Jump to content

Enorm ring har hittats runt Saturnus

Nyhet

Recommended Posts

saturnus_invisible_ring_thumb_091007.jpg

NASAs Spitzer-teleskop gjorde igår en spännande upptäckt: runt Saturnus på ett avstånd av hela 6 miljoner kilometer finns en gigantisk ring som är nästan helt osynlig för ögat (upptäckten gjordes i infrarött ljus). Ringen har jättelika dimensioner och skulle enligt beräkningarna rymma ungefär 1 miljard jordklot.

Många har frågat sig varför det har tagit astronomerna så lång tid att upptäcka ringen. På det svarade bl.a. astronomen Anne Verbiscer vid University of Virginia.

The ring is made up of ice and dust particles that are so far apart that if you were to stand in the ring, you wouldn't even know it. But the cool dust glows with thermal radiation and NASA's Spitzer Space Telescope used the heat to spot the ring.

[Klicka på bilden för förstoring]

Källa

[ Till originalnyheten ]

Jag läste också den här nyheten och tyckte det var intressant. Den fick mig att tänka på vad mer det kan finnas i vår solsystem som väntar på att upptäckas runt hörnet. Som när de på Babylon 5 ska besöka planeten som är granne med stationen och de inser att planeten inte är försvarslös och det har tillhört en utvecklad ras. Tänk om man gräver i mars och hittar en underjordisk bas som i filmen Doom. Det skulle vara trevligt och uppleva någonting otroligt i rymden under min livstid. :rodna:

PS:

Allting förutom utomjorisk attack mot jorden.

Asteroid som krockar med vår planet.

Att månen får för sig att smälla till vår planeten utan någon logisk orsak.

Att solen pågrund av okända kemiska reaktioner får för sig att värma jorden och få oss att uppleva ofrivillig BBQ ala människa (eller själva bli en).

Att det så kallade planet X verkligen existerar och får mig att förakta ödet för dess hånfulla väg för mig.

Eller

Att änglar verkligen existerar i himlen (det vill säga i rymden) och helvetet också existerar.

Sorligt för mig för jag tror inte jag är syndfri om man tänker på de tio budorden som nästintill är omöjliga att följa till punkt och prick och jag hamnar i helvetet och lider i evigheters evighet.

Nja det är väl större chans att Aliens äter oss till frukost,lunch eller middag, än att människokopian Satan existerar. Men man vet aldrig, det får tiden visa oss. Det är inte så att vi har sett någon komma tillbaka från den andra sidan direkt. Synd att jag inte är odödlig som Q, vad avundsjuk jag är alltså. :arg:

Edited by Lorien

Jag läste också den här nyheten och tyckte det var intressant. Den fick mig att tänka på vad mer det kan finnas i vår solsystem som väntar på att upptäckas runt hörnet. Som när de på Babylon 5 ska besöka planeten som är granne med stationen och de inser att planeten inte är försvarslös och det har tillhört en utvecklad ras. Tänk om man gräver i mars och hittar en underjordisk bas som i filmen Doom. Det skulle vara trevligt och uppleva någonting otroligt i rymden under min livstid. :rodna:

PS:

Att solen pågrund av okända kemiska reaktioner får för sig att värma jorden och få oss att uppleva ofrivillig BBQ ala människa (eller själva bli en).

Att det så kallade planet X verkligen existerar och får mig att förakta ödet för dess hånfulla väg för mig.

Eller

Att änglar verkligen existerar i himlen (det vill säga i rymden) och helvetet också existerar.

Sorligt för mig för jag tror inte jag är syndfri om man tänker på de tio budorden som nästintill är omöjliga att följa till punkt och prick och jag hamnar i helvetet och lider i evigheters evighet.

Nja det är väl större chans att Aliens äter oss till frukost,lunch eller middag, än att människokopian Satan existerar. Men man vet aldrig, det får tiden visa oss. Det är inte så att vi har sett någon komma tillbaka från den andra sidan direkt. Synd att jag inte är odödlig som Q, vad avundsjuk jag är alltså. :arg:

Din livstid skulle ta slut om något om det du skriver om skulle inträffa <_<

Edited by Aike

Det är snarare risk för att månen ger sig iväg från jorden, vilket nästan lika illa då jorden antagligen skulle få hemskt klimat utan månen.

Månen snurrar ju iväg med ett par centimeter från jorden varje år har jag hört. Vilket innebär om ett par miljoner år (eller var det miljardet...?) så kommer centrifigualkraften att övervinna jordens gravitaion och slunga ut månen i universum...

Det är snarare risk för att månen ger sig iväg från jorden, vilket nästan lika illa då jorden antagligen skulle få hemskt klimat utan månen.

Den biten glömde jag, man tackar för påminnelsen. B)

Det du säger stämmer RoLaren. Månen hjälpte vårt planet att hamna i den vinkeln den är i, vilket har öppnat möjligheten till liv. Om månen får för sig att dra ut på en ensam vandring så skulle det ske naturkatastrofer skulle jag tro.

PS:

Eller

Din livstid skulle ta slut om något om det du skriver om skulle inträffa <_<

Sant <_<

Vad skulle hända om Månen lämnade oss (sannolika effekter)?

• Jorden skulle börja rotera snabbare
  • Jordens atmosfär skulle ändras något
  • Fler åskväder
  • Marginella tidvattenkrafter (genom solens påverkan)

Man tror väl knappast att det skulle betyda slutet för oss... men vetenskapsmännen menar att om inte Månen funnits från "början" är det högst osäkert om vi själva funnits här (bl.a. pga tidvattenkrafternas, jordskalvens effekt på livets utveckling).

En annan fara ni glömt: Ett svart hål kolliderar med solen eller jorden! Man anser att det kan finnas otaliga svarta hål därute med sina egna banor som vi inte är medvetna om.

Vad skulle då hända ... tänk på Star Trek XI!

Edited by Fleetadmiral

Svarta hål med okända banor låter inte trevligt. Det skulle vara slutet för vår planet.

Men som Mr Trek framförde så skulle SG1 kunna rädda oss. Då kanske ni frågar hur och svaret på den frågan är givet. SGI har en dosa som kan förflytta dem till alternativa verkligheter. Den biten är klar.

Problemet ligger i hur vi ska kunna kontakta dem och framföra problemet som vi har.

Så kort och gott kan vi säga att SG1 kan hjälpa oss om vi kan kontakta dem. Då vi inte vet hur så kommer vi att dö, om inte det svarta hålet påverkar de alternativa verkligheterna med följderna att de hamnar i vår verklighet och försöker rädda oss. :blink:

Edited by Lorien

Och eftersom vi uppenbarligen inte har råkat ut för ett svart hål ännu så kan man väl anta att SG1 har oss under uppsikt... I varje fall tills vi de fakto råkar ut för ett svart hål... J.

Hahaha den var bra. :P

Men man kan inte förvänta sig mer från dem än de kan tillföra. Om det svarta hålet blir en realitet så kommer vi få lita på vår egen förmåga. Vi kanske bör göra som de gjorde i en tecknad serie jag inte kommer ihåg namnet på. De förstörde det svarta hålet genom att skapa ett till svarthål och enligt logiken skulle de ta ut varandra. Så om det kommer en svart hål mot oss får vi chansa och skapa en till. Det bästa som kan ske är att vi överlever och det värsta att vi dör fortare. :knäpp:

För att bilda en svart hål, som inte är ett hål utan en stor massa med ens stark gravitation som inte ens ljuset kan övervinna, bör vi skapa en stor koncentration av elementen ovan, tills gravitationskraften och densiteten i massan når till en nödvändig nivå. Enligt den brittiske geologen John Michell så skulle en sol 500 gånger större en vår egen med samma densitet räcka för bildandet av ett svart hål. Svarta hål är en massa som har krökt tidrummet och inte låter materia och ljus lämna händelsehorisonten.

Så det vi behöver göra är att hitta en sol som har minst samma densitet som vår egen sol och är cirka 500 gånger större. Därefter bör vi skapa en kemisk reaktion i solens kärna som leder till gravitationskollaps och bildar ett svart hål.

Frågan är hur vi ska flytta på en stjärna 500 gånger större än vår egen. Sedan om det fungerar vet jag inte. Jag har bara framfört så som jag har uppfattat saken. Fysik var inte riktigt min grej i skolan. :rolleyes:

Var tror ni andra?

Edited by Lorien

Vad som händer om två svarta hål kolliderar beror framförallt på spinnriktningen. Vid en direkt träff kommer hålen antingen att sluka varandra (om de spinner åt samma håll) och skapa ett ännu större svart hål eller studsa ifrån varandra (om de spinner åt olika håll) med våldsam hastighet. Hålen kan också gå in i en spiralrörelse om de befinner sig tillräckligt nära varandra, men sluteffekten blir densamma som ovan.

De svarta hål som vi kan ha problem med att upptäcka är om de är mycket små. Varje svart hål utsänder s.k. Hawkingstrålning vilken kan detekteras, men om det svarta hålet är litet kanske vi märker av det först när det är mycket nära.

Det går inte att förstöra ett svart hål, men Hawkingstrålningen får det att förgasas långsamt, även om det går extreeeeeemt långsamt.

Det enda sätt mig veterligen att undvika att träffas av ett svart hål som har en bana som sammanfaller med jordens är att använda sig av s.k. mörk energi som har en egenskap som är motsatt till gravitationen (dvs. har ett negativt tryck/en antigravitationell verkan). För att skapa mörk energi måste vi förstås först veta vad det är, och det vet vi inte. En del menar att den kan bestå av antipartiklar till s.k. mörk materia. Man har räknat på teoretiska modeller där man kallat partiklarna i mörk materia för axioner (en typ av supersymmetriska partiklar) och motsvarande antiaxioner för mörk energi.

Med andra ord, skapa tillräckligt med mörk energi i laboratoriet och släpp ut den i närheten av det svarta hålet så att dess bana ändras. Enklare sagt än gjort. :rolleyes:

Edited by Fleetadmiral

• Create New...