Jump to content

Språk på forumet - är engelsk postning tillåtet?

Recommended Posts

Jag tänkte först skriva frågan i ett pm till någon moderator, men då jag antar att någon annan kanske har undrat samma sak tänkte jag att jag skapar en frågetråd istället.

Min fråga är helt enkelt om det är tillåtet att posta på engelska.

Anledningen till att jag undrar är p.g.a. att jag skriver mina Voyager-/DS9-review-trådar både här och på engelsktalande forum, vilket i nuläget innebär att jag får skriva varje inlägg två gånger p.g.a. översättning.

Med tanke på att säkerligen >90% av besökarna här har en fullgod förståelse av engelska skulle det underlätta att skippa översättningssteget genom att posta på engelska direkt.

Jag ser inget i reglerna som direkt anger att svenska är ett krav, men det finns ju vissa språkvårdsanvisningar där som indirekt tyder på att det är svenska som gäller.

Det är i första hand ett svenskt forum riktat till svenska besökare så svenska måste vara huvudspråket.

Men vi är naturligtvis inga språkvårdande robotar och inser att då mycket av information med mera kommer på engelska så kan det naturligtvis accepteras ibland, vi räknar även med att det stora flertalet av våra besökare är hyfsat bra på engelska.

Så därför brukar en del intervjuer, facebook avskrifter och liknande hamna som engelska även i forumet och naturligtvis slinker det igenom ett och annat engelskt citat eftersom sådant oftast gör sig bäst på originalspråket.

Så om du tycker att det ger mycket arbete ser jag inget hinder till att posta på engelska även om jag naturligtvis tycker att det är bäst att posta på svenska om så är görligt! J.

Det är i första hand ett svenskt forum riktat till svenska besökare så svenska måste vara huvudspråket.

Men vi är naturligtvis inga språkvårdande robotar och inser att då mycket av information med mera kommer på engelska så kan det naturligtvis accepteras ibland, vi räknar ??ven med att det stora flertalet av våra besökare är hyfsat bra på engelska.

Så därför brukar en del intervjuer, facebook avskrifter och liknande hamna som engelska även i forumet och naturligtvis slinker det igenom ett och annat engelskt citat eftersom sådant oftast gör sig bäst på originalspråket.

Så om du tycker att det ger mycket arbete ser jag inget hinder till att posta på engelska även om jag naturligtvis tycker att det är bäst att posta på svenska om så är görligt! J.

Jo, jag gör nog så att jag fortsätter att skriva på svenska ett tag till iallafall. Ifall det visar sig att ingen är diskussionssugen och att få läser så blir det nog att byta över till engelska - det är ju bättre att göra det än att sluta posta helt iallafall ... förutsatt att någon iallafall läser och kanske emellanåt vill diskutera något av avsnitten :)

Vi är ett svenskt forum, så därmed är det på svenska som diskussionerna är på. Däremot har vi väl överseende med det från tid till annan, och om vi någon gång får besök av en Star Trek-alumn (som normalt bara pratar engelska, så är ju självfallet diskussioner med denna person helt okej på engelska. Men forat som helhet är på svenska.