Lorien Postad 13 Oktober, 2009 Rapport Postad 13 Oktober, 2009 (redigerade) Vad som händer om två svarta hål kolliderar beror framförallt på spinnriktningen. Vid en direkt träff kommer hålen antingen att sluka varandra (om de spinner åt samma håll) och skapa ett ännu större svart hål eller studsa ifrån varandra (om de spinner åt olika håll) med våldsam hastighet. Hålen kan också gå in i en spiralrörelse om de befinner sig tillräckligt nära varandra, men sluteffekten blir densamma som ovan. De svarta hål som vi kan ha problem med att upptäcka är om de är mycket små. Varje svart hål utsänder s.k. Hawkingstrålning vilken kan detekteras, men om det svarta hålet är litet kanske vi märker av det först när det är mycket nära. Det går inte att förstöra ett svart hål, men Hawkingstrålningen får det att förgasas långsamt, även om det går extreeeeeemt långsamt. Det enda sätt mig veterligen att undvika att träffas av ett svart hål som har en bana som sammanfaller med jordens är att använda sig av s.k. mörk energi som har en egenskap som är motsatt till gravitationen (dvs. har ett negativt tryck/en antigravitationell verkan). För att skapa mörk energi måste vi förstås först veta vad det är, och det vet vi inte. En del menar att den kan bestå av antipartiklar till s.k. mörk materia. Man har räknat på teoretiska modeller där man kallat partiklarna i mörk materia för axioner (en typ av supersymmetriska partiklar) och motsvarande antiaxioner för mörk energi. Med andra ord, skapa tillräckligt med mörk energi i laboratoriet och släpp ut den i närheten av det svarta hålet så att dess bana ändras. Enklare sagt än gjort. Tack för informationen Fleetadmiral. Nu blir vår uppgift mer möjlig att genomföra. Då det borde vara enklare att skapa mörk materia än att flytta på en sol 500 gånger större än vår sol. :lol: Dessutom så skulle inte vårt förra plan fungerat heller enligt din information.... Redigerad 13 Oktober, 2009 av Lorien
Fmi Postad 13 Oktober, 2009 Rapport Postad 13 Oktober, 2009 Vad som händer om två svarta hål kolliderar beror framförallt på spinnriktningen. Vid en direkt träff kommer hålen antingen att sluka varandra (om de spinner åt samma håll) och skapa ett ännu större svart hål eller studsa ifrån varandra (om de spinner åt olika håll) med våldsam hastighet. Hålen kan också gå in i en spiralrörelse om de befinner sig tillräckligt nära varandra, men sluteffekten blir densamma som ovan. De svarta hål som vi kan ha problem med att upptäcka är om de är mycket små. Varje svart hål utsänder s.k. Hawkingstrålning vilken kan detekteras, men om det svarta hålet är litet kanske vi märker av det först när det är mycket n??ra. Det går inte att förstöra ett svart hål, men Hawkingstrålningen får det att förgasas långsamt, även om det går extreeeeeemt långsamt. Det enda sätt mig veterligen att undvika att träffas av ett svart hål som har en bana som sammanfaller med jordens är att använda sig av s.k. mörk energi som har en egenskap som är motsatt till gravitationen (dvs. har ett negativt tryck/en antigravitationell verkan). För att skapa mörk energi måste vi förstås först veta vad det är, och det vet vi inte. En del menar att den kan bestå av antipartiklar till s.k. mörk materia. Man har räknat på teoretiska modeller där man kallat partiklarna i mörk materia för axioner (en typ av supersymmetriska partiklar) och motsvarande antiaxioner för mörk energi. Med andra ord, skapa tillräckligt med mörk energi i laboratoriet och släpp ut den i närheten av det svarta hålet så att dess bana ändras. Enklare sagt än gjort. Tack för informationen Fleetadmiral. Nu blir vår uppgift mer möjlig att genomföra. Då det borde vara enklare att skapa mörk materia än att flytta på en sol 500 gånger större än vår sol. :lol: Dessutom så skulle inte vårt förra plan fungerat heller enligt din information.... Kruxet är bara att s.k. mörk materia och energi bara är hypotetisk än så länge. Personligen tycker jag att när det gäller "mörk materia" så är neutrinohypotesen mer tillfredsställande. Den säger då att en stor del av den "saknade massan" finns i form av neutriner som far runt med ~lusets hastighet och växelverkar med vanlig materia endast extremt svagt. Om jag inte minns fel så kan en neutrino passera genom ljusår av normal materia utan att absorberas. Det är rätt maffigt :P Kruxet är bara att man inte riktigt vet om de över huvud taget har massa, och om i så fall, om den har tillräckligt för att kunna motsvara den "saknade massan" som behövs för att beskriva de effekter vi ser på universum. Antineutrinon har dock tyvärr inga så trevliga och exotiska egenskaper som de hypotetiska partiklar Fleetadmiral beskriver, så isf kommer du tyvärr inte nånvart längre med ditt .... ja vad det nu var du tänkte göra egentligen :P
commander ricochet Postad 13 Oktober, 2009 Rapport Postad 13 Oktober, 2009 Jamen tjejer och killar! Ni har ju glömt den röda materian! En liten klick av det gägget så är allt klart! :visslar: Oj så spännande att det finns så mycket att upptäcka! På kort tid har det rapporterats om vatten på månen (som för övrigt är en jättebra låt med Major Tom. Dom var före sin tid minsann!) och en fet hoola hop-ring runt Saturnus!
Lorien Postad 13 Oktober, 2009 Rapport Postad 13 Oktober, 2009 (redigerade) Tack för informationen Fmi, det är alltid trevligt och lära sig mer. Ja vi pratade kring hur vi skulle rädda världen om vi hotades av ett svart hål och därav vår intressant diskussion som även du har tagit del av. commander ricochet, berätta lite mer om den röda materian. Redigerad 13 Oktober, 2009 av Lorien
Mr Trek Postad 14 Oktober, 2009 Rapport Postad 14 Oktober, 2009 Har du inte sett den nya ST filmen?^ Där finns den fantastiska röda materian :P
commander ricochet Postad 14 Oktober, 2009 Rapport Postad 14 Oktober, 2009 Det är en (än så länge fiktiv?) materia som Romuanlfulingen Nero har och använder för att förstöra Vulcan. Används för att skapa svarta hål. Ser lite ut som jordgubbskräm..och det är ju gottegott! :P :P
Fleetadmiral Postad 14 Oktober, 2009 Rapport Postad 14 Oktober, 2009 (redigerade) Det är en (än så länge fiktiv?) materia som Romuanlfulingen Nero har och använder för att förstöra Vulcan. Används för att skapa svarta hål. Ser lite ut som jordgubbskräm..och det är ju gottegott! :P :P Den "Röda materian" förekommer även i bakgrundsberättelsen till spelet "Star Trek: Online". Den röda materian förklaras som "instabil materia som skapas syntetiskt ur den sällsynta isotopen dekalitium med naturligt sammanfallande egenskaper. Röd materia kan fås att kollapsa om "tänd" (dvs. reaktion som startar vid tillräckligt hög temperatur) tills den är oändligt sammanpressad i en kvantsingularitet" Se: http://www.startrekdb.se/globala/ordforklaringar.php Redigerad 14 Oktober, 2009 av Fleetadmiral
Lorien Postad 14 Oktober, 2009 Rapport Postad 14 Oktober, 2009 (redigerade) Nej jag har inte sett den än. Jag hade tänkt se den på bio, men det blev aldrig av. Så nu väntar jag på att den ska komma ut på DVD. Jag försöker därför undvika spoilers med mera. Men det jag har sett via trailers verkar vara bra. Den har också fått bra respons. Då lär jag mig mer om den röda materian. B) Tack för informationen Fleetadmiral. Redigerad 14 Oktober, 2009 av Lorien
Rekommenderade inlägg