gruff med bara händer. Edited March 9, 2009 by michael ricochet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted March 9, 2009 Report Share Posted March 9, 2009 Jag tror att de menar att en kampscen med 6 personer blir mer långdragen och en vapenscen (med fasrar, antog jag) blir snabbt övergången och därmed inte får detta fokus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted March 9, 2009 Report Share Posted March 9, 2009 Mja men en kampscen med endast händer mot 6 pers går att göra hur lång eller kort som helst. Beror på vad man använder för situation och tekniker.(hur bra eller dåliga motståndarna respektive försvararen är) Tyckte bara att påståendet att vapenkamp var mer trekkigt än kamp utan vapen är känns konstigt och ogrundat. Förhoppningsvis var det så att dom helt enkelt bara kände mer för vapen denna gång och detta påstående om vad som var mest star treks själ bara var lite allmänt svammel i okunskap. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted March 9, 2009 Report Share Posted March 9, 2009 Han menade väl att det var otrekkigt för den karaktären att slåss med händerna? Spock alltså... J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted March 9, 2009 Report Share Posted March 9, 2009 Öuhm? Spock som gjordes känd för och introducerade the nerve pinch? Och i filmen så verkar ju inte Spock ha något emot att smacka på Kirk när dom tjötar på varandra ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted March 9, 2009 Report Share Posted March 9, 2009 Han menade väl att det var otrekkigt för den karaktären att slåss med händerna? Spock alltså... J. Så kan det ha varit. De säger inte mycket i intervjuerna så det är svårt att veta vad man skall lägga in mellan raderna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted March 10, 2009 Report Share Posted March 10, 2009 Undrar just vad som menas med Star Treks själ. Ser man på TOS så fightas det en hel del med nävarna. Ser man dock på idén bakom Star Trek så passar ingen form av våld in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted March 10, 2009 Report Share Posted March 10, 2009 Men om vi läser från källan ser vi att nyhetsförmedlaren (Pjotr'k?) missuppfattat lite. Det är inte Star Treks själ och "kontext", det är filmens kontext (översätter man inte det med "sammanhang"?) det talas om. Stor skillnad! Läs nedan: "And I think he understood in the context of the film what it needed, and it didn't need that in that moment, and so it changed." Dessutom hittar jag inte var han nämner Star Treks (eller filmens) själ i sammanhanget. Fri tolkning av texten som spårade ur? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted March 10, 2009 Report Share Posted March 10, 2009 "And I think he understood in the context of the film what it needed, and it didn't need that in that moment, and so it changed." Dessutom hittar jag inte var han nämner Star Treks (eller filmens) själ i sammanhanget. Fri tolkning av texten som spårade ur? Filmens kontext är samma som filmens själ, tolkar jag. Jag skulle kanske ha tydliggjort att det var filmen Star Treks själ och inte genren Star Treks själ, men jag trodde andemeningen ändå gick fram. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted March 10, 2009 Report Share Posted March 10, 2009 Filmens kontext är samma som filmens själ, tolkar jag. Jag skulle kanske ha tydliggjort att det var filmen Star Treks själ och inte genren Star Treks själ, men jag trodde andemeningen ändå gick fram. Hmm med risk för att trampas på tårna så vill jag förekomma eventuella missförstånd i min text nedan genom att säga att jag inte är ute efter att klaga på arbetet du/ni lägger ned. Följande skrivs i all välmening: Ok, jag kan verkligen inte sätta likhetstecken mellan de två, speciellt inte i detta sammanhang. 'Själ' är ett svårdefinierat ord. Och jag tror att folk förväntar sig en rak rapportering av nyheterna mer än författarens tolkning. (Den orsakade ju en del missförstånd trots allt). Nåja, eventuella missförstånd verkar utraderade nu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted March 10, 2009 Report Share Posted March 10, 2009 Jag missuppfattade det hela då jag enbart läste nyheten här men efter förklaringen så verkar det mer logiskt. Det här illustrerar dock problemet med kommunikation via text. Ibland måste man vara övertydlig för att undvika missförstånd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted March 11, 2009 Report Share Posted March 11, 2009 Jag har ändrat i nyheten - se längst upp så ser ni justeringen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts