Nyhet Posted September 5, 2009 Report Share Posted September 5, 2009 (edited) Enligt professor Henry Markram vid Brain Mind Institute i Schweiz är en komplett syntetisk hjärna biologiskt och tekniskt möjlig att konstruera inom 10 år. Det största hindret tror Markram är de enorma finansiella investeringar som behövs. Hjärnan är förstås otroligt komplex med biljoner synapser, miljarder neuroner, miljoner proteiner och tusentals gener. Men de är ändå ändliga till antalet. Redan med dagens teknik är det möjligt att med omvänd ingenjörskonst (s.k. reverse engineering, RE) återskapa delar av hjärnan. Exempelvis har man visat lyckade resultat med att efterlikna neuronernas funktioner med hjälp av kolnanorör. Professor Markram: En modell av hjärnan skulle kunna kunna kopplas till en superdator och fungera som ett sorts undervisnings- och diagnostikverktyg i samhällets tjänst. Inom rymdforskningen skulle den artificiella hjärnan kunna användas för att överse funktionerna på t.ex. ett rymdskepp, eventuellt kopplad till en syntetisk röst för att underlätta kommunikationen maskin-människa. [bilden visar ett diagram över en specifik del av hjärnan med artificiella enheter som verkställare av hjärnfunktioner] Källa [ Till originalnyheten ] Edited September 5, 2009 by Nyhet Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted September 5, 2009 Report Share Posted September 5, 2009 Visserligen är jag ju en troende Data-fan-freak men jag tror(självklart inte i närtid) inte att dom får till det hela-alltså att dom får till själen, mångsidigheten, nyckerna, tycke och preferens osv. Som jag fattar det så har dom bara tänkt sej själva "bygget". Men att få en själ och självmedvetande(oups skynet) är nog inte helt närliggande. Både spännande och otäckt! :blink: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted September 6, 2009 Report Share Posted September 6, 2009 Det är en sak att "bygga" en hjärna och en helt annan att få den att fungera. Till och med dr Soong gjorde ju flera misslyckade försök, bla Lore och b4 innan han lyckades. J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted September 6, 2009 Report Share Posted September 6, 2009 Riktig AI ligger nog fortfarande långt bort, det är spännande med upptäckter och försök men visst går tankarna åt matrix-hållet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fmi Posted September 6, 2009 Report Share Posted September 6, 2009 Visserligen är jag ju en troende Data-fan-freak men jag tror(självklart inte i närtid) inte att dom får till det hela-alltså att dom får till själen, mångsidigheten, nyckerna, tycke och preferens osv. Som jag fattar det så har dom bara tänkt sej själva "bygget". Men att få en själ och självmedvetande(oups skynet) är nog inte helt närliggande. Både spännande och otäckt! :blink: Självmedvetande och "själ" (jag sätter det inom citationstecken eftersom det till viss del är ett så diffust begrepp) håller jag absolut med om att det inte känns särskilt troligt att man kan få till än på länge, men de andra sakerna du räknar upp kan ju i princip programmeras redan idag i olika skalor. Det riktigt intressanta blir ju hur man ska definiera var gränserna går för de olika aspekterna. Om man t.ex. programmerar in preferenser så kan ju vissa av dem anses vara rätt snarlika vissa mänskliga preferenser (t.ex. att män oftast attraheras till kvinnor och vice versa) som vi i princip är biologiskt programmerade till. Precis på samma sätt kan jag ju programmera en dator till att med 95% sannolikhet göra ett visst val varje gång en viss situation uppstår samt att även ta andra yttre faktorer i betraktelse. Då blir det ju i princip samma sak som mänskliga preferenser och tycke. Om man sen bara lagrar alla resultat och beräknar om sannolikheter efter dem så får man ju en "lärande" dator som har preferenser som är baserade på t.ex. resultatets gynnande för vad nu den försöker åstadkomma. När det gäller självmedvetande så kommer man väl måhända ut på lite djupt filosofiskt vatten dock :P Personligen tror och hoppas jag att vi får se i all väsentlighet levande maskiner i vår (min :P) tid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted September 6, 2009 Report Share Posted September 6, 2009 Ja men dessa programmerade preferenser som du menar, känns ju inte äkta och har inte då tillkommit av egen utveckling genom tid och erfarenheter. Visst vissa preferenser finns, som du nämner, redan programmerade i oss men långt ifrån alla. Och man kan ju inte alltid härleda en preferens till att den har kommit till för att det gynnar en. Om jag t.ex gillar färgen blå så är ju inte det direkt kopplat till att det gynnar mej....jag tycker helt enkelt att den färgen är trevlig. Och vissa dagar gillar jag choklad(givetvis Dukat-choklad hehe) men andra dagar så tycker jag inte speciellt mycket om den utan vill ha colaflaskor Mmm attans nu blev jag ju sugen på colaflaskor bara för det! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fmi Posted September 6, 2009 Report Share Posted September 6, 2009 Ja men dessa programmerade preferenser som du menar, känns ju inte äkta och har inte då tillkommit av egen utveckling genom tid och erfarenheter. Visst vissa preferenser finns, som du nämner, redan programmerade i oss men långt ifrån alla. Och man kan ju inte alltid härleda en preferens till att den har kommit till för att det gynnar en. Om jag t.ex gillar färgen blå så är ju inte det direkt kopplat till att det gynnar mej....jag tycker helt enkelt att den färgen är trevlig. Och vissa dagar gillar jag choklad(givetvis Dukat-choklad hehe) men andra dagar så tycker jag inte speciellt mycket om den utan vill ha colaflaskor Mmm attans nu blev jag ju sugen på colaflaskor bara för det! Fast på ett eller annat sätt kan man nog alltid koppla dina "preferenser" till någon anledning som kan göras maskinell så att säga. T.ex. kan ditt val mellan colaflaskor och choklad i stort t.ex. bero på vad du har ätit tidigare under dagen och vilket av dem du åt sist. Favoritfärger och sådant blir dock lite svårare att förklara .... än så länge Visst är mänskliga preferenser något som styrs av väldigt många olika faktorer, men det tror jag absolut inte är omöjligt att simulera och därmed skapa. Jag har en syn på människan som i all väsentlighet en komplex biologisk maskin, och jag tror därmed att allt som gör oss till människor kommer att gå att konstruera förr eller senare. :borg2: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted September 6, 2009 Report Share Posted September 6, 2009 Jag håller med^ Vi är bara väldigt avancerade maskiner, med ett stort ego som får oss att tro för höga tankar om vår art Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted September 6, 2009 Report Share Posted September 6, 2009 Även artikelförfattaren delar i allt väsentligt Fmi:s uppfattning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted September 6, 2009 Report Share Posted September 6, 2009 Bah! Man ska ha höga tankar om sin art ;) Självklart så kan man se oss som maskiner och jag håller till stor del med. Dock så anser jag oss ha en själ utöver vårt maskinära beteende(jo jag är andlig på mitt eget vis) och denna själ kommer nog inte i första taget till en avancerad maskin...men Data har ju nästan nå´t ända fram...men där är vi inte än! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts