Gå till innehåll
Nyhet

Nye Chekov spelar Kyle Reese i Terminator Salvation

Rekommenderade inlägg

Anton Yelchin är dubbelt bioaktuell. Först spelade han Chekov i Star Trek. Nu spelar han Kyle Reese i Terminator Salvation.

Kyle Reese är en klassisk sci-fi-hjälte. I den första filmen reste han från framtiden år 2029 till 1984 för att stoppa Arnold Schwarzenegger som mördarroboten "the Terminator".

Anton Yelchin spelar en yngre Kyle Reese. ??ret är 2018 och kriget mellan mänskligheten och maskinerna pågår för fullt. I en intervju med Chud säger Yelchin att han vill att biobesökaren ska känna igen sig:

-Som ett fan vill jag gå på bio och se Kyle Reese och säga: "Åh, den killen kan växa upp och bli honom." Han är på sin vakt och är ångestfylld. Jag tyckte att det skulle vara intressant att öka hans ångestnivå, då han inte har skärpan en soldat skulle ha, eftersom han inte är det ännu.

Precis som Chekov tolkar han åter en rollfigur någon annan har spelat tidigare. Michael Biehn spelade Reese i The Terminator och Terminator 2. I den nyligen nedlagda tv-serien "Terminator: The Sarah Connor Chronicles" porträtterade Jonathan Jackson honom. Yelchin jämför de bägge rollfigurena:

-I Star Trek var målet att införliva och hedra originalet, men inte imitera det, inte göra en karikatyr. Det är naturligtvis enkelt och det är något man ska undvika. Rollfiguren Kyle Reese är en sådan paranoid, intensiv, intressant individ, så det är svårare att göra karikatyr där. Det är något man inte ens får tanken att göra.

Anton Yelchin, som bara är 20 år, är trots biogenombrottet ingen nykomling i Hollywood. Han har ett dussintal gästroller i tv-serier bakom sig under de senaste tio åren. Bland annat har han varit med i Cityakuten och Law and Order.

Terminator Salvation har premiär imorgon onsdag den tredje juni. Se trailern här.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han har fått kritik för det, ja. Bland annat av Herb Solow som nästan kan kallas för medskapare av Star Trek, då han deltog aktivt med att utveckla Roddenberrys grundidé när serien såldes in till NBC. Han kallade honom för hyperaktiv i filmen. Men problemet är ju att Koenig spelade original-Chekov på ett sådant sätt. Särskilt brytningen som är så fånig att det blir en karikatyr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Terminator är på väg att floppa rejält i USA. Alla förväntade sig att den skulle krossa Star Trek, men den lär knappast ens spela in 150 miljoner dollar på den amerikanska marknaden. Filmbolaget får förlita sig på den internationella marknaden.

Att spela Batman, som Bale gör, innebär ju som bekant att karriären går utför :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kommer se filmen på bio, men jag har inte så höga förväntningar på den. CGIexplosioner och Bale, med samma röst som han använde i Batman "I'm Batman"-skrovlet. Jag är nog den enda sm inte hyllar Bale som Batman, eller de nya Batmanfilmerna. Tacka vet jag Burtonfilmerna med Michael Keaton.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
-I Star Trek var målet att införliva och hedra originalet, men inte imitera det, inte göra en karikatyr.

Var det inte just det de gjorde med Chekov i filmen?

Exakt! Humor på hög nivå här.

Han har fått kritik för det, ja. Bland annat av Herb Solow som nästan kan kallas för medskapare av Star Trek, då han deltog aktivt med att utveckla Roddenberrys grundidé när serien såldes in till NBC. Han kallade honom för hyperaktiv i filmen. Men problemet är ju att Koenig spelade original-Chekov på ett sådant sätt. Särskilt brytningen som är så fånig att det blir en karikatyr.

Koenig's Chekov var inte lika överdriven som i den nya filmen och han var definitit inte hyperaktiv heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gillade nya Chekov, han verkar smartare än den gamla även om han har lika svårt för engelska. Vad är det för fel på att vara hyperaktiv egentligen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att nya Chekov kändes väldigt överdriven(och det lockiga håret stämde inte alls), han var i stort sett bara comic relief, inte som den tidigare som var comic relief med karaktär. Jag är ganska missnöjd med med både porträttet av Chekov och Sulu i den nya filmen. De hade liksom ingen karaktär.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag gillade nya Chekov, han verkar smartare än den gamla även om han har lika svårt för engelska. Vad är det för fel på att vara hyperaktiv egentligen?

Angående just denna sortens hyperaktiv blev han bara löjligt fånig, springer bl. a runt och snackar för sig själv "I can do zat, I can do zat!!"

Typ som USS Enterprise's egna village idiot.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag såg Terminator nu. Den var bra: 3/5. Men den går inte jämföra med de tre gamla filmerna. Det här är en sci-fikrigsfilm i dystopisk miljö. Filmer som är lika T4 är Mad Max 2, 3, Starship Troopers och Transformers. Den står sig bra här, då det fanns en del riktigt bra actionsekvenser.

Yelchin var mycket bra och hade en betydligt större roll än i Star Trek. Jag är osäker på om jag hade känt igen honom om jag inte vetat att det var han.

Bale var Bale. Cool och passade i rollen som Connors. Nackdelen är att Batman är en ganska lik figur: bägge två är splittrade överlevare som är introspektiva och korthuggna. Problemet är att Connors inte kan ta på sig Batmandräkten och bara slåss, så det blir fler framvästa, korthuggna repliker i stället, vilket är lite ansträngande.

Den stora svagheten är att filmen så fokuserad på Terminatorvärlden. Det finns nästan ingen brygga till tiden före maskinerna startar kriget. För att uppskatta filmen behöver man vara insatt i Terminatormytologin, vilket jag tror är orsaken till att den går ganska dåligt i USA. Det är svårt att hänga med i John Connors och Kyle Reese gemensamma historia. Jag hade glömt bort den och hade inte förstått om jag inte hade läst på häromdagen. Knappast ett bra sätt att introducera en ny filmserie på. Det är länge sedan senaste filmen och så hemskt många har inte följt tv-serien. Helt enkelt: filmen fokuserar för mycket på fansen i stället för den breda publiken.

Jag kommer se filmen på bio, men jag har inte så höga förväntningar på den. CGIexplosioner och Bale, med samma röst som han använde i Batman "I'm Batman"-skrovlet. Jag är nog den enda sm inte hyllar Bale som Batman, eller de nya Batmanfilmerna. Tacka vet jag Burtonfilmerna med Michael Keaton.

Ja, han väsande var lite väl likt Batman här.

Redigerad av Aike

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående just denna sortens hyperaktiv blev han bara löjligt fånig, springer bl. a runt och snackar för sig själv "I can do zat, I can do zat!!"

Typ som USS Enterprise's egna village idiot.

Lite överentusiastisk kanske, men vad är det som får andra att irritera sig på hyperaktiva, överentusiastiska människor. Jag tycker det är bra att man visat sånt i Star Trek och jag gläds över att man inte filtrerar bort folk med ev ADHD eller annan bokstavskombination i Star Treks framtidsvision.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Helt enkelt: filmen fokuserar för mycket på fansen i stället för den breda publiken.

Samma som Star Trek gjort tidigare alltså. Bygger man en film på en existerande franchise så får man räkna med det.

Jag tycker det är bra att man visat sånt i Star Trek och jag gläds över att man inte filtrerar bort folk med ev ADHD eller annan bokstavskombination i Star Treks framtidsvision.

Men borde inte sjukvårdens utveckling gjort det möjligt att bota sådana åkommor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag tycker det är bra att man visat sånt i Star Trek och jag gläds över att man inte filtrerar bort folk med ev ADHD eller annan bokstavskombination i Star Treks framtidsvision.

Men borde inte sjukvårdens utveckling gjort det möjligt att bota sådana åkommor?

Vad menar du med botar. Påstår du att ADHD är en sjukdom? Det är snarare en variation i mänskligheten. Jag kan tycka att det behövs folk med diverse avvikelser för de tänker ofta på andra sätt och det innebär utveckling.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att man blir mycket bättre på att "ta hand om" folk med bokstavssyndrom och liknande som aspberger. Man kanske inte botar dem men man har förmodligen mycket bättre förmåga att erbjuda utbildning/medicin/teknik som gör livet mycket bättre för personer med dessa syndrom. J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lite överentusiastisk kanske, men vad är det som får andra att irritera sig på hyperaktiva, överentusiastiska människor. Jag tycker det är bra att man visat sånt i Star Trek och jag gläds över att man inte filtrerar bort folk med ev ADHD eller annan bokstavskombination i Star Treks framtidsvision.

Nu stör jag mig på det eftersom Chekov inte ska framstå som sådan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vad menar du med botar. Påstår du att ADHD är en sjukdom?

Nej, det var därför jag skrev åkomma istället för sjukdom. Men det var lite klumpigt skrivet av mig. Supreme Commander uttryckte det bättre här ovan.

Precis. Det är det jag reagerade på också. Läste just nyheten om Herb Solows artikel och där står det: "Bland reservationerna finns karaktären Pavel Chekovs stärkta hyperaktivitet som var mer än vad de ursprungligen tänkte sig, nästan som en karikatyr av originalet."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nästan 100 000 såg Terminator första långhelgen (onsdag-söndag) förra veckan. Det är mer än hur många som har sett Trek över huvud taget i Sverige under fem veckor. Men det är klart det har varit viss skillnad i marknadsföring.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vad menar du med botar. Påstår du att ADHD är en sjukdom?

Nej, det var därför jag skrev åkomma istället för sjukdom. Men det var lite klumpigt skrivet av mig. Supreme Commander uttryckte det bättre här ovan.

Precis. Det är det jag reagerade på också. Läste just nyheten om Herb Solows artikel och där står det: "Bland reservationerna finns karaktären Pavel Chekovs stärkta hyperaktivitet som var mer än vad de ursprungligen tänkte sig, nästan som en karikatyr av originalet."

Alla ska vara så normala och duktiga jämt. Äntligen en person som vågar visa enusiasm och spontanitet och får skratt och sk it för det. Tyvärr så får man inte vara annorlunda i samhället för då blir man ansedd som konstig och så ges det mediciner hit och dit för ADHD klassas som en åkomma istället för en variation av människan. Jag vill faktiskt passa på att tala för människor med dessa syndrom och poängtera att den med högst IQ jag träffat hade som 7-åring minst 180 i IQ (testen gick inte högre) men är även diagnostiserad med ADHD. Kan man inte acceptera människor som de är istället för att medicinera och få dessa stackare att känna sig konstiga och sjuka?

I StarTrekframtiden föddes LaForge blind och får t o m styra Enterprise D så åkommer verkar finnas kvar. Då är genterapi förbjuden i ST. Barclay är väl lite asberger, men accepteras ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här handlar det väl mer om karaktären? Att Chekov inte är en sådan extrem karaktär.

Att människor är olika ska självklart accepteras. Jag har själv en kille med ganska allvarliga cp störningar i klassen, men alla gör sitt bästa för att han ska passa in, även om alla inte gillar han som person så hjälper alla till ändå. Jag tror att människan hela tiden blir bättre på att acceptera annorlunda människor...

"Problemen" en del verkar ha(inkluderar mig) med Chekov i den nya filmen beror nog mer på att det inte är Chekov vi har lärt känna i tidigare ST. Om de ville ha en karaktär med de egenskaper den nya Chekov fick hade det enligt min mening varit bättre att göra en helt ny karaktär med de egenskaperna istället för att sätta det på en karaktär som inte är sådan. Det hade nog gått hem bättre hos trekkers/trekkies och det hade varit en intressant del i filmen om de hade gjort så. Det är alltså inte personlighetstypen vi har problem med utan att karaktären Pavel Chekov inte är sådan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dock ska sägas att många som inte ens ha sett jurassic trek (TOS) eller filmerna med dess karaktärer klagar på adhd-Chekov, just att han är för entusiastisk och spontan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg