Jump to content

Vad har ni sett för marknadsföring för den nya filmen?


Aike

Recommended Posts

I USA marknadsför Paramount den nya filmen bland annat via promotions tillsammans med Kellogs Corn Flakes och Burger King och via tv-spots vilket har diskuteras här förut. Det har även börjat dyka upp affischer och annat promotionmaterial i biograferna. Med andra ord storsatsar bolaget på filmen.

Men här då?

Det enda jag har sett är den första trailern som visas före Watchmen Jag får i alla fall k??nslan att UIP, som distribuerar filmen, inte gör någon större satsning. I Bergakungen (Göteborgs stora biokomplex) fanns ingenting ännu. Men det fanns redan en stand up för nya Wolverine. Och medan jag väntade i biljettkön berättade en speakerröst om att man kunde köpa ett rabattkort som gällde fram till och med i juni. Rösten läste upp alla storfilmer man kunde se, som just Wolverine, Änglar och Demoner samt Terminator. Men inte Star Trek.

Jag undrar om de inte ens lägger mer än de gjorde på Nemesis här, vilket var lite och ganska väntat eftersom TNG-filmerna aldrig blev stora här. First Contact, som antagligen var den flest såg, kom t ex hit först när svenska UIP blev lovade en förlustgaranti från moderbolaget. Och bara 17 000 såg Nemesis 2003.

Det enda positiva hittills är att den officiella hemsidan har en svensk version, vilket tyder på att Paramount ser Sverige som en potentiell marknad. Och det borde de väl också, eftersom en del av serierna har setts av många när de har haft bra sändingstider.

Har ni sett någon annan reklam än trailern? Och tror ni att det blir någon satsning här?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var på Kenny Begins på Bergakungen i Göteborg. Stor väggaffisch på utsidan för Änglar och demoner, som har premiär fem dar efter Star Trek. Standups för Wolverine och Natten på muséet 2 som bägge kommer i maj inuti biografen.

Och ingen Star Trek-trailer före Kenny Begins, vilken borde ha en del gemensam potentiell publik.

Jag får känslan av att SF och Paramount/UIP verkar ointresserade att satsa på filmen.

Det är lite trist med tanke på att det läggs en del krut på andra marknader.

Men filmen kanske blir en så kallad sleeper här, dvs en oväntad succé.

Edited by Aike
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det positiva i marknadsföringsväg så här några dagar före premiär:

Tv-reklam, vilket jag inte tror att någon Trek-film har fått här förut.

Bra recensioner

Paramount kör Google Adwords-annonser för filmens hemsida. Googla ord som Star Trek, nya biofilmer, biopremiärer och varianter på dessa så ser man annonser för filmen.

Dock tycker jag nog det negativa överväger. Jag gick förbi Bergakungen i Gbg idag. Och trots att det är en av Sveriges största biografer finns det inte en enda bioaffisch för filmen. Istället gör man reklam på utsidan för Nicholas Cages film Knowing och Änglar och Demoner. På insidan hänger det stora banderoller för Terminator och en ny 3d-film. Det är riktigt dåligt, då Star Trek-filmerna hade stora premiärer i Göteborg tidigare. Nu märks det inget.

Enda ljusglimten var en bra artikel om filmen i SF:s tidning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...