Mr Trek Posted August 3, 2009 Report Share Posted August 3, 2009 (edited) Efter att på statustavlan sett att Pjotr'k läser Terok Nor och att Peak har läst serien tänkte jag öppna en diskussion om denna fantastiska trilogi som är bland det bästa jag läst (bästa inom ST tillsammans). Eftersom jag inte vill spoila något för Pjotr'k kan vi i början diskutera den första boken, som enligt mig är den sämre i trilogin (,men den är ändå riktigt bra)! Edited August 3, 2009 by Mr Trek Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fmi Posted August 3, 2009 Report Share Posted August 3, 2009 Är nog inte omöjligt att jag beställer böckerna inom en snar framtid. De var ju mycket billigare än vad jag hade väntat mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted August 3, 2009 Author Report Share Posted August 3, 2009 Du kommer inte att ångra dig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted August 4, 2009 Report Share Posted August 4, 2009 Jag har läst halva första boken och är mycket glatt överraskad - den här bokserien är mycket bra. Jag kommer att delta i diskussionen när jag läst klart den första boken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted August 4, 2009 Author Report Share Posted August 4, 2009 En anledning till att jag tyckte den första boken var svagare kan vara att jag var stressad att läsa ut den snabbt och inte kunde ta den tid jag önskade. 2-3 läste jag visserligen på mindre än en vecka, men det berodde på att jag hade stora mängder av den dyrbara varan tid, eftersom jag var på vårt primitiva sommarställe och att mina ska vi säga ickefavoritkusiner var där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted August 11, 2009 Author Report Share Posted August 11, 2009 Hur långt har du kommit Pjotr'k? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted August 11, 2009 Report Share Posted August 11, 2009 Jag är precis klar med första boken och har börjat med andra i helgen. Jag återkommer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted August 13, 2009 Report Share Posted August 13, 2009 Jag är nu halvvägs in i den andra boken i trilogin och en tydlig skillnad kan jag se mellan dem. När man läste den första boken kände man verkligen att man befann sig mitt i de stora händelserna hela tiden. Det var de stora beskrivningarnas bok och även om man fick veta detaljer i enskilda personers liv, tappade jag aldrig kontakten med de stora mer övergripande händelserna. I den andra boken så har jag upplevt skildringarna kring motståndsrörelsen och dess olika celler, nästan som en biberättelse i jämförelse med det stora svepet i första boken. Detta är kanske naturligt, men jag har inte koll på det övergripande på samma sätt, och saknar detta. Ibland görs i båda böckerna korta nedslag i situationer som till ytan ser ut att vara petitessartade, men som när man studerar det närmare inser har att göra med framtida händelser i TNG och främst DS9. Exempel: [spoiler för DS9, säsong 4, och Terok Nor-trilogins andra bok] Tora Naprem, en av Gul Dukats älskarinnor, födde en dotter. Detta känns som en pyttegrej i sammanhanget (mer än att det kopplas till Kira Merus ändrade tankar kring förhållandet med Dukat och sedermera hennes egen död), men dottern Tora Ziyal blev en återkommande och viktig karaktär i säsongerna 4-6. Jag tycker att böckerna är mer medryckande än vad jag själv hade räknat med och ser fram emot att få läsa vidare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borgmi Posted August 13, 2009 Report Share Posted August 13, 2009 Åh, jag blir så sugen på de här böckerna när jag läser vad ni skriver. Så nu är det bestämt, imorgon ska jag köpa! Någon som vet om SF-bokhandeln i stockholm har dom i butiken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted August 13, 2009 Report Share Posted August 13, 2009 Enligt SF-bokhandelns egen sida skall den finnas i lager i Stockholm, Göteborg och Malmö, så vi får väl hoppas för din skull att det stämmer. Priset är 79 kronor för närvarande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts